א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

מה קונה הציבור החרדי?

מחקר מיוחד של מכון 'נילסן' בדק את הרגלי הקנייה של המגזר החרדי. המובילים: 'זולפה' וחלב 'תנובה'

לא רק מוצרים בסיסיים. צילום: מנח זרקא
לא רק מוצרים בסיסיים. צילום: מנח זרקא



מחקר מיוחד של מכון 'איי סי נילסן', בדק את הרגלי הקנייה של המגזר החרדי ואת נתח השוק של רשתות השיווק החרדיות.

ראשית, מהמחקר עולה, כי 'הערוץ החרדי' – רשתות השיווק החרדיות, ממשיכות להתנפח. במהלך שנת 2005 חל גידול של 20% בפעילות הרשתות החרדיות. רשת 'שפע שוק' של 'הריבוע הכחול' מובילה את צמיחת הערוץ עם גידול של 41% משנת 2004. כיום, מבין הרשתות השיווק החרדיות, מובילה באחוז אחד רשת 'זולפה' עם 36%, ומיד לאחריה 'שפע שוק' עם 35%. רשת 'שופרסל' ('זול למהדרין' ו'קוסמוס') עם 15% והרשתות הפרטיות ('ברכת הארץ' ועוד) עם 13%.

'איי סי נילסן', הנה החברה המובילה בעולם בתחום המחקר, המידע והניתוח השיווקיים. כ- 9000 לקוחות ביותר מ- 100 מדינות עושים שימוש בשירותי החברה למדידת מגמות השוק, הבנת התנהגות הצרכן ולקבלת תובנות המשפרות את ביצועיהם העסקיים. המחקר נעשה באמצעות מעקב אחר פעילות צרכנים ברשתות השיווק המבורדקות (רשתות אשר התשלום נעשה באמצעות קוד מוצר).

'ניסלן' גם בדקו מיהם הצרכנים של רשתות השיווק החרדיות, ועד כמה הם תורמים לנתח הפעילות של הערוץ החרדי, דהיינו – האם הם קונים הרבה או מעט.

מהנתונים עולה, כי 23% מהצרכנים של הרשתות החרדיות הם חרדים, אולם תרומתם גבוהה הרבה יותר: 61% מכלל הפעילות. הצרכנים הדתיים-לאומיים מהווים 18% מכלל הקונים בערוץ, ותרומתם היא 18%. הצרכנים המסורתיים הם 27% מכלל הקונים ברשתות החרדיות, אבל תרומתם מזערית יחסית – 10% בלבד. גם הקונים החילוניים מהווים אמנם 33% מכלל הקונים ברשתות החרדיות, ואילו תרומתם נמוכה מאד – 7% בלבד.

המוצרים האהובים


מכון 'נילסן' גם בדק את רשימת המוצרים הנמכרים ביותר בציבור החרדי, יחסית לכלל האוכלוסייה.

בכלל האוכלוסייה (כולל המגזר הדתי – חרדי), רשימת המוצרים או המותגים האהובים היא:

1. חלב תנובה.
2. קוטג' תנובה.
3. חלב תנובה בקרטון.
4. חלב תנובה למהדרין.
5. בקבוק קוקה קולה.
6. חלב תנובה מועשר.
7. גבינת עמק במשקל.
8. קוטג' של שטראוס.
9. שישיית מים מינרליים – עין גדי.
10. גבינה צהובה עמק לייט.

ואילו במגזר החרדי, רשימת המוצרים הנמכרים ביותר היא:

1. חלב תנובה למהדרין.
2. גבינת תנובה 5%.
3. קוטג' תנובה.
4. גילה – תנובה.
5. חלב של טרה.
6. גבינת תנובה 5% - אריזת חיסכון.
7. קורנפלקס של תלמה שפע.
8. גבינת תנובה 5% בכשרות בד"צ.
9. סוכר לבן של סוגת.
10. שמן קנולה של טעמן.

אם אין יוגורט, אכלו חטיפים


בבדיקה נוספת שנערכה, עלתה השאלה האם הצרכנים החרדיים רוכשים את אותן קטגוריות כמו הציבור הכללי, או שמא ישנם שינויים מהותיים ביניהם.

ראשית, מכירות הערוץ החרדי מתאפיינות במוצרים בסיסיים יותר לעומת כלל האוכלוסייה. מכאן הדרוג הנמוך של קטגוריות היוגורט (עם פרי) והגבינה הצהובה. קטגוריית היוגורט נמצאת במקום ה-31 בדירוג הקטגוריות הנמכרות בערוץ החרדי, ואילו במגזר הכללי הוא במקום ה-8. אין ספק, הציבור החרדי לא להוט לרכוש יוגורט עם פרי.

בתחום המוצרים הבסיסיים, במקום חמישי בערוץ החרדי נמצאת קטגורית שמן וחומץ, הנחשבת לקטגוריה בסיסית. בכלל האוכלוסייה היא ממוקמת רק במקום ה 11.

ובכל זאת, עורכי המחקר מדגישים, כי ניתן לראות בברור כי הצרכן החרדי אינו צרכן רק של מוצרים בסיסיים. כך לדוגמא, קטגוריות דגני הבוקר נמצאת במקום ה-7 ברשתות החרדיות, המשקאות המוגזים במקום ה-3, הסלטים הארוזים במקום ה-8, ובמקום הראשון, לא תאמינו – החטיפים המלוחים.

קטגוריות המשקאות המוגזים והחטיפים המלוחים, הנמצאות במגמת ירידה בכלל השוק (ירידה של כ- 5%), צומחות בערוץ החרדי בשנת 2005 (עליה של 26%). קטגוריות המשקאות המוגזים נמצאת במקום ה-3 בערוץ החרדי, וקטגורית החטיפים המלוחים במקום ה-1. קטגוריות אלו נתפסות כקטגוריות פחות בריאות. עורכי המחקר מציבים סימן שאלה גדול ומעניין, האם קיימת תפיסת בריאות חלשה יותר בקרב הקונים ברשתות החרדיות?

סך כל ההיקף הכספי של מכירות החטיפים המלוחים עומד על 68 מיליון שקלים ברשתות החרדיות. ואילו בכלל הרשתות, הוא עומד על 409 מיליון. קצת פרופורציה.

בתחום המוצרים שאינם מזון, הערוץ החרדי הוא בעל 'ייצוג יתר' בקטגוריית החיתולים, ותורם לכ- 25% ממכירות הקטגוריה בכלל השוק. החיתולים הם ההוצאה הגבוהה ביותר בתחום המוצרים שאינם מזון, והיקף המכירות בהם במגזר החרדי עומד על 77 מיליון ש"ח. לעומת זאת, בתחום הטיפוח, קיים לטענת עורכי המחקר 'ייצוג חסר' בערוץ חרדי, ומוצרים אלו נמכרים פחות בערוץ החרדי, יחסית לחלקם באוכלוסייה.

באדיבות 'עניינים'
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד