כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

הפחד שולט בחוצות ניו-יורק

ארי ניימן על אווירת הפחד שהשתלטה על הרחוב החרדי בניו-יורק, בעקבות התקיפה בלייקווד וניסיונות החטיפה

ילדה משקיפה על שוטר המחזיק קלסתרון של החשודים, השבוע * צילום: סוזן דה-צ'ילו, ניו-יורק טיימס
ילדה משקיפה על שוטר המחזיק קלסתרון של החשודים, השבוע * צילום: סוזן דה-צ'ילו, ניו-יורק טיימס



במשך שנים, יהודים דתיים וחרדים באו לשכונת בורו-פארק בברוקלין, כדי לשמור על אורח-חיים תורני וצנוע ולהימנע מהפיתויים של העולם המודרני.

הילדים לומדים בתלמודי-תורה וישיבות במקום בבתי-ספר עממיים, הבנות לא יוצאות מהבית ללא בדיקת לבושם הצנוע, ורוב הבתים אינם מחזיקים מכשירי טלוויזיה או סרטים. ההקפדות נשמרות בחתונות כמו בהלוויות.

בכתבה נרחבת בעיתון "ניו-יורק טיימס" נטען, כי "בחודש האחרון, העולם החיצוני חדר באכזריות לשכונה השמורה בקפידה".

שלוש פעמים בחודש אפריל, הוזמנו ילדות קטנות להיכנס לרכב זר על-ידי אדם שהציג תעודת שוטר או כרטיס ביקור. אחת מהילדות, בת 10, שוכנעה להיכנס למכונית ואז הותקפה באכזריות.

התקפה זו ומקרים נוספים הותירו ילדות מפוחדות והגבירו את תחושת העירנות בקרב אנשי המשטרה, רבני ועסקני השכונה.

"אני חושבת שמכיוון שאנו קהילה כזו מוגנת, אנחנו מרגישים כמו לאחר פלישה", אמרה הגב' הלן מולר, מנהלת המוסד החינוכי 'יונייטד תלמודיק אקדמי' בבורו-פארק. "ניסינו להגן עליהם מההשפעות בחוץ, אולם המצב הזה הביא את הרחוב לתוך הקהילה".


לא רק בבורו-פארק

אווירת הסכנה אינה רק מוגבלת לבורו-פארק.

בחודש האחרון ניגש גבר בשכונת קווינס לילדה בת 12 והחל לתקוף אותה. בקראון-הייטס דווח על גבר זר שניסה לפתות ילד חב"די. וביום ראשון האחרון, נערה צעירה בעיירה החרדית לייקווד בניו-ג'רזי הותקפה באלימות ובאכזריות מחרידה על-ידי גבר שחטף אותה מרחבת חנייה של קניון ציבורי.

משטרת ניו-יורק אינה מאמינה כי ההתקפה בקווינס קשורה למקרים בבורו-פארק. הם עדיין מחפשים חולייה מקשרת עם המקרה בלייקווד. עדיין לא נעצרו חשודים.

"אני חושב שהדברים השתנו באופן דרמטי", אמר ר' שמחה פעלדר, הנציג החרדי בעיריית ניו-יורק. "יש שוטרים בכל האיזור. בעלי חנויות בודקים את מצלמות האבטחה שלהם. הורים מקדישים יותר זמן לשוחח עם ילדיהם".

לאורך השדרה ה-16 בבורו פארק, צפה כתב ה'ניו-יורק טיימס' באימהות מסיעות עגלות ומשוחחות על המקרה בלייקווד, שלהרבה מהן יש קרובי משפחה שם. הן דיברו על שמירת הילדים בבית וסיורי תגבורת של ארגון המתנדבים החרדי "השומרים".

מחנכות בבתי-הספר "בית יעקב" מסרו כי הורים דורשים מילדיהם ללכת בקבוצות, ולחזור הביתה מוקדם מהרגיל. "אנו מכריזים באופן יומי על אופני תגובה, מה לעשות ומה לא לעשות", הן אמרו. "השכונה הזו לא מורגלת בדברים מסוג זה. היינו מוגנים".

לייקווד: פורסם קלסתר החשוד

בלייקווד המתיחות גברה, אולם יש כאלה שממשיכים את החיים כרגיל.

'טרים ג'ים', מכון הכושר הפתוח בשעות נפרדות לגברים ונשים, הגביר את השמירה עד לאחר הסגירה. "אני לא מחליפה את ההרגלים שלי. אני רק הולכת למכון בשעות הבוקר", אמרה ג'ודי קאופמן כשיצאה מהמכון.

המשטרה בלייקווד עוקבת במרץ אחר עשרות רמזים ומחפשת קצה חוט. בינתיים היא פירסמה קלסתרון של החשוד: גבר לבן, בשנות העשרים-שלושים לחייו, רזה, עם שיערות חומות קצרות וזקן צרפתי (זקן-תיש).

מחוץ לחנות בייגל ברחוב איסט-קאונטי-ליין בלייקווד, מיכאל טאוג אמר שאנשים מאוכזבים שהפשע המרושע חדר לעיירה השלווה.

"לייקווד זה כמו משפחה. כולם מכירים מישהו שמכיר אותם. מקרה מסוג זה מעולם לא קורה כאן", אמר.

קישורים:
נערה חרדית הותקפה בלייקווד
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד