כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

"ראיתי נוסעים בשבת - וקינאתי"

הרב אבינר: "ראיתי מחזה נפלא. באים לביה"כ בשבת עם כיפה על הראש וטלפון נייד ביד". הסערה בדרך

הרב אבינ ר. צילום: מכון מאיר
הרב אבינ ר. צילום: מכון מאיר

היהדות הדתית בישראל כבר התרגלה לסגנונו השונה של הרב שלמה אבינר, רבה של בית-אל ומראשי רבני הציונות הדתית בארץ. אבל הפעם, מתברר כי דבריו חצו קווים אדומים.

במאמרו של הרב אבינר בעלון 'מעיני הישועה', הוא מתאר מסע שערך בקרב יהדות צפון אמריקה, במסגרת תכנית 'שבת לאורך אמריקה'. כידוע, בקהילות האורתודוכסיות בארה"ב נוהגים להעלים עין ממתפללים המחללים שבת, אשר מגיעים ברכבם לבתי הכנסת. בבתי הכנסת בישראל לא מצויים דברים מעין אלו, והדעה הרווחת כי יש לאסור זאת מכל וכל.

אולם לשיטת הרב אבינר, היהדות האורתודוכסית בישראל צריכה לאמץ את השיטה האמריקאית, ולעודד הגעה של אנשים שאינם שומרי שבת לבתי הכנסת, גם אם יתכן ויחחלו שבת בעקבות כך.

במאמרו, שצוטט באתר 'scoop', הוא אומר: "הייתי בשליחות באמריקה וראיתי מחזה נפלא. ראיתי גברים באים עם כיפה על הראש וטלפון נייד ביד. ראיתי נשים בלי כיסוי על הראש ועם מכנסיים. גם את התפילה התחילו לאחר כניסת שבת, כך שלגבי חלק מהמשתתפים לא צריך לשאול יותר מדי שאלות כיצד הגיעו. וכך מידת ההלכה שאין להזמין לשבת את מי שיבוא תוך כדי חילולה, אך מאידך, לא חייבים לשאול שאלות, ואם יש לו אפשרות לבוא בלי חילול שבת, ואין יודעים אם יבוא בלי חילול שבת – נפסק ש'תולים' ומטים כלפי חסד".

"ראיתי כל זאת וקינאתי", סיכם הרב והוסיף: "למה איננו עושים כן בארצנו הקדושה".

הרב אבינר הדגיש כי על פי ההלכה הדבר אסור, ואין לגרום לאדם לחלל שבת ולהזמין אותו כאשר ידוע שהוא יחלל שבת בעקבות כך, אולם "לא צריך לשאול יותר מדי שאלות". הוא קובע כי "השבת לא שייכת רק לדתיים, אלא לכל עם ישראל".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד