י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

השפעת מאיימת על השחיטה

שפעת העופות הקטלנית כבר כאן. מה יקרה למערכת השחיטה: האם יורו על השמדת כל העופות וסגירת המשחטות?

אין חשש לאכול עופות. תרנגול
אין חשש לאכול עופות. תרנגול

עכשיו זה סופי ומאושר: שפעת העופות הגיעה גם לישראל. לאחר תקופה ארוכה של חששות והערכות לקראת הגעת השפעת הקטלנית והמסוכנת לארץ, היא התגלתה בשני קיבוצים בנגב, חולית ויד השלושה, שם מתו ביומיים האחרונים מאות תרנגולי הודו.

כבר בשלב הראשון היה חשש כי תמותת העופות מקורה בנגיף, ובבדיקות המעבדתיות שנערכו התאמת החשד באורח ודאי. ככל הנראה מקורו בעופות משטחי הרשות הפלשתינית, הקרובים לשני המשקים, עליהם הוטל הסגר מוחלט. ככל הנראה יורחב ההסגר גם למשקים נוספים בסביבה.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' אבי ישראלי אמר בעקבות גילוי שפעת העופות, כי אין כל חשש לאכול עופות וביצים מבושלות, שכן בשלב זה הנגיף מוגבל מאוד, והדבקות בני אדם במחלה, נדירה. יחד עם זאת ציין, כי קיימת השגחה ובקרה אחר כל האנשים שהיו במגע עם העופות.

היום גם התעורר חשד במרכז הרפואי 'בני ציון' בחיפה, כי תושב הצפון בן 38, שעובד בחיסון עופות וסובל כבר למעלה משבוע מחום גבוה, כתוצאה משפעת וככל הנראה גם דלקת ריאות – נדבק במחלה. בבית החולים נבדק האיש באופן קפדני באזור מבודד בחדר המיון. עם תום הבדיקה הועבר החולה למחלקה בבית החולים, שם אושפז. בינתיים לא ברור האם האיש נדבק במחלה.

בכתבה נרחבת שפורסמה ב'יתד נאמן', לפני מספר שבועות, על-ידי העיתונאי בנימין רבינוביץ, ציינו ראשי 'אגודת השוחטים' (האגודה הוותיקה ביותר בארץ והמקיפה מספר גדול של משחטות), הרב יעקב אסתרזון והרב יוסף כהן, כי במידה וח"ו תגיע המגיפה לארץ, ולו כמקרה בודד, משמעות הדבר עלולה להיות סגירת כל המשחטות על כל ההשלכות הקשות שיהיו לכך.

בראיון אמר הרב כהן: "ברגע שהמגיפה תגיע למקום אחד, הרופאים הווטרינרים לא יהססו וישמידו מיד את כל העופות. זו תהיה השמדה טוטלית. במצב כזה, במשך מספר חודשים לא יהיו כלל עופות, וזה עלול להביא להתמוטטות של הענף".

הרב כהן מסכים, שאין כל ספק שאלו שבאים במגע קרוב וישיר עם עופות, נמצאים בסכנה גדולה יותר במקרה והמגיפה תגיע לארץ. "בראש ובראשונה החקלאים, המגדלים את העופות, הרבנים, השוחטים, כל עובדי המשחטות יהיו בסכנה גדולה יותר, בגלל שהם מתעסקים ובאים במגע ישיר עם עופות. זה עלול חלילה להיות הרס וחורבן גדול לכל הענף", הזהיר.

הרב ישראל מאיר לוינגר, שכיהן במשך למעלה מעשרים שנה כרבה של באזל, הוא אחד האישים המומחים בתחום הזאולוגיה. הוא גם רופא וטרינרי שעסק במחקר רפואי של בעלי חיים. בראיון לכתבה אמר, כי וירוס 'שפעת העופות' מדבק מאוד, וכי המגיפה עוברת כיום ברחבי העולם. במקומות מסויימים פגע הווירוס רק בבעלי חיים, אך ישנם מקומות שהוא גרם גם למותם של בני אדם. "החשש הגדול שהווירוס יגיע בצורה נגיפית ואז זה יפגע בהרבה אנשים, ויש להניח שבני אדם שנמצאים בקרבת העופות, סכנתם להדבק יותר גדולה".

הרב לוינגר הדגיש אז, שיש צורך לנקוט באמצעי זהירות ולעמוד על המשמר במקרה שיהיו בארץ עופות שידבקו במחלה. "יש להניח שהשפעת תגיע ארצה, ובמצב הזה, יצטרכו לשחוט את כל העופות במהירות המקסימלית. במידה והמחלה תתפשט, היא תתפשט מהר מאוד. אנשים נדבקים מהר ויש להניח שכל האוכלוסיה תתדבק, ויהיו גם מקרי מוות. אם היא ח"ו תהיה קטלנית, הרי מי שיצליח לעמוד מול הווירוס, יתגבר עליו, וזה כולל אנשים ועופות. לווירוס יש תכונה שכולם נדבקים, חלק מצליח להתגבר וחלק אחר נהיה חולה". לדעת הרב לוינגר, אין למחלה השפעה בכל הקשור למערכת השחיטה, ולדבריו, אין סיבה וצורך לסגור את כל המשחטות.

בנו של הרב לוינגר, ד"ר אוריאל לוינגר, רופא פנימי בכיר ב'בלינסון', טען בראיון, כי קיימת כאן בעיה לא פשוטה, שכן אין כל ספק, שאנשים שבאים במגע קרוב יותר לעופות נגועים, הסכנה שידבקו בווירוס גבוהה הרבה יותר.

"הווירוס חודר לגוף בדרכים שונות – באוויר - אבל גם אם השכן השתעל עלינו, הוא החדיר לנו כמות נכבדה של וירוסים. באותה מידה אם הוא לחץ את ידינו והעברנו את היד למקום גלוי בגוף, אם זה בעין או בפה. הגוף יודע להסתדר עם כמות מסוימת של וירוסים, השאלה היא באיזה מצב נמצא הגוף שלנו והאם הווירוס הוא חזק או לא. העופות שנדבקו בווירוס נושאים בתוכם כמות אדירה של וירוסים. צורת ההדבקה מעופות לבני אדם קיימת בתוכה, אבל זה לא בא לידי ביטוי באכילת העופות בצורה המקובלת, כי לאחר תהליך הווירוסים נעלמים, כי הם אינם עמידים בפני חום. אבל אם אוכלים את העוף נא או שנוגעים בעופות לפני הבישול ולא רוחצים את הידיים כראוי, או כאלו שמתעסקים בעופות ויש להם סדקים בידיים וכדו', הווירוס בהחלט יכול לחדור פנימה לתוך הגוף".

ד"ר לוינגר אומר, בניגוד למה שאמרו ראשי 'אגודת השוחטים', שאין צורך להשמיד את כל העופות בארץ, וכי במידה והווירוס יגיע, הרי "ברגע שיגלו שיש בית גידול לעופות שהוא נגוע, בהחלט יצטרכו להשמיד את כל הלול, ועופות נגועים שיגיעו למשחטות, ברור שהשוחטים וכל אותם אנשים שבאים במגע קרוב עם העופות, אפילו המכונות, הכל יהיה מזוהם. אבל צריך להיות מספיק וירוסים כדי שזה ידביק גם אנשים. לא ידוע לי על הוראה של משרד הבריאות לסגור את המשחטות במקרה והווירוס יגיע לארץ. אני מעריך שהוא בהחלט יגיע, כי יש נדידת עופות ובאיזשהו צורה זה יחדור גם לכאן, כנראה יהיו אלו עופות לא חולות, אבל נשאים של המחלה, ואז בהחלט יתכן שנקבל את השפעת גם כאן".

גם הוא מסכים שאין צורך להיכנס לפאניקה. "הבעיה העיקרית זה לא העופות הנגועים, ואני לא חושב שצריך להפסיק לשחוט בארץ בגלל זה. זה בהחלט יחייב את השבתת הלולים הנגועים, אבל השאלה הגדולה היא, האם הווירוס יעבור מאדם לאדם, ואז בהחלט קיים פחד גדול, בעיקר משינוי הפנים של הווירוס, כי אז הם משנים את יכולת ההדבקה וזה מסוכן מאוד. נכון לעכשיו לא נדבקו אנשים רבים, אפילו לא מאות, אבל אין אף מקרה שאדם נדבק מאדם. הווירוס לא יודע לעבור מאדם אחד לשני, אלא מעופות לבני אדם, אבל לווירוס יש תכונות שהוא יכול לשנות את עצמו, ואז זה גם עלול לעבור מאדם לאדם".

לדברי ד"ר לוינגר, האנושות הצליחה להתגבר ולהתמודד עם וירוסים שונים, לאחר שנוצרו נגדם נוגדנים, והבעיה תמיד היא בווירוס מזן חדש, אז זה יוצר מצב שהאוכלוסייה נדבקת מבלי יכולת להתגונן נגד הווירוס, ובעיקר בא הדבר לידי ביטוי בצורה קשה, אצל אנשים חולים, ילדים קטנים. "זה עלול להגיע לעשרות אלפי אנשים שיפגעו מהווירוס. זאת התחזית השחורה שלשמחתנו היא כרגע לא מתממשת, כי אין עדות להדבקה מאדם לאדם".

כאמור, במערכת השחיטה טענו, כי במקרה והוירוס יגיע לארץ, לא יהססו הגורמים המופקדים על המערך הוטרינרי בארץ, להורות על השמדת כל העופות וסגירת כל המשחטות. גורם בכיר טען, כי הוראה כזו קיימת במערכת, וגם אם היא אינה ידועה בחוץ, הרי זו תהיה דרך הפעילות של הגורמים האחראים במשרד החקלאות על השירות הוטרינרי. התוצאה תהיה קשה מאוד לענף הלול, וזה כולל את המגדלים, עובדי המשחטות, וכמובן, את כל העוסקים במלאכת השחיטה, רבנים, שוחטים, בודקים, משגיחים וכו'. "אנחנו מכירים היטב את הרופאים הוטרינריים, והם לא עושים שום חשבון לאף אחד, גם במצבים שאין שום צורך אמיתי בכך", אמר בכיר במערכת השחיטה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד