כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

האפיפיור בא, הרב הותקף

הרב מיכאל שודריך, רבה של פולין, הותקף בשבת באגרופים וגז מדמיע. בראיון איתו הוא מספר איך זה קרה

הרב מיכאל שודריך בטקס בלודז' (צילום: בחדרי חרדים)
הרב מיכאל שודריך בטקס בלודז' (צילום: בחדרי חרדים)

בעיצומו של יום השבת הותקף בוורשה רבה הראשי של פולין, הרב מיכאל שודריך. הרב שודריך, יצא לאחר תפילת השבת מבית הכנסת, כשלפתע ניגש אליו צעיר פולני והחל צועק לעברו קריאות גנאי. לאחר-מכן תקף את הרב באגרופים ובגז מדמיע.

רגע לפני שנכנס הרב שודריך לטקס ופגישה עם האפיפיור בנדיקטוס ה-16 במחנה 'בירקאנו' יזמנו שיחה עם הרב, במהלכה גולל את השתלשלות האירוע: "כשיצאתי מבית הכנסת לאחר תפילת יום השבת וקידוש, ראיתי צעיר שצעק לעברי סיסמא אנטישמית שאומרת שמי שלא נוצרי קתולי, אין לו מה לחפש בפולין. כשניסתי – כמו שאני מנסה תמיד - לגשת ולשאול למה אמר זאת, הוא נתן לי אגרוף והתחיל להתיז גז מבקבוק שהיה לו ביד. לצערי נשבה רוח והגז גם הותז לעבר שני ילדים שהיו לידי. ניסיתי להתגונן, אך הוא יותר מהיר ממני והספיק לברוח. מיד לאחר השבת פניתי למשטרה והתלוננתי, והם מיד פתחו בחיפושים. אחר-כך התקשר אלי ראש הממשלה, מר צינקביץ', והביע זעזוע מהאירוע והבטיח לי שיעשה הכל כדי שמקרים כאלו לא יקרו שוב".

האם סבלתם בעבר מאנטישמיות בפולין?

"מקרים בודדים מאוד. הבעייה התחילה בעיקר לפני שלושה שבועות, כשראש הממשלה הכניס לקואליציה שלו – כי היא הייתה מדי קטנה – שתי מפלגות ימניות שאחת מהם היא ממש אנטי הכל! ומכאן התחילו הצרות".

אתה מרגיש פחד להסתובב היום בפולין?

(צוחק) פחד? רק מהקב"ה.

האם המשטרה הגבירה את נוכחותה ליד בתי הכנסת?

"כל הזמן יש שמירה על בתי הכנסת, אבל עכשיו הגבירו טיפה יותר את השמירה".

היה איזה סיפור אנטישמי עם האפיפיור?

"אני לא הייתי קורא לזה אנטישמי. אבל ביום רביעי היה האפיפיור אמור להגיע לברך את חסידי אומות העולם שהמתינו ליד האנדרטה לזכר הנספים בשואה בוורשה. במקום כבר המתנתי לו יחד עם שגריר ישראל, וחסידי אומות העולם, אך האפיפיור החליט בסופו של דבר שלא להגיע. לי אישית זה לא היה כל-כך איכפת, אבל למאמיניו חסידי אומות העולם כן, וראיתי דמעות בעיניהם".

הרב מנחם מרגולין, מנכ"ל 'מרכז רבני אירופה', מסר בתגובה לתקיפה כי 'מרכז רבני אירופה' רואה בחומרה רבה את המעשה ומגנה זאת בכל תוקף "פנינו לממשל המקומי בבקשה שהממשלה תטפל בכל האמצעים שברשותה בכדי שמעשים כגון אלו לא יישנו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד