כ"ג אייר התשפ"ד
31.05.2024

פסח, מצה, בלי מרור

גם בהוואנה בירת קובה ערכו ליל הסדר. למרות שאת הזרוע והחזרת החרימו המאבטחים בשדה התעופה

בית כנסת עדת ישראל בהאוואנה, קובה
בית כנסת עדת ישראל בהאוואנה, קובה

סיפור יציאת מצרים מסמל עבור יהודי העולם את החירות, אבל עבור הקהילה היהודית הקטנה בקובה הוא מסמל חירות מיוחדת. בקובה קיימת קהילה יהודית עם 1,200 תושבים, 900 מתוכם מתגוררים בעיר הוואנה.

קובה, מדינתו של הנשיא פידל קסטרו, היא אחת המדינות הבודדות בעולם הפועלות בשיטה קומוניסטית דיקטטורית.

אלברטו פרננדז באראקוס, סגן נשיא בית הכנסת 'עדת ישראל' בהוואנה אומר, כי אין אנטישמיות בקובה. רק בורות. "אנשים בקובה חושבים שיהודים לא מאמינים בשום דת, כיוון שהם אינם מאמינים בדת הנוצרית", הוא אומר.

לפני כשבוע נערך סדר ציבורי בבית הכנסת עדת ישורון על-ידי שני שליחים של חב"ד, שהגיעו למקום. בסדר השתתפו כחמישים יהודים, והשלוחים ביקשו מכל אחד מהנוכחים לקרוא קטע מההגדה בשפתו, ספרדית.

אחד השלוחים שהגיעו לסדר, שמחה ג'גאק מברזיל, לא היה שבע רצון מהעובדה שחסרו לו שני סימנים מקערת הסדר: חזרת וזרוע. "הבאתי עימי את הסימנים, אך המאבטחים החרימו לי אותם בשדה התעופה. אין לי מושג מדוע, אך לא יכולתי לעשות דבר. זו הפעם הראשונה שעשיתי פסח בלי מרור".

מצות לא חסרו בעיר, כיוון שהם סופקו על-ידי מספר ארגונים יהודיים מקנדה. בשר היווה מעט בעיה, שכן נשיא קובה, פידל קסטרו אוסר על תושבי מדינתו להחזיק יותר מארבע קילו בשר לכל אחד. כך ארע שעיקר הארוחה הורכבה מדגים ומצות.

יהודי קובה הגיעו למדינה בכמה גלים: הגל הראשון בשנת 1900 – יהודים שהגיעו מצפון אמריקה למטרת עסקים. גל נוסף בשנת 1910 של יהודים ספרדים מטורקיה, וגל נוסף של יהודים שברחו מאימת הנאצים בתקופת השואה.

אדלה דווארקין, מראשי הקהילה היהודית בעיר אומרת: "יהדות קובה כמעט ונכחדה. איני יודעת כיצד המשיך הלב היהודי לפעום בקובה. מאוד מרגש לראות את תחיית היהדות כאן. עבורי זו מהפכה אמיתית לראות ילדים יהודים גאים ביהדותם. זרחתי מאושר לראות את הילדים שואלים את ארבעת הקושיות בסדר שערכו אנשי חב"ד".

קישורים:
מקור: שטורעם נט
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד