כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

ממשלת צרפת נגד יוסף גודלמן

צרפת דורשת שגולדמן, חרדי מברוקלין, סוחר חפצי אומנות, יחזיר כתב-יד גנוב מהמאה ה-13

הספריה הלאומית של צרפת. מכאן נגנב כתב היד
הספריה הלאומית של צרפת. מכאן נגנב כתב היד

הספריה הלאומית של צרפת הגישה תביעה נגד יוסף גולדמן, חרדי מברוקלין, סוחר בחפצי אומנות, בדרישה שיחזיר כתב-יד עברי גנוב מהמאה ה-13 שרכש במכרז שהתקיים בניו-יורק. התביעה נגד גולדמן היא הסבב האחרון בפרשה המוזרה הנראית כחיקוי לספרי המתח דוגמת "צופן דה וינצ'י". על הפרשה מדווח העיתון 'ניו-יורק פוסט'.

כתב היד העתיק, המכונה בפי מומחי אומנות "עברית 52" נעלם מה-Bibliothèque Nationale de France (הספריה הלאומית של צרפת, המגבילה לספריית הקונגרס האמריקני). כתב היד כולל חלקי תנ"ך מקוריים של חמישה חומשי תורה, וחמישה מגילות נוספות שהיו, לפי טענת התביעה, בחזקת ממשלת צרפת מאז 1668.

השלטונות אינם בטוחים מתי התרחשה הגניבה, אבל בטוחים שהספר נמכר ב-358,000$ בבית המכרזים famed Christie’s ב-19 במאי של שנת 2000.

ב-2004 תפשו שלטונות צרפת והאשימו את האוֹצֵר הראשי לכתבי יד ויצירות ספרותיות של אחת הספריות, מייקל גרל. הוא הורשע בגנבה ונקנס ב-500,000$. בימים אלו הוא מערער על הפסיקה.

"מטרת התביעה, הבאה בשם משרד התרבות הצרפתי והספריה הלאומית של צרפת, נגד מר יוסף גולדמן היא לקבל חזרה את החזקה על כתב היד העברי, על מנת לשמור על שלמות הקולקציה הגדולה והחשובה של ספרים, כתבי יד ויתר מסמכים עברים", אמר נשיא הספריה.

אך גולדמן, שטען בעבר כי העביר כבר את כתב היד לידי אספן, טוען שהוא מוכן לבחון ולעשות כעת עסקה. "אני, בשם מר גולדמן, קשרתי בינו לבית המכרזים Christie’s בנובמבר 2005 ויעצתי לו להחזיק את כתב היד עד שבית המכרזים יסכים לשלם לו בחזרה את מחיר הקניה", אומר עורך הדין של גולדמן, נתנאל לוין, והוסיף: "בית מרכזים Christie’s סירבו לעשות כך".

בית המרכזים Christie’s הכחישו שידעו כי הפריט נגנב בשעה שהסכימו למוכרו במכירה פומבית, אבל סרבו לשוחח על פרטי המשא ומתן המתנהל כעת עם באי כוחו של יוסף גולדמן. "בית המרכזים עובדים ביחד עם הספריה הלאומית הצרפתית בניסיון להחזיר את כתב היד לצרפת", אמר סגן הנשיא של בית המרכזים, טובי אוסניק.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד