כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

שערוריית חלב עכו"ם ב'תנובה'

התנועה להגינות שלטונית לבג"צ: לחייב את 'תנובה' לסמן מוצרים עם חלב עכו"ם. הרב של 'תנובה' מתנגד

 יו"ר התנועה להגינות שלטונית, מרדכי אייזנברג
יו"ר התנועה להגינות שלטונית, מרדכי אייזנברג

שערוריית חלב עכו"ם בחברת 'תנובה': החברה גורמת להכשלת הציבור שאינו מודע לעובדה כי מוצרי חלב שלה מכילים גם רכיבים של חלב עכו"ם. כך עולה מעתירה לבג"צ שהוגשה על-ידי התנועה להגינות שלטונית, בראשותו של מרדכי אייזנברג, אליו הצטרף עו"ד מרדכי ציבין. בעתירה, אותה ייצגו בבג"צ מרדכי אייזנברג ועורכת הדין נחמה ציבין, נדרשת הרבנות הראשית לחייב את 'תנובה' לפרסם על מוצרי החלב שלה שהם מכילים חלב עכו"ם.

העתירה שהוגשה אתמול (ה), מופנית נגד מועצת הרבנות הראשית לישראל, הרב הראשי ונשיא מועצת הרה"ר הרב יונה מצגר, ראש מחלקת הכשרות ברבנות הראשית הרב יעקב סבג, חברת 'תנובה' ומי שמכהן כרב החברה, הרב זאב וייטמן.

במבוא לעתירה נאמר, כי מטרת העתירה לגרום להפסקת הטעיית צרכני המזון הכשר במדינה, הטעייה הנגרמת מאי קיום הנחיות הרבנות הראשית בדבר סימון מרכיבי מזון חלביים המכילים חלב נכרי.

"בפועל רק חלק ממוצרי המזון מסומנים כראוי. למחדל זה שותפים יצרנים ויבואנים אך בראש ובראשונה הרבנות הראשית לישראל שהיא הסמכות הממלכתית המופקדת על מתן תעודות הכשר ובכלל זה קביעתם של תנאים והנחיות לקבלת הכשר, אשר איננה אוכפת את ההנחיות אותם קבעה. אכיפת הנחיות כשרות באורח בלתי אחיד גורמת לאי שיוויוניות כלכלית בין היצרנים השונים ולהטעייתם של צרכני המזון הכשר".

פעילות התנועה להגינות שלטונית בעניין זה, החלה כבר לפני למעלה משנה. העותרים פנו פעמים רבות לכל הגורמים הנוגעים לדבר, בדרישה להפסיק את הונאת הציבור ולסמן על מוצרי חברת 'תנובה' שהם מכילים חלב עכו"ם.

הפניה הראשונה בעניין זה נערכה בתאריך 23.3.05 אז פנה יו"ר התנועה, מרדכי אייזנברג, אל ראש אגף הכשרות ברבנות הראשית, הרב יעקב סבג. במכתב שכותרתו: "הונאת צרכני הכשרות הרגילה בהעדר סימון חלב נכרים", ונכתב בו בין היתר:

"הובא לידיעתנו כי במוצרי חלב רבים המיוצרים במחלבות תנובה, יטבתה ועוד, מצויים חלבוני מי חלב וחלבוני מי גבינה (קזינטים) מחלב עכו"ם. למרות זאת אין סימון על מוצרי הכשרות הרגילה כי הם 'מכילים חלבוני חלב נכרי'.

"מלבד היות הדבר מנוגד להנחיות הרבנות הראשית לישראל, הרי יש בכך משום הטעייה והונאה של רבים משלומי אמוני ישראל הסומכים על כשרות הרבנות המקומית/הראשית ונשמרים מאיסור חלב עכו"ם.

"טענה לנו ליצרנים ולנותני הכשרות המקומיים אך גם לרבנות הראשית לישראל אשר אמורה להנחות ולפקח על כשרות מהימנה ואמינה ואשר בידה הופקדו כלים ממלכתיים לכך. חמורים הדברים שבעתיים כאשר הדברים נמשכים לאורך שנים רבות בידיעתה של הרבנות הראשית לישראל אשר לא הצליחה להסיר מכשול זה עד כה".

שבוע לאחר מכן, התקבלה תשובתו של הרב סבג, בו כתב בין היתר:

" ראשית ברצוני להביא לידיעתך שהרבנות הראשית לישראל פועלת בנדון ועל פי נוהלי הכשרות של הרה"ר כל מוצר המיוצר בארץ או בחו"ל ומיועד לארץ, המכיל אבקת חלב נכרי או מרכיבים חלביים (מחלב נכרי) כמו חלבונים-אבקת מי גבינה וכד' חייב להיות מצויין על גבי התווית "לאוכלי אבקת חלב נוכרי.

"לצערנו קיימים מס' מפעלים בארץ שלא נענו לפניות הרבנויות המקומיות ... ובכך הם לא נותנים את השירות הנדרש לצרכן".

אייזנברג פנה גם במכתב בעניין זה לעו"ד שמעון אולמן, היועץ המשפטי של מועצת הרבנות הראשית, בו ביקש לדעת, את אופן טיפולה של הרבנות הראשית לישראל במניעת המכשול הגדול, לפיו יצרני מוצרי חלב שונים אינם נוהגים עפ"י הנחיות הכשרות של הרבנות הראשית ואינם מסמנים בסימון ברור הימצאותם של מי חלב, מי גבינה וקזאינים המופקים מחלב עכו"ם, אך למכתב זה לא נתקבלה תשובה.

לפני מספר חודשים, לאחר שחלף כבר זמן רב ולא ניכר בשטח כל שינוי בשטח, פנה איזברג הפעם אל רבה של תנובה, הרב זאב וייטמן, וצירף את מה שמופיע באתר הכשרות של 'תנובה', שם נכתב באופן מפורש, שבמוצרים מסויימים נעשה לעיתים שימוש באבקות חלבוני חלב, קאזינטים או חלבוני מי גבינה מחלב נכרים.

באתר גם צויינה הסיבה לכך – כי לא ניתן להשיג מוצרים אלו ברמת חלב ישראל. "חומרים אלו מוכנסים תמיד כחומר עזר נוסף לחלב ישראל המהווה את המרכיב העיקרי במוצר. תנובה מקפידה על קיום הקריטריונים הכשרותיים הגבוהים ביותר המקובלים בין נותני הכשרות לחומרים אלו, ומערכת הכשרות של תנובה מקיימת ביקורת קפדנית על המפעלים המייצרים חומרים אלו. אך מכיוון שהבסיס לחומרים אלו הינו חלב נכרים והשימוש בחומרים אלו מתבסס על דעות הלכתיות הנתונות במחלוקת, משמשים חומרים אלו אך ורק לייצור מוצרים בכשרות רגילה".

אך בעוד על המוצרים עצמם אין שום התייחסות ורמז כי יש בהם חלב עכו"ם, הרי שבאתר ניתן לכך רמז: "ברשימת הרכיבים של כל מוצר בו נעשה שימוש בחומרים אלו יופיע המרכיב "חלבוני חלב".

בפנייתו טען אייזנברג, כי "מלבד היות הדבר מנוגד להנחיות הרבנות הראשית לישראל, הרי יש בכך משום הטעייה והונאה של רבים משלומי אמוני ישראל הסומכים על כשרות הרבנות המקומית של תנובה ונשמרים מאיסור חלב עכו"ם. מזה מספר חודשים פונים אנו בעניין זה לרבנות הראשית לישראל, אשר מסכימה עם נכונות טענתנו אך קצרה ידה לאכוף את הנחיותיה על קונצרן תנובה. נבקשכם לפעול לסימון ראוי עפ"י הנחיות הרבנות הראשית לישראל כל עוד המוצרים נושאים חותמת כשרות".

במכתב תשובה מפורט של הרב זאב וייטמן, הוא מביע את דעתו השוללת את עמדת הרבנות הראשית לעניין סימון חלב ישראל ומוסיף בין היתר: "...דווקא מטעמי חשש להטעיית הציבור אני חולק על ההנחיה לסמן חלב נכרים, מכיון שהנחיה כזו יוצרת את הרושם, כאילו מדובר בכשרות סוג ב'... בכל אופן, הצהרתי מזמן, שאם למרות עמדתי זאת, תיפול החלטה ברורה ברבנות הראשית לישראל, לאחר דיון מעמיק בחששותי וטענותי, אקבל כל הנחיה שתהיה, ובלבד שייקבע זמן בו חייבים כולם לעמוד בהנחיות .... מכיוון שכאמור יישום הנחיות אלו ע"י חלק מהחברות היא זו שגורמת יותר מכל להטעיית הציבור ולהונאתו....."

אייזברג מדגיש בעתירה, כי אין לו ולעו"ד ציבין שהצטרף לעתירה, כל יומרה לוויכוח הלכתי/מנהגי עם הרב וייטמן – רב תנובה. "כל שיטענו העותרים הוא כי הרב וייטמן הוסמך למתן כשרות ע"י מועצת הרבנות הראשית וממילא חייב הוא לכבד פסיקותיה והנחיותיה החד משמעיות כפי שפורסמו שנה אחר שנה בקובץ הנחיות הכשרות".

לטענתם, היה על הגורמים ברבנות הראשית המודעים לעמדתו הפומבית של רב תנובה – ללבן עימו את המחלוקות ולהכריע בסוגיא, תוך כדי אכיפת נהליה והנחיותיה באורח שיוויוני על כלל היצרנים והיבואנים.

אייזנברג גם מצטט בעתירה את ההחלטה שהתקבלה במועצת הרבנות הראשית לאחר דיונים בוועדות הכשרות וקבעה כי מאחר ויש צרכני כשרות המקפידים על "חלב ישראל" מחשש שמא נתערב חלב בהמות טמאות, יש לסמן על מוצרים שאינם מחלב ישראל כיתוב "מכיל אבקת חלב נכרי".

בעתירה צויין, כי ישום ההחלטה נעשה בצורה סלקטיבית ומטעה, ורק חלק מיצרני המזון מציינים הודעה זו, בעוד רבים מיצרני המזון אשר אינם מציינים את העובדה כי מוצריהם מכילים אבקת חלב נכרי, הרי שהם גורמים בכך גורמים להטעיית הצרכנים הסבורים (בטעות) כי מוצרים אלו מכילים "חלב ישראל" בלבד.

"מצב זה גורם לצרכנים רבים לטעות ולצרוך מזון המסומן ככשר בהכשר הרבנות מתוך ידיעה כי הנחיות הרבנות דורשות סימון חלב נכרי ובעצם הצרכנים הרוצים להחמיר ולהקפיד על כך, מוטעים הטעייה חמורה, בחסות נותני ההכשר והיצרנים".

"כך לשם דוגמא במוצרים של חברת עלית ניתן לראות ברשימת המרכיבים: "אבקת חלב (נכרי)" ובמוצרים אחרים גם כיתוב: "אבקת מי גבינה (מוצקי חלב נכרי)". במוצרים של חברת פילסברי נכתב: "כשר חלבי לאוכלי אבקת חלב נוכרי)". כיתובים דומים ניתן למצוא גם במוצרי יבוא רבים.

העותרים טוענים, כי דרך התנהלותו של רבה של תנובה, "בעייתית ביותר והיא אחת הסיבות לאי הסדר ביישום הנחיות הרבנות הראשית בכך שיצרן גדול כמו תנובה אינו מסמן את מוצריו עפ"י ההנחיות ובכך לכאורה זוכה ליתרון כלכלי , מדוע אם כן ינהגו שאר היצרנים באורח שונה".

בעתירה מבקשים העותרים מבג"צ שהרבנות הראשית תאכוף את הנחיות הכשרות המחייבות יצרנים ויבואנים לסמן הודעה "מכיל אבקת חלב נכרי" וכדומה, במוצרים המכילים חלב או מוצרי חלב שאינו "חלב ישראל", כתנאי למתן תעודת כשרות.

בשיחה עם כתבנו, אמר יו"ר התנועה להגינות שלטונית מרדכי איזנברג, כי "התנועה תמשיך בפעולותיה על מנת להעלות את הסטנדרטים של הכשרות הממלכתית, כשם שעשתה בעבר גם באמצעות בג"צ, וכי הטעיית הציבור בכל הקשור לדת, עולה על כל הגנה צרכנית אחרת".

איזנברג אמר גם כי התנועה תשקול לפעול בצעדים משפטיים נוספים באם יהיה צורך בכך.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד