כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

כאן ניו יורק

רפי רוזינר מביא את סיפורן של שלוש נשים מארץ-ישראל הרחוקה, שבחרו להתחפש לאמריקניות לעת זקנה

מה היה קורה לו התחתנו עם ישראלי מהשורה. פסל החירות
מה היה קורה לו התחתנו עם ישראלי מהשורה. פסל החירות

הן לבושות כאמריקניות, נועלות נעלים יוקרתיות, ולובשות חליפה מהודרת גם באמצע של שבוע. זהותן הקדמונית לא תוסגר, אלא במקרה וקולן ישמע. המבטא הגרוני יבהיר לשומע שיש דברים שאי-אפשר להיפתר מהם.

הן גדלו בישראל של שנות ה-50 וה-60 המוקדמות, ובעקבות שידוך חצו את האוקיינוס. אפשר לומר שהן לא השתנו. הן אוהבות "לשחק אותה" אמריקניות, אם כי בסופו של משחק הן שונות לחלוטין משכנותיהן המושרשות.

קחו, למשל, את רבקה. היא נולדה במושב בצפון הארץ, אחד מעשרות מושבים שבעבר התגוררו בהם יהודים שומרי תורה ומצוות והיום בקושי ניתן למצוא שם מניין ביום כיפור. רבקה הגיעה לחופי ניו-יורק לאחר שלא מצאה את העזר כנגדה בארץ מוצאה. חברתה, שהייתה נשואה באושר ועושר בפלטבוש, הזמינה אותה לחפש אותו באנגלית. והיא מצאה. היום, 25 שנה אחרי, גם היא גרה באושר ועושר במיאמי, אך מתגעגעת מפעם לפעם לימים של פעם. כאמא וסבתא לתינוקת אמריקנית היא יודעת שמקומה בארצות-הברית, אבל תמיד כתב עברי או עיתון ישראלי ירגש אותה.

צפורה גם גדלה במושבה שהפכה לעיר – בני-ברק. בגיל צעיר התקיימו בביתה אירוסין לבחיר ליבה - חסיד סאטמר מניו-יורק ולאחר ה'שבע ברכות' עברה לגור במונרו שבמדינת ניו-יורק. מונרו של אותם ימים לא הייתה שונה בהרבה מבני-ברק, ובכל זאת אמריקה קסמה לה מהיום הראשון. היום בנותיה הבוגרות דוברות אידיש-הונגרית נטולת כל מבטא מזרח-תיכוני. הן יודעות שאמם נולדה בארץ-ישראל אבל מאז ביקרה שם רק פעמים בודדות, לרוב לא בחברתן. לא שאת הווי החיים הישראלי הס בבית מלהזכיר - היא דווקא משוחחת עם שכנות וחברות בטלפון בעברית ואפילו רוכשת עיתון עברי, אבל דפים אלה יהיו שייכים לעולמה הפרטי ותמיד יהיו מונחים בחדר השינה.

דווקא מלכה מבורו-פארק הצליחה לשלב ולהפריח סגנון חיים צברי בסביבתה. מלכה חיתנה את ילדיה עם משפחות ישראליות לשעבר. כולם מקטגוריית הלשעבר, אך ממחזור ראשון. לא פלא שהקשר עם המחותנות שלה עבר מיד מידידות טובה לחברות של ממש. בביתה העברית היא שפה שימושית, כי בנוסף לכלותיה הישראליות, גם חתניה האמריקנים דוברים עברית כתוצאה מלימוד בישיבות ארץ-ישראל. הפוליטיקה הישראלית-אגודאית תמיד מנותחת על שולחנה ועיתוני 'משפחה', 'בקהילה' ו'המודיע' מונחים בערימה לפני בואה של שבת המלכה.

זהו סיפורן של שלוש נשים מארץ-ישראל הרחוקה, שבחרו להתחפש לאמריקניות לעת זקנה, אך לפעמים, בשעה שקטה, יחשבו מה היה קורה לו התחתנו עם ישראלי מהשורה...

קישורים:
עוד 'כאן ניו יורק'
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד