ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

מצע למפלגת 'יהדות התורה'

האם העדר הצורך של שלוחי דרבנן לעמוד למבחן הציבור באופן מעשי, פוטר אותם מלהציג את הצלחותיהם בעבר ואת תוכניותיהם לעתיד?

מצע למפלגת 'יהדות התורה'
col

לא הרי המפלגות החרדיות כשאר המפלגות. ציבור הבוחרים במפלגות החרדיות איננו מערב את שיקול דעתו האישית בבואו להצביע, והוא ממלא ברצון ובשמחה את הוראתם של רבותיו, גדולי התורה. בחירתם של המועמדים לרשימה לכנסת מתבצעת באופן ישיר על-ידי ראשי אלפי ישראל, ללא צורך בפריימריס, בבחירות במרכז המפלגה, או בוועדה מסדרת.

האם העדר הצורך של שלוחי דרבנן לעמוד למבחן הציבור באופן מעשי, פוטר אותם מלהציג לכלל הבוחרים בהם את הצלחותיהם בעבר ואת תוכניותיהם לעתיד? האם אין צורך להציג ברבים את מצע התנועה כפי שעושה זאת כל מפלגה? האם יש למפלגות החרדיות תוכנית עבודה ברורה ומסודרת אשר איננה נחשפת לעין השמש, או שהיא כלל איננה קיימת?

בכל עסק, מוסד, או ארגון, נדרשת תוכנית עבודה מפורטת. בתוכנית זו נקבעים יעדים ברורים ומוגדרים, תוך קביעת מועדי ביצוע ומדדי הצלחה, הדבר מאפשר עבודה יעילה ומסודרת, העומדת במבחן, ומאפשרת ביקורת והסקת מסקנות. האם לא ניתן לצפות לתוכנית מעין זו מהמפלגות החרדיות? העובדה שכל מעשיהם נעשים בהתייעצות עם גדולי התורה, איננה פוטרת את הצורך בתוכנית מעין זו.

על המפלגות החרדיות להציב לעצמן מטרות ויעדים בתחומי החקיקה הדתית, החינוך, הרווחה, הדיור, התעסוקה ועוד תחומים חשובים נוספים. מטבע הדברים, חלק גדול מהעשייה נדרש למניעת נזקים וכיבוי שריפות, במקום לעשייה אקטיבית וקידום ופיתוח תוכניות חדשות.

אולם בכך אין די. הגידול המבורך של הציבור והתפתחויות נוספות מחייבות חשיבה יצירתית, ליצירת מענה למצוקות החינוך, הדיור והתעסוקה. על חברי הכנסת החרדים מוטלת אחריות כפולה - הדאגה לשמירה על האינטרסים של החברה החרדית והדאגה לצביונה של מדינת ישראל ולחיי הדת של כלל תושבי ישראל, דאגה לרוחניות ולגשמיות, פתרון בעיות בטווח המיידי ופעילות ארוכת טווח. לא ניתן לפעול בנושאים כה מהותיים, ללא קביעת סדרי עדיפויות ושיטת עבודה מובנית.

מלבד האחריות הספציפית של נציגי הציבור החרדי - לדאוג לצורכי הציבור החרדי ולצביונה של מדינת ישראל - מן הראוי לנסות ולהגדיר את עמדת יהדות התורה בתחומים חשובים אחרים. כדוגמת, השאלות המדיניות הקשות בפניהן עומדת מדינת ישראל; המדיניות הכלכלית הנדרשת בתקופה זו; ההתמודדות עם הפערים הכלכליים והחברתיים במדינת ישראל; צמצום הקיטוב בין חלקי העם ועוד כהנה וכהנה. המצב הקיים, כאשר בשאלות חשובות אלו משמיע כל ח"כ חרדי עמדה שונה ועצמאית – כפי שארע בתוכנית ההתנתקות - איננו מטיב עם התנועה ועם תפקודה.

למרות חובתו של כל אדם מישראל לקיים את מצוות התורה, גם אם איננו מבין את טעמיהם, טרחו גדולי הדורות להבהיר לנו בכל מצווה את טעמיה וסגולותיה, שכן בדרך זו נעשית המצווה בהתלהבות וברצון גדולים יותר. דרך זו ראויה גם בנושא זה, למרות העובדה שכלל הציבור ימלא את הוראת גדולי התור,ה גם אם לא יעמוד על טעמה.

מן הראוי היה ששלוחי הציבור יציגו במשותף את פועלם הרב במהלך שנות כהונתם בכנסת ויגרמו בכך לציבור למלא את חובתו בלב שלם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד