ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

האם אלי ישי יישאר קירח?

ש"ס ויהדות התורה מנהלות מגעים ליצירת חזית אחידה מול 'קדימה'. ידרשו את משרד הפנים לאלי ישי

ילכו יחדיו? ח"כים ישי וליצמן (צילום: באדיבות עיתון 'משפחה')
ילכו יחדיו? ח"כים ישי וליצמן (צילום: באדיבות עיתון 'משפחה')



אלי ישי מסרב להיפרד מהחלום ששמו משרד הפנים, והוא ממשיך להציג דרישה חד-משמעית לקבל את התיק. אלא ש'בקדימה לא ממהרים להיכנע לבקשתו: אולמרט כבר הודיע למקורביו שהוא מתכוון להשאיר את תיק הפנים בידי 'קדימה', זאת מפני שבכוונתו לבנות את המפלגה מבחינה מוניציפאלית, באמצעות משרד זה.

בעקבות זאת פתחו אתמול גורמים בש"ס במגעים עם יהדות התורה, בכדי לגייס אותה למאבק ולהציג בפני אולמרט דרישה משותפת: למנות את ח"כ ישי לשר הפנים.

ח"כ אברהם רביץ אישר את קיומם של המגעים עם ש"ס להקמת 'בלוק חרדי' עם ש"ס ואמר: "יש לנו דברים רבים מאוד שאנו רואים עין בעין. מבחינה מהותית יכולה להיות שותפות מעניינת. אם הולכים למהלך משותף, מדובר על כל הדרישות ולא רק על תיק הפנים עבור ישי. אם יוצרים בלוק משותף, אז מפלגה אחת לא סוגרת עניין ללא המפלגה השנייה".

גורמים בש"ס מקיימים ערוצים 'עוקפי ישי'


אולם ככל שמתבהרת תמונת הרכבת הקואליציה, מתברר כי ש"ס נותרה קירחת מכל הצדדים: ללא משרד פנים, ללא משרד הדתות - ואפילו אל משרד התמ"ת ככל הנראה נחסמה דרכה של ש"ס.

גם בנושאי הקצבאות אין הסכמה בין אנשי ש"ס ל'קדימה'. ביום חמישי התקיימה פגישה בין ישי וישראל מימון, מזכיר הממשלה, אך לא נרשמה כל התקדמות.

לפי אתר YNET, בצמרת ש"ס נשמעים קולות הקוראים לישי לסגת מדרישתו לגבי תיק הפנים, להתמקד בדרישת סמכויות מלאות בשירותי הדת ולמצוא "פשרה הוגנת" לגבי קצבאות הילדים. אולם סיכוייה של המפלגה לקבל סמכות מלאה על שירותי הדת מוטלת בספק רב, שכן גורם בכיר ב'קדימה' הבהיר: "שירותי הדת נשארים במשרד ראש הממשלה. לא נעביר אותם לשום מקום ולא נקים מחדש את התיק הזה. הנושא הובהר גם לש"ס וגם ליהדות התורה. לגבי השאלה אם יוצב סגן שר האחראי על שירותי הדת מטעם אחת מהמפלגות החרדיות אין עדיין סיכום".

לדברי הגורם בקדימה, גם בנושאי הקצבאות אין הסכמה. "ש"ס דורשת לבטל את הקיצוץ העתידי ולחזור לחלוקת הקצבאות משנת 2002, אך אנו מסרבים בתוקף. הסכמנו לבטל את הקיצוץ העתידי בקצבאות ששווי נאמד במיליארד שקל, אך לפי שעה ש"ס מסרבת לפשרה זו".

לדבריו, "אנו מוכנים בהחלט להעניק תקציבים וסעיפי 'פעילות' עבור ילדים במצוקה, כמו מפעלי ההזנה והגדלת תקציב נוער בסיכון, אך ש"ס אומרת 'לא'".

לפי אתר YNET, יו"ר ש"ס נתקל בקשיים גם מבית: גורמים היוצאים מבית הרב עובדיה יוסף שלא מקבלים את מרותו המלאה. לפי האתר, גורמים אלה מקיימים ערוצים "עוקפי ישי" ופועלים כל העת מול אולמרט ואנשי צוותו. הדבר החליש למעשה את ישי ואת תביעותיו מול אולמרט.

גורם בכיר בקדימה אישר את הדברים לכתב האתר ואמר: "פונים אלינו בהרבה ערוצים. יש פניות רבות אך אנו מכבדים את ח"כ ישי ומנהלים מו"מ רק מולו".

מאחר שמשרד הפנים ושירותי הדת ככל הנראה לא יינתנו לש"ס, במפלגה מתחבטים בין משרד השיכון לתמ"ת כתיק הבכיר ביותר שידרשו. בקדימה מעדיפים להשאיר את התמ"ת, שנחשב לתיק הכלכלי השני בחשיבותו, בידם, אולם גורמים בכירים בש"ס אומרים כי אנשי המפלגה יעדיפו את תיק התמ"ת על פני השיכון, וגם את תיק העבודה והרווחה, דרכם ניתן יהיה להשפיע בנושאים החברתיים - כלכליים.

כבר מבזבזים כסף: 27 שרים


עיתון 'הארץ' מדווח היום (א): בכירים בלשכתו של ראש הממשלה בפועל, אהוד אולמרט, העריכו אמש כי כבר בשבוע הבא יוכל אולמרט להציג את ממשלתו הרחבה, שתישען על קואליציה בת 84 ח"כים מקדימה, העבודה, ש"ס, ישראל ביתנו, יהדות התורה והגמלאים. הממשלה תמנה, ככל הנראה, מספר שיא של 27 שרים.

יו"ר העבודה, ח"כ עמיר פרץ, ובכירי מפלגתו הביעו סיפוק מתוצאות הפגישה החשאית שהתקיימה בליל חמישי עם אולמרט, שבסיומה סוכם כי העבודה תקבל שבעה תיקים. לפי הסיכום, בין התיקים שהעבודה תקבל יהיו הביטחון, החינוך, התשתיות, החקלאות התיירות ושני שרים ללא תיק.

עם זאת, בכירים בקדימה מתחו אמש ביקורת על המחיר הגבוה ששולם לפרץ, כהגדרתם, ועל גודלה העתידי של הממשלה. בסביבת אולמרט אמרו כי "מדובר בהישג במו"מ, שכן התיקים המשמעותיים - אוצר, חוץ, פנים, משפטים ותמ"ת - נשארו בקדימה, וכי אולמרט מתוך מחשבה לשותפות אסטרטגית ארוכה עם פרץ, נהג בו בנדיבות מחושבת".

בקדימה העריכו כי עד סוף השבוע ניתן יהיה להגיע להסכמים קואליציוניים גם עם שאר המפלגות.

בימים האחרונים התקיימו כמה פגישות חשאיות בין נציגי יהדות התורה, ישראל ביתנו וש"ס לבין יועצו של אולמרט, עובד יחזקאל, ומזכיר הממשלה, ישראל מימון.

היום ימשיך צוות המו"מ המצומצם של קדימה והעבודה בתיאומים אחרונים של ההסכם הקואליציוני וקווי היסוד, בניסיון לפתור את סוגיית שכר המינימום שטרם נפתרה. יו"ר צוות המו"מ של העבודה, פרופ' דוד ליבאי, העריך כי עד יום שני ניתן יהיה לסכם סופית את ההסכם בין קדימה לעבודה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד