כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

הגרי"ש אלישיב: דעתי, להיכנס

הגרי"ש אלישיב בעד כניסה לקואליציה. האדמו"ר מגור, בינתיים, נגד. המועצת של 'דגל' תכריע מה יעשו גפני ורביץ

יהיה שוב פילוג? ח"כי יהדות התורה
יהיה שוב פילוג? ח"כי יהדות התורה

דעתו של הגרי"ש אלישיב היא שיש להיכנס לקואליציית אולמרט וכי אם האדמו"ר מגור לא יסכים לכך, שמועצת גדולי התורה של 'דגל התורה' תכריע בעניין. כך נמסר הערב (מוצ"ש) מאנשי ביתו. זאת על רקע דעתו של האדמו"ר מגור, שלא להיענות, לפי שעה, להצעות של 'קדימה'.

אולמרט הלך קדימה, אבל ב'יהדות התורה' נשארו כרגע מאחור. בעיקר הכוונה לח"כ יעקב ליצמן שבהוראת האדמו"ר מגור אינו מקבל, נכון לעכשיו, את מה ש'קדימה' מציעה, מענק של 900 שקל לכל משפחה בת ארבעה ילדים ומעלה.

שאלת השאלות כרגע היא, האם תמיכתה של 'דגל' בהצעת 'קדימה', לאחר שכבר לובנו וסוכמו פחות או יותר כל הנושאים האחרים, תגרום לפילוג בין 'דגל' ו'אגודה'.

תשובה ברורה עדיין אין, אבל בכל מקרה ברור, ששני הצדדים מחויבים להסכם שהושג ערב הבחירות, לפיו כל מפלגה יכולה להטיל ווטו על כל מהלך שאחד הצדדים יבקש לבצע. הסכם זה אילץ את ליצמן להתקפל מול עמדתו של גפני, אשר הטיל ווטו על הקמת בלוק משותף עם ש"ס.

השאלה היא האם כעת יתקפל גפני מול עמדת ליצמן, שלא להיכנס לקואליציה בתשלום המופחת שמציעה 'קדימה' בנושא הקצבאות. לדעת ליצמן, ניתן להשיג יותר עם עוד קצת סבלנות ואורך רוח.

קשה להניח שכבר עכשיו יירשם פילוג בין 'דגל התורה' ואגו"י. אפשר גם לקבוע ברמת וודאות גבוהה, שאולמרט לא יסכים לשלם את המענק המיוחד, שמסתכם בכחצי מיליארד שקל רק עבור צירופם של שני נציגי 'דגל' לקואליציה.

אפשר גם לצאת מתוך נקודת מוצא נוספת, שכל עוד ישהו שני גדולי התורה, הגראי"ל שטיינמן והאדמו"ר מגור בחו"ל, לא תתקבל הכרעה סופית בעניין, חרף רצונם העז של עסקני 'דגל' בירושלים, לסגור עניין עם אולמרט ולהשתלט על המועצה הדתית בעיר – נושא מרכזי שעומד לנגד עיניהם, הרבה יותר מכל הנושאים האחרים שנדונו במו"מ הממושך בין נציגי יהדות התורה ל'קדימה'.

הערב נכנס ח"כ משה גפני אל הגראי"ל שטיינמן, כדרכו בכל מוצאי שבת. הוא גם נכנס אל הגרי"ש אלישיב, כדי לקבל הכרעה מיידית, עוד בטרם נסיעתם של גדולי התורה לחו"ל, שכן 'קדימה' הלכה גם צעד משמעותי במו"מ השקט שמתנהל עם מרצ, וככל הידוע, כבר בימים הקרובים תיחשף עובדה זו, וההסכם שיבוא בעקבותיו.

הגרי"ש השיב מה שדיווחנו בפתח הכתבה.

אין ספק, כי כניסתה הצפויה של מרצ לקואליציה, תקל במידת מסוימת על הקואליציה המצומקת של אולמרט, אבל מצד שני תהווה הכבדה לא קלה ופשוטה על המפלגה החרדית היחידה שתישאר בקואליציה – ש"ס.

ובשולי הדברים, ראוי להתייחס לפן נוסף ומעניין בהתייחסותו של האדמו"ר מגור לכל המו"מ הקואליציוני שמתנהל מאז סיום מערכת הבחירות, ובעצם גם קודם לכן.

בימים האחרונים אמר האדמו"ר מגור: זה שנכנסנו לממשלה הקודמת שהביאה להתנתקות, הייתה רק בשביל להוציא את 'שינוי' מהממשלה. רק בגלל זה התרנו את הצטרפותנו לקואליציה. עכשיו, ש'שינוי' לא נמצאת כבר בזירה הפוליטית, לא בטוח שיש היתר להיכנס לממשלה שתגרש יהודים מביתם, כפי שאולמרט מתכנן ורוצה לבצע כבר בעתיד הקרוב.

התבטאות מעניינת זו, שופכת אור על כל התייחסותו של האדמו"ר מגור לממשלת אולמרט, ועל חוסר רצונו הבולט להצטרף אליה. לא לחינם הוא גם קבע רף גבוה מאוד, שמקשה מאוד על הצטרפות יהדות התורה לקואליציה – החזרת כל הקיצבאות (כפי שהיו לפני חוק הלפרט) – דרישה שכמעט ואין סיכוי שאולמרט ייכנע לה.

המשמעות, איך שנראים הדברים עתה, שיהדות התורה לא תכנס לקואליציה, אבל הספק ובעצם החשש הגדול עדיין תלוי בחלל האוויר – האם ירשם שוב פילוג בין דגל ואגודה?

ימים יגידו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד