י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

רב חדש מונה לזגרב

הרב צבי אלוני הובא מגרמניה למלא את תפקיד הרב הראשי לקרואטיה. תומכי הרב הקודם הקימו קהילה חדשה

הרב החדש צבי-אליעזר אלוני
הרב החדש צבי-אליעזר אלוני

לאחר התגוששות ממושכת, מינתה הקהילה היהודית בקרואטיה רב חדש לתפקיד ההנהגה הרוחנית: הרב צבי-אליעזר אלוני.

אלוני, רב אורתודוקסי ששימש מאז 2001 בקהילה היהודית בעיר מיינץ בגרמניה, היה בקשר עם יהודי זגרב בשנה האחרונה. הוא לוקח את מקומו של הרב כותל דדון, שפוטר מתפקידו לאחר שבע שנות רבנות.

576 איש רושמים בקהילה היהודית בקרואטיה, מתוך 4.4 מיליון תושבים. אולם בקהילה טוענים כי בפועל מתגוררים במדינה קרוב ל-2,500 יהודים.

פיטוריו של דדון היכו גלים בקרואטיה ובחוגים יהודיים באירופה. 'ועידת רבני אירופה' קראה להחזיר את הרב לתפקידו, ונשיא קרואטיה סטיפ מסיק, שבתו מיודדת עם הרב דדון, הגדיל לעשות כשטען כי הקהילה מגרשת את דדון מאותם מניעים שהנאצים שלחו את היהודים למחנות השמדה.

ראשי הקהילה זעמו. יש לנו את הזכות למנות את מי שנרצה, הם טענו. דובר הקהילה זורה דירנבאך תהה: "איזה רשות יש לנשיא לעשות קביעות כאלה על מנהיגים שנבחרו חוקית על-ידי הקהילה היהודית?"

דדון, יליד ישראל, החליט להישאר בקרואטיה והחל באחרונה ללמד על יהדות ושואה באוניברסיטת זגרב - תקדים אקדמאי במדינה. תומכיו הקימו קהילה משלהם בשם 'בית ישראל' ומקיימים תפילות ואירועים בבניין 'האגודה הישראלית-קרואטית', ארגון שאינו חלק מהקהילה היהודית הרישמית.

בשנה שעברה, הקהילה זעמה כשהתברר כי ספר-תורה נעלם מבית-הכנסת. הרב דדון אמר אז בתגובה: "הספר אינו רכושה של הקהילה. רבני ספרד בניו-ג'רזי נתנו לנו אותו בהלוואה בשנת 1999".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד