י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מחלוקת בהלכה

באיזו יוזמה ללימוד ההלכה תומך הגרי"ש אלישיב: ב'מאורות ההלכה' או ב'עמוד היומי'?

הידיעה שגרמה להרמת גבות. צילום מתוך עלון  'שונה הלכות'
הידיעה שגרמה להרמת גבות. צילום מתוך עלון 'שונה הלכות'

ההצלחה האדירה של ארגון 'מאורות הדף היומי' להחדיר את לימוד ההלכה יחד עם לימוד 'הדף היומי', לא מצאה חן בעיני ארגונים אחרים. את האיתות הראשון למאבק האיתנים הזה אפשר היה לראות כבר ביחסו הצונן של 'המודיע' למעמד של 'מאורות'. ככל שחלפו הימים התברר, כי זה היה רק הסימפטום. עכשיו המלחמה היא בעיצומה. ובמלחמה, אומרת הקלישאה, כמו במלחמה.

לפני כחודש, נערך מעמד גדול באולמי 'בנייני האומה' בירושלים, שאורגן על ידי 'מאורות'. המעמד זכה לסיקור תקשורתי חסר-תקדים, הן לפני האירוע ובעיקר אחריו. העובדה שגדולי ישראל מהשורה הראשונה פיארו את המעמד בנוכחותם, הוסיפה לו יוקרה רבה.

הרשימה ארוכה, אך די אם נציין את הבולטים: הגרי"ש אלישיב, הגראי"ל שטיינמן, האדמו"ר מבעלז, האדמו"ר מנבורנה, האדמו"ר מנובומינסק, האדמו"ר מבויאן, רבי ישראל הגר ועוד.

אבל לא רק זה. את המעמד ראו ושמעו עשרות אלפי איש. אולמות 'בנייני האומה' היו מלאים עד אפס מקום, ורבים צפו במעמד בנקודות שידור בארץ והעולם. האירוע גם הועבר בשידור ישיר במספר ערוצי שידור, והצלחתו הפכה לעובדה מוגמרת. קשה היה לצפות, שאדם אחד, הרב חיים דוד קובלסקי, יצליח להרים פרוייקט כזה, אך עם עובדות אי-אפשר להתווכח.

כפי שכבר דווח כאן, הצלחת המעמד לחיזוק לימוד ההלכה בקרב לומדי 'הדף היומי', הביא להתעניינות רבה ופניות מהארץ ומחו"ל לרכישת הגמרות והחוברות של 'מאורות ההלכה'.

בשל הביקוש האדיר אזלה מהדורת הגמרות עם הלכות הפסח, והדבר אילץ את 'מאורות' להדפיס מהדורות נוספות. בבתים רבים גם החלו ללמוד את ההלכות על שולחן השבת, מה שהביא לביקוש אדיר במשרדי 'מאורות הדף היומי' לגמרות ולחוברות.

אלפי לומדים ומגידי שיעורים גם קיבלו על עצמם להוסיף את לימוד ההלכה, לפי הסדר שנקבע על-ידי 'מאורות', כאשר לסדר הלימוד הזה המליצו גדולי התורה מכל החוגים.

הנה הרשימה: הגרי"ש אלישיב, הגראי"ל שטיינמן, הגר"ש וואזנר, הגר"נ קרליץ, האדמו"ר מבעלז, הגרמ"י ליפקוביץ, האדמו"ר מנבורנה, הגר"ח קנייבסקי, האדמו"ר מסדיגורה, הגר"ש אויערבאך, האדמו"ר מלעלוב, הגר"י זילברשטיין, האדמו"ר מטשרנועביל, הגרמ"ש שטרן והגרמ"ש קליין.

אלא שלפתע הוצפו העיתונים במודעות ענק על מסלול לימוד אחר - 'עמוד היומי', לפי סדר ה'משנה ברורה'. את המפעל הזה, שנוסד לפני שלוש שנים, דוחף מפעל 'שונה הלכות', אך ללא הצלחה מרובה. זה מזכיר את הניסיון להחדיר את לימוד ה'דף היומי' בירושלמי, שגם הוא נשאר נחלת חוג מצומצם בציבור החרדי.

אז כל עוד לא היה להם מתחרה חזק, הם יכלו לנוח על זרי הדפנה. עכשיו זה כבר סיפור אחר. מיד לאחר המעמד של 'מאורות' הופצצו העיתונים במודעות ענק על ה'עמוד היומי'. גם עלון מיוחד 'להחדרת לימוד ההלכה' הופץ בשבוע שעבר בכל בתי הכנסת ברחבי הארץ.

ידיעה מעניינת שמצאנו בעלון, גרמה ללא מעט אנשים להרים גבה. בעוד שב'המודיע' קביעתו של הגרי"ש אלישיב על תוספת לימוד ההלכה ללימוד 'הדף היומי' לא קיבלה כל ביטוי, הרי שבעלון מצאנו ידיעה המדווחת על "אסיפה היסטורית של רבני 'שונה הלכות' במעונו של עמוד ההוראה מרנא הגאון רבי יוסף שלום אלישיב שליט"א". כאן בא דיווח מפורט על ביקורם של רבני הארגון בביתו של הגרי"ש ועל החשיבות הגדולה של לימוד ההלכה.

אך בעוד מפעל 'שונה הלכות' מבקש להחדיר את לימוד ההלכה כחלק נפרד ובלתי תלוי מלימוד 'הדף היומי', הרי שמבין השורות מבצבצת דעתו הברורה של הגרי"ש, שהוא דבק בהמלצתו לארגון 'מאורות' שיש להוסיף את לימוד ההלכה ללימוד הגמרא. "כל המוסיף על לימוד הגמרא את לימוד ההלכה, מוסיפים לו מן השמים להתברך בברכה והצלחה".

ואידך זיל גמור.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד