י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

שלום אדוני השר

יעקב ריבלין, הפרשן הפוליטי של 'בקהילה', משגר מכתבים לשרי ש"ס עם עצות וסגולות בדוקות להצלחה

שלום אדוני השר




כבוד שר התמ"ת, ינצרהו רחמנא כמו בבת. נעים שמו ולא יושבת

ראינו בכבודך השבוע במזנון הכנסת המעטירה. הפעם כבר לא עם עוזר אחד או שניים כמו בימים ההם, אלא עם פמליה שלימה הסובבת אותך בכל אשר תפנה. גם אתה, ברוך השם, נראה הרבה יותר טוב מהפעם האחרונה שצפינו בך, באותו מקום, אך לא באותה שעה. הגב התיישר, עינים בורקות, וכולך אומר קוממיות. אם שמועה טובה תדשן עצם - חזרה לשולחן הממשלה מדשנת גוף שלם.

אבל החיוך, אפעס, נראה קצת פחות עולץ ממה שהקרינו שרים טריים אחרים, כולל אלה ממפלגתך שלך, ביום הראשון של פעילות הכנסת לאחר ההשבעה. אפשר שזה בגלל עמיתך מיהדות התורה שפזרו לך מסמרים על הכסא המרופד עוד לפני שהתיישבת עליו, אך נראה יותר שהאשמה היא בראש הממשלה.

האדם הקשה ויהיר הזה, שביום בו עזב את המשרד אליו נכנסת, השאיר לך על השולחן חתימה על צו יקור הלחם. ככה לא נוהגים עם שר ובן ברית חדש, ובטח לא ביו"ר תנועה חברתית שרצה על הטיקט של "ילד רעב לא לומד". עכשיו הילד המסכן יצטרך לשלם עוד יותר על הלחם האחיד, ואפשר שלא תשיג ידו וילמד עוד פחות.

ועכשיו לך תסביר לילד הרעב שהשר שלפניך הוא זה שחתם על הצו ולא אתה. מה לעשות שילדים בכלל, ומשכבות חלשות בפרט, לא מבינים שאתה לא יכול להסתכסך כבר ביום הראשון עם ראש הממשלה שלך. בקושי הצלחת להסביר להם, וגם את זה לא כולם הבינו, שמהיום והלאה הם ילכו לישון שבעים בגלל שהצלחת לבטל את הקיצוצים הבאים שתכננו להם. אז נכון, עוד נקניקיה בצלחת לא תהיה להם לארוחת הערב, אבל מה מבין המון העם בחוכמת הפוליטיקה האומרת: טוב ציפור אחת ביד מעשר על העץ.

עם הזמן הם עוד ילמדו ויבינו.

הלקח שאתה צריך להפיק מהסיפור, אם יורשה להדיוטות שכמותינו להשיא עצה לשר וגדול בישראל, הוא שלפניך מספר שנות עבודה, ולא ברור כמה, עם ראש ממשלה שלא נחון ברגישויות חברתיות כלל ועיקר. היום הוא תקע לך את הסיפור עם העלאת מחיר הלחם, ומחר הוא ינסה לרוקן מתוכן את ההסכמה המעורפלת בהסכם שלכם, להקמת ועדה שתחליט על חלוקה של מאות מיליוני שקלים בשנה ליעדים חברתיים.

אם יש לך עוד ספקות בעניין, תקרא מה שכתב השבוע סבר פלוצקר מ'ידיעות אחרונות', הכתב הכי מחובר היום לצמרת האוצר - ובשרך יעשה חידודים חידודים. גרוש הם לא מתכוננים לתת לך ליעדים שאתה מנפנף בהם היום לפני ציבור הבוחרים.

הבעיה שלך, רבי אליהו היקר, שאולמרט הוא מסוג הפוליטיקאים שמבינים רק כוח וזה בדיוק מה שאתה לא יכול להפעיל בתקופה הקרובה. אם אולמרט היה חושב ברצינות שמפלגתך יכולה לחיות עוד שלוש שנים מחוץ לקואליציה הוא היה משלם לך יותר גם במשא ומתן.

מי לחש על אוזנו רז זה? לא חשוב כרגע. זה שייך לעבר, ופנינו נשואות לעתיד הטוב ביותר שמבטיחה לנו הממשלה החדשה. בתכל'ס, סתם איומים במשברים קואליציוניים לא ממש יעבדו על ראש הממשלה.

תתפלא, אבל עזרה רבה בתחום זה אתה יכול לקבל דווקא מיהדות התורה. אם זו תעמוד במבחן ולא תכנס לקואליציה בעבור נזיד עדשים, היא תנסה להוציא אותך מהקואליציה באלף ואחת סיבות. וכבר הארכנו בזאת בשבוע שעבר ואכמ"ל. לעניות דעתנו, תטיב לעשות אם לא תשיב להם מלחמה שערה. ההפך, תעמיד פני נלחץ וטרוד מעצמת ההתקפות, תערוך התייעצויות חירום בבית מרן שליט"א, ותן לאולמרט להבין שכבר כמעט כלו כל הקיצין ואתם בדרך לאופוזיציה.

ואז תראה פתאום איך המניות שלך מזנקות לשמיים. תקציבים לבתי כנסת ומקוואות שנראו תקועים לנצח ישתחררו פתאום. ועדת השרים לתקציבים חברתיים תתכנס בתדירות מעוררת השתאות, ואפילו במשרד המשפטים יתחילו פתאום להקל בקריטריונים.

לא תאמין באיזה עוצמה פועל ראש הממשלה כאשר הוא באמת רוצה להזיז משהו במשרדי הממשלה. אפילו שרון האימתני לא העז לעשות את מה שעשה יורשו בעיירית ירושלים ובכל המשרדים בהם כיהן מאז ועד עתה. אם הוא יחליט שעוד לפני שמועצת החכמים מתכנסת לדון באי האימון של יהדות התורה בנושא חילולי הקברות, יעברו מאתיים המיליון המובטחים לבנית כיתות במגזר החרדי - אתה תראה איך המערכת הביורוקרטית המסובכת עובדת במהירות של קו יצור במפעל סיני ליצור רכיבים אלקטרוניים. צ'יק צ'אק והוראות התשלום יוצאות מלשכת החשב הכללי באוצר. אולמרט הוא אלוף ישראל בתחום הטלת אימה על הפקידות הממשלתית.

ידידינו ומכובדנו. בקוצר דעתנו לא ממש קלטנו את פשר הביקור המתוקשר שלך במאפיות הלחם ביום הראשון לכניסתך לתפקיד. עוד לא התמקמת בלשכה וכבר סיורים והצהרות מיותרות. די. מערכת הבחירות כבר מאחורינו ובמשרד הענק שלך (גם אחרי הוצאת מנהל המקרקעין. אפרופו המנהל. אם המשל על הפיתה בלי הפלאפל מהשבוע שעבר לא היה לרוחך - קבל את התנצלותנו הכנה) יש שפע של תחומי פעולה מהותיים ואמיתיים.

אחד מהם, ודווקא זה שאתה לא כל-כך אוהב לעסוק בו, הוא איוש משרות באנשי שלומך. בתפקידך הקודם במשרד הפנים העדפת להיות ממלכתי. היום, זרוק את הממלכתיות לכל הרוחות ותעשה בדיוק את מה שעשה קודמך לתפקיד, בלי לעשות חשבון לאף אחד. אם תבקש ממנכ"ל משרדך את רשימת המינויים של אולמרט בשנה האחרונה אתה תקבל אותה כקובץ 'וורד' ששוקל חצי מגה בייט. תסמן לעצמך את כל מי שטרם קיבל קביעות בעבודה ונתקע כמו מסמר בלי ראש, ותבקש להכין לו מכתב על סיום קרוב של משרתו המכניסה.

אז נכון שיש היום את ועדות רביבי וחביבי ושמביבי שכל המטרה שלהם היא למנוע מבוגרי ישיבות עם עשרות שנות השכלה תורנית להקלט במנגנון הממשלתי. אפס כי בשלושת השנים בהם ישבת באופוזיציה סיימו את לימודיהם מאות, אם לא אלפים, של תלמידי קריות ומכונים אקדמיים למהדרין, וברשותם תארים ראשונים בכל התחומים הרלוונטיים למשרדך החדש. משפטנים, רואי חשבון, ועורכי דין. מוכשרים וחכמים אחד-אחד.

עשה כחכמתך ודחוף אותם לכל פינה אפשרית. את המתחילים תדחוף לדירקטוריונים של חברות החשמל, המים וקו צינור הנפט, ומכוני הטיהור בדרום מערב ראשון-לציון. את הוותיקים והמנוסים יותר תדחוף יותר בכח למשרות של מנכ"לים בחברות ממשלתיות. אל תתבייש להעיף את מי שנמצא שם כעת, כי גם הוא הגיע למשרתו אחרי שזרקו את זה שהיה לפניו. זה מנהגו של עולם פוליטי ורק הירא ורך הלבב יכבד וישב בביתו.

וחוץ מזה, יו"ר תנועה יקר, הכל אצלך ממש בסדר. לך בכוחך זה ובכל אשר תפנה תעלה ותצליח.


כבוד שר התקשורת. יזרח אורו כמו משמורת. ישכיל ויתעלה מכל דבר ביקורת

ברוך הבא בשם השם ומועצת החכמים לעולם הקסום של מערכת השלטון הישראלית. קודם כל תרשום לפניך שבכל רחבי המערכת הפוליטית מוקסמים יותר ממך מהזינוק המהיר שעשית כמעט מאי-שם אל צמרת התנועה השלישית בגודלה בישראל. לא כולם יודעים כמה קשה עבדת עד שהגעת למה שהגעת. רק מעטים יודעים כמה משוכות עברת ובכמה מבחני נאמנות ותועלת עמדת. עם שרים וראשי תנועה שרית וגם יכולת.

הם רק יודעים כי מאז שר' אריה דרעי הפך בשעתו לשר הצעיר ביותר בתולדות ממשלות ישראל, לא היה טיפוס כה מהיר לצמרת כמו שלך. לאמתו של דבר אתה גם עברת אותו בכמה פרמטרים חשובים. הוא הקים את התנועה בעשר אצבעותיו. היה חבר כנסת ומנכ"ל משרד ממשלתי עליו נאמר כי ארבעים שנה לא היה כמותו, ורק אחר-כך הפך למספר שניים שדחק במהירות את רגליו של מספר אחד. אתה, לעומת זאת, הגעת ישר מארגון כלכלי מצליח לתפקיד השר השני בתנועתך כמו נסיך. אז קבל שאפו, מברוק וסחטיין גם יחד.

אתה בוודאי יודע שכאשר עולים לגבהים במהירות כזאת קיימות תופעות לוואי של סחרחורת ואבדן תחושת התמצאות. עד כמה שהספקנו להכיר אותך הרי שעם האופי היציב שלך, לא תזדקק לכדורים נגד סחרחורת גבהים ותצליח לחזור לשיווי המשקל הפנימי בפרק זמן קצר יחסית.

אבל דיר באלקום. מנעמי השלטון העבירו על דעתם אנשים חזקים ויציבים ממך. עוד אין לך מושג איזה השפעה יש לשומר ההולך אחריך כמו צל. לבודקה שניצבת תדיר בפתח הבניין בו אתה מתגורר, ולפתיחה האצילית של דלת המושב האחורי שמבצע ברוב הדר העוזר הצמוד. מרגע שתצא ממפתן הבית עד שתדרוך עליו בדרך חזרה לא יסורו ממך האנשים. כל תפקידם הוא למלא את דרישותיך. הם יעזרו לך להוריד את הג'קט בכניסה למשרד, יניחו לפניך מסמכים בחרדת-קודש, ורק תרים גבה - כוס תה עם נענע ועוגיות מעמול מהסוג שאתה אוהב ינחתו על שולחנך. גמרת לאכול, אל תטרח לנער את הפירורים, ידו של אחד העוזרים תגיח מאחור ותעשה זאת עוד לפני שתתחיל ברכה אחרונה.

ואתה יודע מה. גם אם תרצה יום אחד להרגיש כמו אחשוורוש - רק תגיד מילה אחת וכל החבר'ה עולים על השולחן ויוצאים במחול משחקים. לא שחלילה אנו חושדים בכך בכגון דא, רק שתדע שאין כמעט מגבלות לעוצמת הכוח שיש לך בתוך לשכתך.

רק אחרי שתעבור את ההלם התרבותי האמור ולחץ הדם שלך ירד לנורמות הרגילות, תכנס למסלול עבודה ותצטרך להביא קבלות. לשם כך תצטרך לבנות סביבך צוות יעיל מקצועי וממושמע. בראש ובראשונה, אל תפחד מאנשים חזקים ומוכשרים. יש שרים ומנהיגים, שלפחות אחד מהם מוכר לך היטב, שלא יכולים לסבול בסביבתם הקרובה אנשים שמנת המשכל שלהם היא מעל שמונים וחמש. אם הם מזהים מישהו כזה, הם ישר שולחים אותו הביתה. לא ניכנס לסיבות ולחולשות מהם נובעת התנהגות זו. נוכל רק להצביע לפניך על התוצאות. הלא הם כתובות על ספר דברי הימים של התנועה הקדושה.

לו תקשיב לדברינו, אתה תנהג אחרת. הרחק מעליך את הטפשים והחנפים וקבץ סביבך רק אנשים שניתן להטיל עליהם מטלות, להאציל להם סמכויות, ולצפות שבתוך זמן קצר יחזרו עם תשובות ותוצאות יעילות. אין בדברים אלו כל חדש. בכל ספר יסודי לתורת הניהול הם מופעים בפרק הראשון. אבל מרבית השרים עמם תשב ליד שולחן הממשלה מתקשים ליישם אותם. כמי שלא יודע עדיין את ההבדל בין תב"ר לתקצב"ר, ובין הספר הירוק לספר הכחול, אין לך את הזמן לבזבז על אנשים חסרי כישורים ונטולי חוט שדרה.

לך אישית אין מה להפסיד. איש מהם לא יאפיל עליך במקום בו מתקבלות ההכרעות האמיתיות בתנועה. את המעמד שיש לך אצל נשיא המועצה ובנו רב ההשפעה אף אחד לא יוכל לערער. ההצלחות שתביא מהמשרד לשיחה שאחרי תפילת השחרית ירשמו על שמך גם אם עוזר מבריק ורב תושיה עשה זאת במקומך.

וטיפ קטן לסיום. אתה עוד תשמע כל-כך הרבה פעמים מהסובבים אותך כמה שאתם חכם נבון ומשכיל שבשלב מסוים אתה בעצמך תאמין בזה ותתחיל לקבל החלטות מוטעות. כדי לשמוע דעות אחרות, שמור על קשר עם חברים שמלווים אותך מהימים שרק הם ובני משפחתך ידעו את שמך. ויש לך לא מעט כאלה. סופר ילדים חרדי מצליח, עיתונאי מקומי מהעיר שליד רמת גן, ועוד כמה שאין כאן המקום לפורטן. פעם בשבוע-שבועיים תרים טלפון. הם יזכירו לך מאין באת ולהיכן אתה הולך. אם חלילה גלגל ההצלחה ישנה פתאום כיוון, הם היחידים שיחכו לך שם למטה.

כבוד השר לענייני דתות, בונה בתי כנסת ומקוואות, מוכתר בכל נימוסים ומידות טובות

בתעודת הזהות שלך כתוב יצחק כהן, במעמדים רשמיים אף מוסיפים לך את התואר הרב, אבל כשפונים לך במזנון הכנסת בכינוי איציק אתה לא נעלב ולא עושה פרצופים. כך היית לפני המינוי הקודם שלך לשר הדתות וכך היית לאחר שפרשת ממנו ויצאת לתקופת צינון ממושכת. אם יורשה לנו להמשיך לקרוא לך כך גם לאחר שחזרת למרומי הפסגה, יהיה זה עבורנו בהחלט סימן לטובה.

כמי שהיה בעבר שר בממשלה, ועוד לענייני דתות, אתה לא זקוק לתקופות הסתגלות אזהרות ועצות טובות. יש לך כבר את הצוות שמלווה אותך בשנים טובות יותר וטובות פחות ואתה מוכן ומזומן לתת גז ולצאת בשעטה לדרך הארוכה.

דא עקא שלמכונית שהועמדה לרשותך אין עדיין מנוע וגלגלים. כל זמן שלא תקבל את הסמכויות המתאימות, אתה יכול לשבת ליד ההגה ולסובב אותו על ריק שלוש מאות ושישים מעלות. כל זמן שאולמרט לא ימלא את כל התחייבויותיו בהסכם, אין לך בעצם שום דבר לעשות.

אם יש לך תשובה לשאלה מדוע נוסח הסעיף העוסק בעניינך בצורה כה שלומיאלית, אתה בוודאי לא תגלה לנו אותה. למה לך צרות עם הנהגת התנועה. בעצם, אנחנו יודעים אותה לבד. אם מי שניהל את המשא ומתן לא ידע לדאוג לעצמו כמו שצריך, קשה לבקש ממנו שידאג גם לך. בסערת השלומיאליות שליוותה את המו"מ והניסוח, אף אחד לא מופתע שמצד אחד כתוב שאתה תהיה השר האחראי למועצות הדתיות ותו לא. ומצד שני כתוב שיועברו אליך סמכויות השר לשירותי הדת. כלומר: גם הרבנות הראשית,
גם מנהל הגיור, ולמעשה משרד הדתות בגלגולו הקודם, רק ללא כוללים וישיבות.

אין טעם גם לשאול מדוע לא נכתב בהסכם כיצד יועברו אליך הסמכויות. האם תהיה שר עצמאי לחלוטין או שבסך הכל מייעדים אותך להיות הסגן של אולמרט בתפקידו כשר לעניני דתות. ומדובר בשני עולמות נפרדים. אם אתה כפוף לאולמרט וזקוק לחתימתו על כל מינוי במועצה דתית זה או אחרת- אסור לקנא בך. אבל אם אתה מוסמך לחתום לבד על מינויי פקידים ורבנים - אשריך ואשרי שולחך.

ואם אין אתה לך, אז דע שאף אחד לא לך. אם לא תרוץ כל יום לבית ברחוב הקבלן ותספר כמה אתה יכול לעשות אם תקבל את כל הסמכויות - לא יהיה מי שיעשה את זה במקומך. אף אחד מהשרים האחרים לא ילך להסתכסך עם ראש הממשלה ולגרום למשברים למען התפקיד והסמכויות שלך. יגעת ומצאת תאמין. יגעת ולא מצאת - תחפש מי דאג שלא תצליח.

אחרי כל המלחמות, שבעז"ה יוכתרו בהצלחה, תפשיל שרוולים ותתחיל לעבוד. אבל למען השם, בצורה שונה מהפעם הקודמת. עם יותר רגישות. יותר תבונה, ועם מערכת חדשה ובנויה יותר של יחסי אנוש משופרים. אז עוד ניתן היה ללמד עליך סנגוריה בגלל הלם המעבר מח"כ פשוט לשר המשפיע ביותר. היום מצפים ממך להתחיל ישר מהסוף, בתחום ההתנסות, ולהביא תוצאות כבר בהתחלה.

ויש לנו את התחושה שתצליח.

כבוד השר ללא תיק. ציר לשולחיו מהימן וותיק. יתן עדיו ויצדיק

יפה עד מאוד הנוף הנשקף מחלונך, רבינו משולם נהרי היקר, בלשכה הנאה והריקה שלך בבית עופר בירושלים. כמי שאין לו עדיין עיסוק מוגדר בוודאי יש לך זמן להשקיף דרכו ולתהות על נפלאותיה של הפוליטיקה הפנים שסי"ת. איך זה קרה שאדם כמוך, שהציל את רשת החינוך הספרדית מפשיטת רגל מוחלטת, כנ"ל גם לגבי ארגון התרבות הוירטואלי של התנועה, נדחק לתפקיד הרביעי של שר ללא תיק. כאילו שאלה לפניו עשו רבע ממה שהוא עשה.

תחשוב ותחשוב אבל אל תקח את זה ללב. אם היית מתמודד בפריימריס או על סמך תעודת כישורים היה לך מקום להעלב. אבל כאשר הקשרים קובעים ולא הכישורים , אדרבה. אתה יכול להתגאות בכך שבזמן שאחרים השקיעו בליקוקים, אתה התרוצצת במסדרונות האוצר ומשרדי האוצר והבאת ימבה של כספים.

היתרון המרכזי שלך הוא שמהמקום בו אתה נמצא אפשר רק לעלות. לא נתנו לך סמכויות ברמה שאפשר לדרוש ממך תוצאות. את מה שלא נתנו לך בכוח ההסכם תארגן לעצמך בזכות הקשרים שיש לך במשרדים הרלוונטים. את מה שעשית עד עתה כח"כ שתדלן, אפשר לעשות וביתר שאת עם התואר הנלווה של שר. אם הבאת בשנה האחרונה כארבעים מיליון שקלים ובשנה הבאה תכפיל זאת לשמונים, התפקיד הרביעי שלך עוד ישיג תשואה גבוהה יותר מהמקום הראשון.

טורו של יעקב ריבלין מתפרסם בעיתון 'בקהילה'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד