י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

"פצצה פוליטית-ביטחונית"

ראש המועצה לביטחון לאומי ל'הארץ': "אין דיונים מסודרים. ה'התכנסות' תביא ירי רקטות על ירושלים"

גיורא איילנד. צילום: דו"צ
גיורא איילנד. צילום: דו"צ

ראש המועצה לביטחון לאומי היוצא, האלוף (בדימוס) גיורא איילנד מותח בראיון פרישה שהעניק לעיתונאי ארי שביט מעיתון 'הארץ' ביקורת על העדר תהליך תכנון מסודר לפני תכנית הגירוש בגוש קטיף. לדבריו, פתרון של שתי מדינות אינו ניתן ליישום בין הירדן לים, ויש לשאוף להסדר בשיתוף ירדן ומצרים.

לדבריו, תכנית 'ההתכנסות' תביא להתרסקות החברה הישראלית ולאיומים כגון ירי רקטות על ירושלים ורכבת אווירית מאיראן לשטחים.

מדברי הסיכום של איילנד, שבתפקידו האחרון בצה"ל היה ראש אגף התכנון, ניתן גם ללמוד על הדרך שבה התקבלו בישראל החלטות אסטרטגיות בשנים האחרונות - ללא כל דיון שיטתי ומסודר.

איילנד מסיים את כהונתו לאחר כשנתיים וחצי בתפקיד. מחליף אותו אילן מזרחי, לשעבר המשנה לראש המוסד.

איילנד קובע בפסקנות כי פתרון של שתי מדינות בין הירדן לים אינו ניתן ליישום באופן שיבטיח יציבות אזורית, ולכן, לדבריו, כל ההחלטות האסטרטגיות שקיבלה ישראל בעניין הפלשתיני - מאז הסכם השלום עם מצרים ועד ההתנתקות - היו שגויות. הוא מציע תוכנית חלופית, הכוללת מהלך סיבובי של חילופי שטחים עם מצרים וירדן, ואף אומר כי הציג את התוכנית לבכירים פלשתינאים, שגילו בה עניין.

בראיון סוקר איילנד את הסכנות הנובעות לטענתו מיישום תוכנית ההתכנסות, ובהן "התרסקות" של החברה הישראלית עקב העימות הפנימי, חוסר הכרה בינלאומית, הוצאה של כמאה מיליארד שקל ואיומים ביטחוניים, כגון ירי רקטות על ירושלים ונתניה ו"רכבת אווירית" מאיראן לשטחים.

ח"כ אברהם רביץ אמר כי דבריו של איילנד מהווים "פצצה פוליטית-ביטחונית", ולכן יש לדון על כך בדחיפות בוועדת חוץ ובטחון. הוא ביקש לזמן לדיון גם את ראש הממשלה אהוד אולמרט ואת שר הביטחון עמיר פרץ, וכן את איילנד עצמו.

קישורים:
לראיון המלא - לחץ כאן
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד