י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

קדימה, חרדים

האם ייתכן שלקראת הבחירות הבאות נראה מפלגה חרדית נקיה, שאינה מנופפת בהסכמות מלפני 60 שנה, וחלוקת המושבים בה אינה נשענת על מסורת מקובעת של שנות דור

קדימה, חרדים
col

האם אנו החרדים מסוגלים לנפק מפץ משלנו?

המפץ הגדול של הפוליטיקה הישראלית לא קרה ביום אחד. הוא גם לא קרה בדיוק בצורה בה דיברו עליו. הוא החליף ראש בזמן ריצה, וקצר הצלחה נאה שרק הסקרים המקדימים הצליחו לעמעם.

המפץ שהוליד את תנועת אחריות לאומית, שהפכה למפלגת קדימה, התרחש על רקע המיאוס מפוליטיקה. מיאוס שחלחל מלמטה וחדר עד לשפיץ של הקודקוד השלטוני. כמה פוליטיקאים, מהם ותיקים ומהם צעירים ומהירי תפיסה, הבינו שהמפלגות הזקנות כבר לא יכולות. מצעיהן פשטו רגל, עקב פתיחת השורות לכל דכפין. פתיחה שהביאה גורמים עוינים לעמדות השתלטות במפלגה אחת, ולכדי מחנה משמעותי במפלגה שנייה.

המתבקש היה לכנס את כל הפוליטיקאים שבאו לתחום, כדי לעבוד, למקום אחד. אליהם יוסיפו אנשים מקצועיים, מכל התחומים וברמות הגבוהות ביותר, על מנת שיהיו משוחררים מתלות בגורמים שאינטרסים צרים מדריכים אותם, וכך יוכלו לפעול לטובת המדינה, כפי שהם מבינים.

התוצאה הייתה קצת שונה. כנראה שבכל זאת אי-אפשר להקים מפלגה בלי שיהיו בה איזו דליה איציק אחת או שניים. וכשיש לך את המקורית, בשביל מה לחפש תחליפים.

המפץ הגדול של נובמבר 05 כבר מאחורינו. השאלה שלי: האם ייתכן מפץ מעין זה בציבור החרדי? המיאוס של החרדים במפלגות המסורתיות הוא, ללא ספק, רב יותר מהמיאוס הכללי של הציבור בפוליטיקאים. אבל יש עדיין מגבלות של מה שמכונה 'הצבעה שבטית'. הפעם המגבלות הללו התרופפו לא מעט. כל מי שמחשב את תוצאות הבחירות, לא יתקשה לגלות שמצד אחד רבים מהמצביעים 'הטבעיים' של המפלגות החרדיות, לא סיפקו את התוצר האוטומטי הצפוי, ומנגד אלה שכן הצביעו עבור המפלגות הללו היו בחלקם הגדול מצביעים שאינם מתויגים כמצביעים מסורתיים, אלא השתכנעו כתוצאה מהסברה נכונה ומניהול נכון של מטה יום הבחירות.

האם ייתכן שלקראת הבחירות הבאות - שיתקיימו על-פי הערכות בתוך שנתיים עד ארבע שנים - נראה מפלגה חרדית נקיה, שאינה מנופפת בהסכמות מלפני 60 שנה, וחלוקת המושבים בה אינה נשענת על מסורת מקובעת של 30 שנים, אלא מפלגה שתהיה אלטרנטיבה יעילה לטיפול בבעיות האמיתיות של הציבור החרדי; מפלגה שתנקז אליה מצביעים מאוכזבים, שאינם רוצים לצאת ידי חובה בהימנעות או בהצבעת מחאה למפלגת סרק, אלא רוצים שמישהו ייקח את הפתק שלהם ויעשה איתו דברים בצורה שגם תיטיב עם הציבור החרדי ועם מטרותיו, וגם תמנע את השנאתו על הציבור הכללי.

אם ללמוד מהניסיון של 'קדימה', הגוף שיכול לדחוף מיזם שכזה, הוא איש פרסום ויחסי-ציבור, דוגמת ראובן אדלר. האיש, שעל-פי פרסומים שונים, עיצב את שרון החדש ואת אולמרט החדש, יכול להוות דוגמא למי שיעצב עבור הציבור החרדי את דמות הנציג הפוליטי החרדי האולטימטיבי; שידע להעמיד על סדר היום החרדי את הנקודות החשובות - מבחינתו – באמת; שידע לכתוב מצע שיאמר דברים ברורים בנושאים הפנים-חרדיים, ודברים כלליים בנושאים הכלליים שאינם דווקא מעניינו של הציבור החרדי.

איש כזה יוכל, ללא ספק, לאגד מסביב לרעיון אנשים שיאמינו בגוף פוליטי חרדי חדש. ובאנשים אלה יתמכו, ללא ספק, בוחרים רבים יותר מאשר אלה שימשיכו לתמוך במפלגות החרדיות דהאידנא.

אל תגידו דַא ואל תגידו כן. אימרו יָא...
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד