כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

אוצר הספרים

ענף הספרים התורניים משגשג, עם מהדורות חדשות של ש"ס ושו"ע. היקף הפרסום - מעל שני מיליון שקל

חשיבה אסטרטגית. גמרא של 'מאורות'. צילום: אתר 'מאורות'
חשיבה אסטרטגית. גמרא של 'מאורות'. צילום: אתר 'מאורות'



אנשי השיווק בישראל מנסים למצוא דרך להגיע את המגזר החרדי, ללמוד את צרכיו ולהתאים עבורו את המוצר הייחודי. לאחר מכן, יושבים הם על המדוכה כיצד להעביר את המספר הפרסומי בצורה שתהייה 'מותאמת' גם למגזר החרדי.

אבל יש שוק אחד גדול, שכל כולו מיועד אך ורק למגזר החרדי. זהו שוק הספרי התורניים. בשנה האחרונה חלה התפתחות מרשימה בהיקף הפעילות בענף, והדבר בא לידי ביטוי גם בהיקף ההשקעה בפרסום.

על-פי נתוני מצעד הפרסום של 'עניינים', מתחילת שנת 2006 השקיעו הוצאות הספרים מעל לשני מיליון שקלים בעמודי פרסום במחירי מחירון בעיתונות החרדית המובילה. רק לשם השוואה, זהו סכום דומה לסכום שהשקיעו כל הבנקים במגזר החרדי מתחילת 2006 (2.1 מיליון ש"ח).

שוק הספרים החל להתעורר עם ההוצאות המחודשות של ספרי הש"ס, השו"ע והטור, שעוברים הגהה מחדש. לא פלא שחלה התעוררות בשוק, שכן היקף הפעילות בו הוא גבוה במיוחד. לא קיימים נתונים מדויקים לגבי ההיקף הכספי של השוק, אולם על-פי הערכות גורמים המעורבים בתחום, השוק מגלגל מעל ל-10 מיליון שקל לשנה, בהתבסס על העובדה שכל חתן זוכה לקבל ש"ס מהודר וספרים נוספים. גם ההתפתחות המבורכת של לימוד 'דף היומי', הביאה לכך שרבים רוכשים גמרות המהוות להם עזר בלימוד סוגיות קשות.

החברה המובילה בהשקעה בפרסום, היא הוצאת הספרים 'עוז והדר', שהשקיעה מתחילת שנת 2006 מעל ל-650 אלף שקל, בפרסום למהדורת הש"ס המחודשת ולמשנה ברורה. גם ארגון 'מאורות הדף היומי' השקיע כ-170 אלף שקל בפרסום למהדורת הש"ס במסכתות שקלים ופסחים. בנוסף ניתן למנות את 'רטסקול מסורה' - המולי"ם של ש"ס 'שוטנשטיין', 'מוסד הרב קוק', 'יפה נוף', 'גיטלר', 'פלדהיים' ועוד.

עד עתה, התחרות בשוק זה היתה על אש קטנה, ומאמצי השיווק לא התמקצעו. אולם לאחרונה, הוצאות הספרים מגלות חדשנות ומקצועיות בפרסום ספריהן, וניכר כי קיימת חשיבה אסטרטגית ועבודה קריאטיבית מאחורי מודעות הפרסום.

כך לדוגמא, 'עוז והדר' יצאו בקמפיין פרסומי תדמיתי למהדורת הש"ס 'מתיבתא', תוך שהם יוצרים חיבור רגשי בין ה'בית היהודי' ו'חתונה יהודית' – לש"ס שלהם. גם 'מאורות הדף היומי', שנעזרים במשרד הפרסום 'מקאן אריקסון', החלו לאמץ דרכי פעולה מקצועיים בתחום הפרסום, הן בתחום עיצוב המודעות והן במסרים קצרים ובהירים.

ניתן לומר, כי משרדי הפרסום החרדיים לא מעורבים בתחרות הקיימת בשוק בענף הספרים התורניים, והם צופים בה מן הצד. הפעילות בתחום זה נעשית על-ידי יועצי פרסום מטעם החברות עצמן, והעיצובים הם של גרפיקאים פרטיים.

סביר להניח, כי ככל שהפעילות בשוק תלך ותגדל, משרדי הפרסום החרדיים יגלו את היקף הכספי העצום של השוק, ויתמודדו על תקציבי הפרסום של ההוצאות.

עוד יש להדגיש, כי היקף ההשקעה בפרסום בתחום זה, אינו מחייב השקעה כספית דווקא, שכן במקרים רבים, הוצאות הספרים חותמות על הסכם 'ברטר' עם העיתונים, בו הם מספקים להם ספרים תמורת רכישת שטח המדיה.

באדיבות 'עניינים' - מרכז העניינים של הציבור החרדי

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד