ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

מערבולת פוליטית

אם מישהו חשב לרגע שאהוד אולמרט סוגר קואליציה לארוחת בוקר, מתברר שזה בכלל לא פשוט. הכל פתוח

הוא רוצה לשלוט? עמיר פרץ
הוא רוצה לשלוט? עמיר פרץ

המערבולת הפוליטית בעיצומה. מעל, אך בעיקר מתחת לפני השטח. מצד אחד מתנהלים מגעים קדחתניים בין אולמרט ואנשיו לבין נציגי המפלגות האחרות. מהעבר השני, גם עמיר פרץ אינו טומן ידו בצלחת.

מה שעומד כרגע בראש סדר היום הפוליטי, הם התיקים. בעיקר אלו שיש להם השפעה, כסף וכוח.

המקח וממכר הפוליטי כבר נכנס לתאוצה, והכל נע סביבם. תיק האוצר נמצא במוקד הסערה והמרקחה הפוליטית. במפלגת 'העבודה' אומרים, שבלי תיק האוצר אין על מה לדבר. ב'קדימה', לעומת זאת, אומרים שישמרו על האוצר לעצמם, בכל מחיר.

הסיבה להתעקשות של 'קדימה' לשמור על תיק האוצר בידי המפלגה, נובעת מהעובדה שהקואליציה הבאה תעסוק בעיקר בנושאים חברתיים-כלכליים. ב'קדימה' לא רוצים למסור את התיק הבכיר ולהאדיר את מעמדו הציבורי והפוליטי של עמיר פרץ לקראת הבחירות הבאות, ומכאן ההחלטה שלא למסור אותו לידיו.

גם האפשרות, שעדיין לא ברורה באופן סופי, שתפקיד יו"ר ועדת הכספים יימסר לידיו של ח"כ ליצמן, משמעותה, נטישת כל עמדות הכוח הבכירות בנושאים הכלכליים לידיים זרות, במקרה ותיק האוצר יימסר בכל זאת לידי עמיר פרץ. כיוון שכך, נושא זה לא סגור, וגם ב'קדימה' יש כאלו שלוטשים את עיניהם לתפקיד יו"ר ועדת הכספים, כמו מנכ"ל 'קדימה', הח"כ הטרי אביגדור יצחקי, למשל.

איך שלא נסתכל על תמונת המצב הפוליטית, 'קדימה' בבעיה קשה בכל מה שקשור לתפקידים הכלכליים הבכירים. גם בתוך 'קדימה' עצמה מתנהל קרב איתנים על התיק הזה, על עור הצבי שטרם ניצוד.

המועמד המועדף של אולמרט לאוצר הוא אברהם הירשזון, שהלך עמו כברת דרך ארוכה במדבר הפוליטי, וגם הצליח לא רע בתפקידו האחרונים, כיו"ר ועדת הכספים וכשר התיירות. במערכת הפוליטית אומרים, שלאולמרט יהיה הרבה יותר קל 'לגנוב סוסים' עם הירשזון, מאשר עם מאיר שטרית, שגם הוא מאוד מעוניין בתיק האוצר.

בתוך ים המערבולת הפוליטית הגדולה, מתברר, שיש תיקים, שבעבר היו די זניחים, ולפתע יש להם עדנה. כזה הוא תיק הרווחה - המחוזק כיום בידי ח"כ אברהם רביץ - המועדף כיום על ש"ס, הגימלאים, וגם במפלגת העבודה אומרים, שיתכן בסיטואציה מסוימת, שתיק הבטחון ימסר לעמי איילון, ותיק העבודה ורווחה מורחב, שיהפוך למשרד החברתי המוביל, יהיה בידיו של עמיר פרץ.

אך מעבר לכל חלוקת הקנייעדלך עדיין לא ברור מי בכלל יחלק אותם. כפי שכבר ציינו כאן עם פרסום המדגמים, גורלה של הממשלה הבאה יקבע בידי יו"ר מפלגת העבודה עמיר פרץ. לאחר שפרץ גם הצליח ליצור חזית משותפת עם ש"ס, ברור ששתי מפלגות אלו יכריעו את הרכב הממשלה הבאה.

ההודעות שיוצאות השכם והערב מאנשי 'קדימה', שכל מי שלא יחתום על קווי יסוד שיכללו נסיגות נוספות מיהודה ושומרון באופן חד צדדי, לא יצטרף לקואליציה, הותירו את המפלגות החרדיות בעמדת המתנה, ואף מעבר לכך. הם אף הודיעו לנשיא המדינה, כי הם דוחים את פגישתם עמו מהיום (יום א') ליום שלישי.

אז כמו שכבר אמרנו, לפרץ יש בהחלט אפשרות להרכיב ממשלה, ובמידה ואנשי 'קדימה' יתמידו בגישתם היהירה של 'אני ואפסי עוד', יעלבו בפרץ מול כל מיקרופון, ויכתיבו לכל יתר המפלגות את עמדותיהם המדיניות, וכן בכל הנוגע לחלוקת התפקידים בממשלה – המניות של פרץ נוסקות.

עכשיו נשאר לראות מי ממליץ על אולמרט ומי על פרץ. כבר כתבנו שהכל פתוח. ואכן, כך הם פני הדברים נכון לשעת כתיבת שורות אלו. בימים הקרובים, כאשר נציגי המפלגות יגיעו להתייעצויות אצל נשיא המדינה, תתבהר מעט התמונה, אבל בהחלט זה עוד יוכל להמשך זמן רב עד שתוקם ממשלה יציבה בישראל.

לא נכנס לכל הספקולציות ולכל המידע החסוי שיש לנו בנושא זה, אך ברור לחלוטין, שעוד יכולות להיות הפתעות מרעישות. במצב כזה, יחסי הכוחות בין פרץ לאולמרט הולכים ומתקרבים לנקודה שווה.

ומכאן הכל כבר יכול לקרות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד