י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

רוצים גוש חוסם ביבי-פרץ

סקר 'גיאוקטוגרפיה משפחה' בדק את ההעדפה הקואליציונית של החרדים: 66 אחוז לא רוצים את אולמרט

למי הם ממתינים:  לאולמרט או לביבי? (צילום: מנח זרקא)
למי הם ממתינים: לאולמרט או לביבי? (צילום: מנח זרקא)



פחות משבוע ימים לבחירות, והמפלגות מגיעות לישורת האחרונה. סקר 'גיאוקטוגרפיה משפחה' מלמד על היחלשות בכוחה של קדימה, התחזקות מפתיעה לישראל ביתנו, התייצבות ביהדות התורה, התפוררות בימין וש"ס מדשדשת במקום.

עוד בטרם נפתחה מערכת הבחירות, ניתן כבר להצביע על המנצח הגדול וגם על המפסיד. רק נס יכול למנוע את הדחתו של נתניהו מהמערכת הפוליטית. צחוק הגורל הופך דווקא את מנהל לשכתו לשעבר של נתניהו, אביגדור ליברמן, למנצח הגדול.

על פי הסקר, מטפס ליברמן למעלה וזוכה ב-12 מנדטים בקולות של דתיים ומסורתיים.

זוהי חלוקת המנדטים: קדימה – 39, העבודה והליכוד – 17, ישראל ביתנו נוגסת באחותה מימין, האיחוד הלאומי-מפד"ל, עולה ל-12 ומותירה את איחוד הימין עם שישה מנדטים בלבד, ש"ס עומדת על 9 מנדטים, יהדות התורה – 6, מר"צ – 4 והמפלגות הערביות – 10. אף אחת מהמפלגות הקטנות אינן עוברות את אחוז החסימה.

"העבודה וגם הליכוד עולות כחלק ממגמת חזרה הביתה של מצביעים מסורתיים", אומר פרופ' אבי דגני ל"משפחה". "ההבדלים ביניהם, הם ברמת מנדט לכל צד. ליברמן גורף קולות גם מקדימה וגם על חשבון האיחוד הלאומי-מפד"ל".

שישה ימים לפני הבחירות ו-20% מהנשאלים טרם החליטו במי הם בוחרים. "מקרב אלו שיש להם כבר היום נטיות ברורות למי להצביע, כ- 6% עדיין "מתלבטים מאוד" + 24% "מתלבטים". בעיקרון כולם עוד יכולים להצביע אחרת ממה שאמרו לנו בסקרים היום. מותר להניח שאחוז גדול מהרגיל יקבל הפעם החלטה, מאחורי הפרגוד", מעריך דגני.

את מי מתעבים יותר?

ביום שלישי הבא, כשיפתחו הקלפיות, תתברר סופית לא רק מפת המפלגות, אלא גם אמינותם של מכוני הסקרים. מטר הסקרים שהציף בבחירות האחרונות את המערכת הפוליטית, מעלה סימני שאלה לא מעטים על היכולת לחזות את תוצאות הבחירות. גם השינויים המהותיים בין סקר לסקר מגבירים את התהיות, ומי יודע, אולי הבחירות הקרובות יהפכו ל'יום הכיפורים' של הסוקרים. כך או כך, האחוז העצום של קולות הצופים והמתלבטים יספק לסוקרים אליבי.

בשקלול משותף של מרבית הסקרים ניתן להצביע יותר על מגמות ופחות על מספרים. יהדות התורה ככל הנראה תזכה במנדט השישי וש"ס, במאמץ אדיר של הרגע האחרון, עוד יכולה לשמר את כוחה ומי יודע, אולי גם לטפוח על פניהם של הסוקרים.

מצבו של הליכוד הנו בכי רע. גם מצבה של קדימה. הפער בין 35 מנדטים ל-38, הוא קריטי עבורה וגם עבור החרדים. כל מנדט נוסף שמאבדת קדימה אומר כי ראש הממשלה הבא הוא זה שיצטרך לחזר במרץ אחרי השותפים ולא להפך. בקדימה כוססים ציפורנים ומקווים לשים יד על נתח מקולות הצפים ובכך לעצור את המפולת.

ירידה נוספת של קדימה עלולה להחיות את ממשלת נתניהו-פרץ, שנראית כעת דחוקה, אך ככל שבנק המנדטים של קדימה יאבד מהונו, הקואליציה הזאת יכולה עוד לקרום עור וגידים והמפלגות החרדיות ישובו למעמדם הקודם כלשון מאזניים וממליכי מלכים.

סקר מיוחד של 'גיאוקטגורפיה משפחה' בדק את הסוגיה הזאת אצל המצביעים החרדיים. במידה והגושים יהיו קרובים זה לזה, האם על החרדים להמליך את אולמרט, או לתמוך באופציית הרוטציה בין נתניהו ופרץ. תוצאות הסקר מלמדות על תחרות קשה במידת התיעוב שחש החרדי המצוי כלפי נתניהו ואולמרט, עם יתרון ברור לממלא מקום ראש הממשלה.

66% מקולות החרדים מוכנים לסלוח לנתניהו, קבלן הביצוע, על הקיצוצים הכואבים בקצבאות הילדים, וממאנים לשכוח לאולמרט, האדריכל, את הרכבת ממשלת ליכוד-שינוי. 34% בלבד מהמצביעים החרדים מוכנים להעניק את השלטון לאולמרט.

כך או כך נראה שהמפלגות החרדיות ישתתפו בכל ממשלה שלא תקום.

המערכה על תיק האוצר

החשש הגדול בקדימה הוא מפער בין הסקרים לבין תוצאות האמת, שיכול לנבוע מאדישות. מקורבי אולמרט חוששים כי אם ההפרש בין קדימה למפלגת העבודה יצטמצם לכ-12-10 מנדטים, קדימה תיאלץ למסור ליו"ר העבודה עמיר פרץ את תיק האוצר. "אסור למפלגת שלטון לוותר על תיק האוצר", אמרו בכירים בקדימה, "אבל אם ניחלש, ופרץ יתעקש, נעמוד בפני בעיה קשה".

בליכוד החליטו למקד את מאמצי ההסברה בהשגת שניים-שלושה מנדטים ממאגר תומכי הליכוד שעדיין מתלבטים או שאינם מתכוונים כלל להצביע למפלגה.

בסוף השבוע מעביר אביגדור ליברמן מסרים מרגיעים לבכירים במפלגות החרדיות, בהם הוא מודיע כי הוא אינו מתכוון ללכת על רפורמות אזרחיות מיד לאחר הבחירות. "תמיד הייתי ידיד של הציבור הדתי והחרדי, וכזה אשאר", אמר ליברמן וטען כי הכותרות המיוחסות לו בעיתונות העולים, נועדו לגרוף קולות ותו לא. "גם שרנסקי ניהל בבחירות 1999 קמפיין קשה נגד ש"ס, ולאחר הבחירות לא היה ידיד טוב יותר לחרדים מאשר שרנסקי", דברי ליברמן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד