ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

ויינרוט מול טורובוביץ'

לראשונה העמידה 'יהדות התורה' בראש צוות המו"מ משפטן. ככה זה כשהפוליטיקה הפכה לביזנס

מרץ בכל מחיר. ח"כ גפני
מרץ בכל מחיר. ח"כ גפני

הפוליטיקה הפכה לביזנס. אפשר לראות זאת במשא-ומתן שמתנהל מאז שלשום בין נציגי המפלגות השונות לנציגי 'קדימה'. בראש צוות המו"מ של 'קדימה' הציב ראש הממשלה המיועד אהוד אולמרט, את ידידו, עורך הדין יורם טורבוביץ'. גם את תראו בסוף הדרך את מפלגתו של ליברמן ב'קואליציית ההתכנסות', אז תבינו שאין כבר יותר אידיאולוגיה, והכל, אבל ממש הכל, עסקים נטו.

אם שכחתם מאידיאולוגיה, אז את השם מרטין שלאף לא כדאי לשכוח. כן, זהו אותו שם מפורסם מפרשת סיריל קרן וכל המסתעף מפרשה זו, שלדעת גורמים יודעי דבר, הוא אחד הספונסרים הגדולים של ליברמן, האיש הידוע גם בידידותו האישית עם אולמרט, והוא זה שמוביל בחוטים לצירופה של 'ישראל ביתנו' לחיקה החמים של הקואליציה.

ריצת האמוק של המפלגות הפוטנציאליות להרכיב את הקואליציה הבאה, כבר הפכה לבדיחה בעלת צחוק פרוע בלשכתו של אולמרט. על עמיר פרץ כבר מיותר לדבר. אבל גם אלי ישי מתחיל להתכופף כעלה נידף, וייכנס כמעט בכל מחיר לממשלת אולמרט.

ותשכחו מהחזרת קצבאות הילדים.

אבל הדבר המעניין ביותר במשא-ומתן הנוכחי, הם המשפטנים שמנהלים את הדיונים מטעם מרבית המפלגות. ללא יוצא מן הכלל. יש כאלו שינמקו זאת בניסיון לעגן את ההסכמים בצורה הטובה ביותר. אך כבר למדנו, והיה לכך גם תקדים משפטי בבית המשפט העליון, שלהסכמים קואליציוניים אין שום ערך משפטי, פרט לעובדה שיש צורך לחשוף אותם לפני ההצבעה על כינון הממשלה החדשה.

אז 'ביהדות התורה' קיבל את התפקיד עו"ד יעקב ויינרוט, מבכירי עורכי הדין בארץ, שהוא במקרה גם חרדי. ויינרוט מנוסה במשאים ומתנים. זה גם משתלם מאוד. זוכים בפרסום רב. לעמדת כוח. לא לחינם, עמיתו ובכיר אחר בצמרת המשפטנים, עו"ד דוד ליבאי, לקח תפקיד דומה מטעם מפלגת העבודה, ואילו במפלגת הגימלאים, קיבל את הג'וב הנחשק הח"כ לשעבר עו"ד אלי גולדשמידט.

כלפי חוץ, הנציגים החרדיים ממש לא מבקשים כלום. "אין לנו דרישות יחודיות. אנחנו רוצים להיות כמו כולם", הכריז ח"כ משה גפני. אכן כן. הוא רוצה להיות כמו כולם, ולקבל כמה שיותר תפקידים. ראשות ועדת הכספים לליצמן, סגן שר ברווחה לרביץ, עוד אחד בשיכון עבור פרוש ושלישי בתחבורה, לעצמו.

לא לחינם מריץ גפני את הקואליציה הבאה, כמעט בכל מחיר. מבחינתו הכל כבר סגור ומסוגר. את המילה 'התכנסות' הוא לא שמע ולא ראה. זה אפילו לא מוזכר בנאומו של אולמרט. המציאות הברורה שאולמרט מתכווין ליישם את התוכנית באופן מעשי, אינה מעניינת אותו.

גם לא את אלי ישי.

לגפני יש גם סיבה טובה לעמוד בראש התומכים באולמרט. אם לשפוט מניסיון העבר, הרי שהמאבק של גפני מול רביץ, נמצא רק בראשיתו. כל אחד מהם מנסה לגייס עיתון אחר שיעמוד לצידו. 'בקהילה' ובמידה מסויימת גם 'משפחה' התייצבו לצידו של רביץ, בעוד 'שעה טובה' התייצב לטובתו של גפני כמי שהפעם יזכה ראשון בתפקיד.

מי שמכיר את גפני יודע שעל הנושא הזה עוד ישפך הרבה דם, יזע ודמעות. לכן פועל עתה גפני בכל המרץ כדי לגייס את ראש הממשלה המיועד לצידו, ואם יהדות התורה תקבל שלושה סגני שרים, מקומו כסגן שר מובטח.

גם בש"ס נמשכת הדהרה פנימה, אל חיק הקואליציה החמים והנעים, והמרופד בכסאות נוחים. בש"ס דורשים את תיק הפנים שיורחב עם תיק שירותי הדת. לא דרישה בשמים, אבל לא ברור האם אולמרט יוותר כל-כך בקלות ויוציא מידו תיק העמוס מאוד בכיבודים ובמינויים פוליטיים.

כפי שציינו, במרתון הקואליציוני שנמשך זה היום השני ברציפות בכפר המכביה, גם מתברר לאט לאט, כי פניו של אולמרט לנסיגות חד צדדיות נוספות ולמימוש תכנית גירוש באופן מעשי.

ח"כ אבשלום וילן ממרצ סיפר לאחר פגישת צוותי המו"מ, כי אנשי 'קדימה' אישרו בפגישה את כוונת הממשלה החדשה לפנות 68 התנחלויות, לסגת לגדר הביטחון ולהיות מוכנים לביצוע הנסיגה בתוך שנתיים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד