י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

"אל תרימו יד בתורת משה"

פרסום ראשון: מכתב שנשלח לגדולי התורה תוקף הכוונה לתקן החוק שיחזק את בתי הדין הרבניים הממלכתיים

"אנשי מפד"ל מובהקים". הרבנים הראשיים וחברי מועצת הרבנות הראשית
"אנשי מפד"ל מובהקים". הרבנים הראשיים וחברי מועצת הרבנות הראשית

בימים האחרונים, קיבלו גדולי ישראל – חברי מועצות גדולי התורה וחכמי התורה – מכתב נוקב וחסר-תקדים בחריפותו, החתום על-ידי קבוצת אברכים, ובו בקשה שלא לפעול בשום דרך לשינוי החקיקה שתביא לחיזוק בתי הדין הרבניים, שכן "מי שבא לחזק מערכת כזו הרי הוא, ח"ו, מרים יד בתורת משה".

העתק של המכתב הגיע למערכת 'בחדרי חרדים' והוא מתפרסם בזאת לראשונה.

תחת הכותרת "דרכה של תורה במו"מ הקואליציוני", מפרטים כותבי המכתב את הגזירות שהנחיתה הממשלה הקודמת על הציבור החרדי, שהביאו משפחות רבות לפת לחם ממש ."יש משפחות שיש אצלם חרפת רעב. משפחות הגיעו למשבר. יש צרות קשות. ת"ח מצויים בצער ממש ומי יודע אלו גזירות וד"ל".

במכתב גם מובעת התייחסות להמעיט בדרישות של מינויים כאלו ואחרים, ולהתמקד בדרישה במתן קיצבאות מינימליות שנהגו בעבר. אך עיקר המכתב מתייחס, כאמור, לדרישה שמקורה בחוג מסויים, המבקש לתקן את החוק, כדי להעניק לבתי הדין הרבניים הממלכתיים סמכות לדון בענייני ממונות, "במקום לעסוק באופן רציני ומלא בענייני משפחה (שלום בית, מזונות, החזקת ילדים וחינוך הקטינים).

"כיום יש בכל המקומות החרדיים, ובעיקר בירושלים ובבני-ברק, קבוצה גדולה של בתי דין השייכים לכל העדות ולכל החוגים, ובהם דיינים חשובים תלמידי חכמים ויר"ש שליט"א. מערכת בתי הדין החרדיים הוכיחה את עצמה היטב, וכיום, ב"ה, כל הבעיות הממוניות שבין יהודים שומרי תו"מ נחתכים עפ"י דין תורה".

כאן באה מתקפה חריפה נגד הדיינים בבתי הדין הממלכתיים ש"חלק גדול מהם התחנכו בבתי חינוך דלי"ם. גם מנהלי בתי הדין הרבניים הממלכתיים, הם אנשי מפד"ל מובהקים. אין ליהדות החרדית שום ענין לחזק בתי דין דלי"ם. כמו כן ידועה דעת כל גדולי הדור, בכל הזמנים, שאין לחזק את מערכת בתי הדין הממלכתיים.

"יתירה מזאת, בשנים האחרונות הקימו במסגרת בית הדין הרבני הממלכתי, בית דין רבני מיוחד לעניני ממונות בירושלים, אשר מתכנס פעמיים בשבוע, בימים שלישי וחמישי, ודן רק בענייני ממונות. הדיינים אשר דנים שם הם הדיין א.צ. שיינפלד שהיה נושא כלים של הרב הראשי גורן והדיין א.י. כלאב תלמיד מרכז הרב. כלומר, כל ענייני הממונות של בתי הדין הרבניים מצוי בידי דיינים לאומיים".

במכתב האשמה חריפה כלפי בתי הדין הרבניים הממלכתיים, אשר פוסקים בכל התיקים המובאים בפניהם, "כי אין לנתבע זכות לבקש לדון בפני בית דין אחר וכי רק להם יש מעמד של 'בית דין קבוע'. לכן מעשים בכל יום של מי שמוזמן כנתבע לבתי הדין הממלכתיים הנ"ל ומבקש עפ"י שו"ע, לדון בבית דין אחר, כמו אצל הרב וואזנר או בעדה החרדית, או בית יוסף, או אגו"י, או בעלזא, או ר"נ קרליץ או ר"מ לנדא ור"מ שפרן, או אהבת שלום או כל בית דין אחר, הדיינים הממלכתיים מכריזים עליו כעל סרבן וכותבים 'פסק דין' שיש לתבוע את הנתבע בערכאות. כך הם פוסקים בכל התביעות המוגשות כיום ועל פי הדיינים הלללו נפתחים כל יום תיקי ערכאות. הם מחללים שם שמים דבר יום ביומו.

"זאת ועוד. חובה לדעת כי 'הדיינים הממלכתיים' הללו תקעו עצמם לתפוס ולנהל את כל ההקדשות בארץ ובמיוחד בירושלים, והם גורמים נזקים כבדים כאשר הם מעבירים הקדשות שיסודם בהררי קודש לשליטת משרד ראש הממשלה, המשרד לעניני דתות, וזה הרס גמור של כל נכסי הקודש.

"לא בחרנו נציגות חרדית כדי לחזק 'יסודות לאומיים'. יש ח"כ חרדי אחד שיש לו בעיה משפחתית קשה בפני בית דין רבני, וכדי לחלץ מי מבני משפחתו מהבעיות בבית הדין, הבטיח לאחד ממנהלי בית הדין כי יפעל בין הרבנים שליט"א לתקן את החוק. זו אינה סיבה 'להכשיל את גדולי ישראל' לתמוך במערכת הקשורה לאידיאולוגיה פסולה. אין לאפשר לרבנים דלי"ם לשלוט על חיי המסחר והכלכלה של היהדות החרדית בא"י, ולח"כ הנל"ל צריך אומנם לסייע לפתור לו את הבעיה המשפחתית, אבל לא ע"י כשלון באיסורי תורה ממש ובהשקפה פסולה".

כאן מביאים כותבי המכתב החותמים בשם "קבוצת אברכים" את דעתם של גדולי ישראל, בהם החזון איש, הרב מבריסק, הסטייפלער והבית ישראל נגד מערכת בתי דין אלו, כאשר האדמו"ר מגור זצ"ל הורה לאחד מחסידיו, הרב צבי אברמוביץ מחצור הגלילית, שלא לכהן כדיין בבית דין רבני ממלכתי, הגם שסיים את כל הבחינות בהצלחה.

"האיחוד הלאומי (מפד"ל) דואג לבתי הדין הרבניים הללו. בימים אלה הגיש ח"כ זבולון אורלב בקשה לתקן את החוק ולתת לבתי הדין הממלכתיים סמכות לדון ולפסוק בעניני ממונות. צריך להתנגד למהלך הנ"ל של המפד"ל. אפשר להסכים רק לתיקון בחוק אשר יאפשר לבתי הדין להמשיך ולפסוק בעניני ממון שבין בין זוג גם לאחר סידור הגט, נושא שביחס אליו עוררו סימן שאלה. זאת ותו לא.

"יהדות התורה שכרה שירותיו של עו"ד שיעמוד בראש צוות המו"מ לקראת כניסה לממשלה, והלה שהוא עו"ד נמרץ הינו מראשי המפד"ל ומחפש כותרות והבטיח כי יסדר חקיקה במסגרת המו"מ הקואליציוני בעניין בתי הדין הרבניים. לא זו דרכם ורצונם של המצביעים לתנועות החרדיות. לנו חשוב תמיכה אמיתית במשפחות של בני התורה ושל משפחות מתמוטטות ולא חיזוק של מערכת שדעת חכמים אינה נוחה הימנה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 49 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד