כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

הסכם חשאי בין גור ובעלז

חשיפה בלעדית: הסכם חשאי, המיישר את כל ההדורים, נחתם הלילה בין עסקני גור ובעלזא (ידיעה פורימית)

רודף שלום. יעקב ליצמן
רודף שלום. יעקב ליצמן

הסכם סודי נחתם בשעת לילה מאוחרת בין ח"כ יעקב ליצמן, יו"ר מרכז 'אגודת ישראל' הרב יוסף קופרברג ומזכ"ל המפלגה חנוך זייברט, לבין נציגי בעלז, ח"כ ישראל אייכלר, מרדכי אלבום ואברהם בריסק.

ההסכם הסודי, שבשלב זה נשמר בסוד - ונחשף כעת לראשונה - שם קץ למחלוקת החריפה שפרצה בין ליצמן ובעלז בליל הגשת הרשימות, ואשר גרם לאי הכללתו של נציג בעלז ברשימת 'יהדות התורה'.

יצוין, כי אייכלר כבר הודיע ליו"ר ש"ס, אלי ישי, כי חסידי בעלזא לא יוכלו להצביע עבור מפלגת ש"ס. הוא נימק זאת ברצונה של בעלז למנוע את החרפת המחלוקת, אך לא חשף גם בפניו את דבר ההסכם שהתגבש בימים הקרובים, ואשר כאמור נחתם סופית אמש במשרדו של אברהם בריסק ברמת גן.

מפרטים ראשונים שהגיעו לכתב 'בחדרי חרדים' עולה, כי בין נציגי גור ונציגי בעלז, מתקיימים כל העת מגעים אינטנסיביים, במטרה להגיע להסכם. המו"מ ידע עליות ומורדות, וכתוצאה מכך, פרסם כל צד הצהרות תוקפניות, בניסיון לכופף את הצד השני.

כך הודיע מוטי אלבום, כי למרות השתתפותו של האדמו"ר מבעלזא בישיבה המשותפת של מועצות גדולי התורה, וגם אם האדמו"ר יחתום על ה'קול קורא', הרי שאין הדבר מהווה משום הוראה לחסידי בעלז כיצד להצביע.

מנגד הודיע ליצמן, במהלך כינוס סגור של עסקני חסידות גור בירושלים, כי הוא לא ייפגש יותר עם נציגי בעלז, "היות והם מגדירים אותי כוחני". מי שפעל בימים האחרונים באופן נמרץ כדי להביא לגיבוש ההסכם, היה לא אחר מאשר אברהם בריסק.

כזכור, משרד הפרסום בו שותף בריסק - 'בולטון פוטנציאל' - זכה בניהול כל מערך ההסברה של 'יהדות התורה'. ליצמן שקיבל החלטה להעביר לבריסק את מסע הפרסום של המפלגה, ספג קיתונות של ביקורת על הצעד בו נקט, אך למבקריו טען כל העת, כי בסופו של דבר, זה יביא יותר תועלת מאשר נזק, בעיקר לאור המחלוקת שנוצרה והוצאתו של אייכלר אל מחוץ לרשימה.

המגעים בין ליצמן לבריסק, הלכו והתהדקו מאז החל בריסק לנהל את קמפיין הבחירות של 'יהדות התורה'. במגעים הרבים בין השניים, הם הגיעו להבנות כיצד לפתור את המחלוקת, וליישר את ההדורים. בריסק קיים במשרדו מספר פגישות, שנערכו בשעות לילה מאוחרות, לאחר שכל עובדי משרד הפרסום עזבו את המשרדים.

בפגישות אלו השתתפו גם אייכלר ואלבום מצד בעלז, והרב קופברג וזייברט מגור. בתום אחת הפגישות, הם נראו יוצאים מבניין המשרדים ברמת גן בשעת לילה מאוחרת, ועובד בבניין סמוך שהבחין בהם, הדליף את מה שראו עיניו ל'בחדרי חרדים'.

לאחר כמה פגישות מרתוניות שהסתיימו בשעת בוקר מוקדמת התגבש הסכם סופי, והלילה הוא הועלה על הכתב. כל הצדדים חתמו עליו. הם גם סיכמו, להשאיר את ההסכם חסוי. ההסכם הופקד למשמרת בידיו של הרב קופברג, ששני הצדדים נתנו בו את אימונם המלא.

פרטי ההסכם אינם ידועים בשלב זה, אך ככל הנראה, התחייבו נציגי גור, כי במידה וייבחרו 6 נציגים, יתפטרו כל המועמדים ברשימה. על-פי החוק, מוסמך ב"כ הרשימה למנות נציג לכנסת, במידה וכל המועמדים הבאים ברשימה התפטרו. כך תסלל הדרך לכניסתו של אייכלר לכנסת הבאה. כן סוכם, כי במידה וייבחרו רק 5 נציגים, ימונה אייכלר לתפקיד סגן שר, ולצורך כך, תתנה 'יהדות התורה' את הצטרפותה לכל קואליציה, בחקיקת חוק שיאפשר מינוי סגן שר גם למי שאינו מכהן כחבר כנסת.

שני הצדדים, אליהם פנינו כדי לקבל את תגובתם על ההסכם שנחתם, מילאו את פיהם מים וסירבו בתוקף להכחיש או לאשר את הידיעה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד