י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

חרם מוזיקלי

סערה במוזיקה החסידית: 'קול-חי' מחרים את מרדכי בן-דוד. בתגובה, קבוצת זמרים תחרים את הרדיו

לא שילם. מרדכי בן דוד
לא שילם. מרדכי בן דוד

קבוצת זמרים, הכוללת את גדולי המוזיקה החסידית, מתכוונת לאסור על רדיו 'קול-חי' לשדר את שיריהם. בקבוצה המתגבשת בימים אלו, חברים האמנים הבכירים ביותר, כולל מרדכי בן דוד ואברהם פריד.

הכל החל לפני כשנה, אז התקבלה החלטה גורפת בהנהלת רדיו 'קול חי', כי זמר שלא יפרסם ברדיו - לא יזכה לחשיפה הראויה. החלטה זו יוצרת זיקה ברורה בין התכנים המוזיקליים למחלקת הפרסום. בעקבות ההחלטה, הפסיקו השדרנים להשמיע שירים מתוך דיסקים חדשים של זמרים, אלא אם פרסמו ברדיו ג'ינגלים פרסומיים לעידוד קניית הדיסק. זמרים שהפנו לרדיו תקציבים לא מעטים, זכו לחשיפה נרחבת בתוכניות המלל והמוזיקה. זמרים שלא שילמו - הוחרמו.

על פי טענת אחד מהמעורבים בנושא, כמה זמרים חסידיים אף מחזיקים בידם הקלטות של אנשי הרדיו, בהם הם מודיעים להם כי באם לא ירכשו שטחי פרסום – לא יושמעו.

לפני כחודש יצא לחנויות הדיסק החדש של מרדכי בן דוד, 'אפשר לתקן'. לפי אנשיו של בן-דוד, השירים החדשים מתוך הדיסק לא הושמעו ברדיו, למעט ב'פינה לשיפוטכם', למרות בקשותיו של בן-דוד, משום שלא הסכים לשלם לרדיו עבור פרסום.

לדברי משה (צ'יקו) בן זמרה, מפעילי היישוב היהודי בחברון ואחד המפיקים של מרדכי בן-דוד בארץ: "יש שם החלטה גורפת שלא להשמיע את מרדכי בגלל שהוא לא פרסם את הדיסק. יואב דיליון אמר לי בעצמו שעל-פי החלטת המנכ"ל, הדיסק יושמע רק בשתי תוכניות – הפינה לשיפוטכם ואצל יוסי אייזנטל. זה לא רציני. זה נקרא חרם".

לדברי בן זמרה, "יש פה החלטה פשוט חמורה מאוד. במיוחד לאמן שיש לו חלק גדול בבניית התחנה. במקום להשיב לו כגמולו ולפרגן לו, אז מחרימים אותו? בגלל שאין ג'ינגלים הם דופקים את המאזינים?".

בעקבות העמדה שנקט 'קול-חי' כלפי מרדכי בן-דוד, החליט צ'יקו בן זמרה שלא להעלות ברדיו קמפיין פרסום הקורא לציבור להגיע בימי חול המועד פסח לחברון. "אני אוהב את הרדיו ופני אינם למלחמה", הוא אומר. "אבל אני לא אתן לכך שיתעללו בחברים הכי טובים שלי, שתרמו כל-כך הרבה לעיר חברון. מרדכי הופיע אצלנו בהתנדבות וצעד איתנו במשך 20 שנה. אני לא מסוגל לעשות את זה מבחינה מוסרית. אם הם יתחייבו שהם מעלים אותו בכל התוכניות - אני מעלה את הקמפיין".

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי בעקבות מדיניות הרדיו, מתכוונת קבוצה גדולה של אמנים מובילים במוזיקה החסידית, לנקוט בצעדים משפטיים כנגד הרדיו. בין האמנים נמצאים גם זמרים ומעבדים מובילים, בהם אברהם פריד ומרדכי בן-דוד.

בשלב הראשון, מתכוונת הקבוצה לאסור על רדיו 'קול-חי' להשמיע כלל את שיריהם הישנים בתכניות השונות. הקבוצה נעזרת בשירותיו של עו"ד דני גוטפריד.

לדברי בכיר מאוד במוזיקה החסידית: "לא תהייה לנו ברירה. זו מוזיקה שאנחנו מספקים להם, ורק בזכותנו הם עולים למעלה. אנחנו יוצרים את הבמה הזאת, והציבור שומע אותנו ונהנה מזה. אם לה תהייה להם מוזיקה להשמיע, הם גם לא יוכלו למכור פרסומות ל'אסם'. יש התארגנות רבתית גדולה מאוד בקשר לזה. בסופו דל דבר הם יישארו ללא שירים בכלל".

בנוסף, אנשי המוזיקה מתכוונים לתבוע את הרדיו שישלם להם את כל התמלוגים המגיעים להם במשך כל שנות פעילות הרדיו. בכל העולם נהוג, כי תחנות הרדיו משלמות ליוצרים תמלוגים עבור המוזיקה שהם משמיעים. גם בזמן פעילותו של ערוץ 7 קיבלו הזמרים החסידיים תשלום עבור המוזיקה ששודרה בתחנה. אולם רדיו 'קול-חי' סירב לשלם תמלוגים, מתוך הבנה בעל-פה כי הרדיו מקדם את מכירותיהם ו'משתלם' להם להיות ברדיו.

אך עתה, כשהרדיו אף מתנה את ההשמעות בתשלום עבור פרסום, מתכוונת הקבוצה לפנות לאיגוד היוצרים אקו"ם ולתבוע תמלוגים. על-פי הערכות, תביעה מעין זו עלולה להוות נטל כספי כבד מנשוא על הרדיו.

עוד נודע ל'בחדרי חרדים', כי עורכי הדין בודקים פנייה לממונה על ההגבלים העסקיים, וכן למועצת הרשות השנייה, בבקשה לשלול את רישיון הרדיו. הטענה היא כי הרדיו נחשב כמונופול בתחום שידור המוזיקה החסידית, והוא עושה בכך שימוש לרעה.

תגובת רדיו 'קול-חי': " שיריו המופלאים של מרדכי בן דוד הושמעו בעבר מושמעים בהווה ויושמעו בעזרת ה' גם בעתיד ברדיו קול חי. מאזיני הרדיו אף זכו לדרג את שיריו החדשים במצעד הפזמונים של הרדיו במקום החמישי. אז תפתחו את הרדיו... ותהנו."
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 48 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד