י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

"סיקור פרשת וולס - מגמתי"

'מנוף' שיגר תלונה למועצת העיתונות: התקשורת סיקרה את פרשת 'האב המכה' באופן מכליל ומכפיש

"אפיונים שלא נוגעים עניינית לנושא הפרסום". הפגנות במאה שערים
"אפיונים שלא נוגעים עניינית לנושא הפרסום". הפגנות במאה שערים



ארגון 'מנוף' שיגר היום מכתב תלונה למועצת העיתונות, בעקבות סיקור המוטה בכלי תקשורת בפרשת מאסרו של האברך ישראל אשר וולס, הנאשם בהריגת בנו.

במכתב ששיגר יו"ר הארגון, הרב ד"ר דני נשיא, למזכ"ל מועצת העיתונות, אבי וינברג, והעתקים ממנו נשלחו לח"כ מיכאל איתן, יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, וח"כ משה גפני, נאמר: "לצערנו אנו עדים לחזרה ביתר שאת של תופעה, שרצינו להאמין שמוגרה וחלפה מהעולם, בין השאר כתוצאה מאכיפה ערנית מצד המועצה במשך תקופת-מה. אותה תופעה אומללה של אזכור היות החשוד חרדי בידיעות פליליות בהן היה מעורב חרדי.

"אפיון שכזה מובלט אך ורק במקרה שהחשוד צמח במגזר החרדי, וברוב מוחלט מהמקרים הדבר לא נעשה באף מוצא או קולקטיב אחר.

"במעקב שערך ארגון 'מנוף' אחרי דיווחים בשבוע שעבר על אירוע פלילי בו היה מעורב צעיר חרדי, נוכחנו כי רוב ככל כלי התקשורת סיקרו את הפרשה באופן מגמתי ומכליל, ובחלק מועט מהמקרים אף באופן מכפיש בעליל, דבר שהוביל לעליהום והפניית אצבע מאשימה נגד חרדים.

"אפיון פלילי שוטף, ממוקד ועקבי כפי שהדבר נעשה בשבוע האחרון בחלק הארי מהתקשורת הישראלית, יוצרת תדמית קולקטיבית שלילית לציבור שלם בישראל שומר חוק, ומעודדת ומטמיעה את שנאת השונה האינדיבידואלי באשר הוא שייך לציבור המאופיין.

"ואין המדובר בהשערות בעלמא, חרדים רבים שבאו במגע בשבוע האחרון עם ציבור ניזון מתקשורת חשו זאת על בשרם, וניתן עדיין להיווכח באלפי תגובות משולחות רסן כלפי החרדים באתרי האינטרנט מושאי התלונה.

"כאמור, התרבות המקרים מנבאת חזרת תופעה מסוכנת המקלקלת את האיזון והשורות בחברה הישראלית, ויש לפעול למיגורה.

"מטעמי יעילות צורפו התלונות למסמך אחד, מחולקים לפי הסעיפים עליהם נסוב התלונה, אך נודה על טיפול נפרד בכל מקרה מצורף לגופו, על פי תקנון האתיקה המקצועית של העיתונאים, סעיף 14 האוסר פרסום 'אפיונים שלא נוגעים עניינית לנושא הפרסום:

הכללה

1.באתר NRGמעריב ב-14/4/2006 פורסמה כתבה על מחאות חריפות בשכונת מאה שערים בעקבות כליאת תושב השכונה החשוד בהריגת בנו. ברשת המקומונים "הרשת המקומית" הופיעה ידיעה דומה ב- 11/4/2006 על ידי אהוד אמיר. כמו כן בעיתון הארץ בתאריך 2006 .4 .17 על ידי יאיר אטינגר ויובל יועז

2. בגוף הידיעות המפגינים מתוארים כ"החרדים"- ("החרדים קראו קריאות גנאי כגון "נאצים" לעבר השוטרים", "התפרעויות החרדים חוזרות" "החרדים נסוגים") .

3. מדובר בהכללה פרועה, מגמתית וחסרת אחריות שמשליכה פעולות של כ-200 יחידים תושבי השכונה הנמנים על קהילה מוגדרת וידועה (העדה החרדית), על הציבור החרדי כולו, תוך יצירת רושם מעוות כאילו כל אדם חרדי באשר הוא נאבק ויצא לקרא קריאות גנאי, ובכך מוציאה כלאחד יד לשון הרע על ציבור שלם בישראל שומר חוק. (אני חרדי, לא התפרעתי ולא נסוגתי!)


אפיון פלילי

1. בעיתון "ידיעות אחרונות", מתאריך 5/4/2006, פורסמה ידיעה ע"י הכתב צבי זינגר ו(כתבים נוספים) אודות צעיר חרדי החשוד בהטחת תינוקו בן ה-3 חודשים בקיר.

- ידיעות דומות פורסמו בכלי התקשורת המפורטים:

• בערוץ 2, במהדורת החדשות המרכזית בתאריך 4.05.06 ע"י משה נוסבאום
• ברדיו גלי צה"ל ב- 5/4/2006, במהדורות הבוקר והצהריים
• כמו כן פורסמה ידיעה מאהוד אמיר על אירוע אחר, אונס צעירה בת 15
• ברשת המקומונים "הרשת המקומית", ב- 11/4/2006

2. הן בכותרות והן בגוף הידיעות מצוינת העובדה שהאבא הינו חרדי.

3. אפיון שכזה הנו מגמתי, מיותר ואינו רלוונטי למהות ולהבנת הידיעה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד