י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

חמש עצות למתמודד לנשיאות

יעקב ריבלין, הפרשן הפוליטי של 'בקהילה', מתדרך את המועמדים לנשיאות בדרך החתחתים המצפה להם

חמש עצות למתמודד לנשיאות



1. אמור בקול גדול: אני רוצה להיות נשיא

בוקר טוב לך מועמד יקר לנשיאות המדינה. אחרי לילות רבים של נדודי שינה והתלבטויות פנימיות נפל אצלך הפור והחלטת לצאת לדרך חדשה. ישבת עם עצמך ומקורביך, בדקתם את כל התרחישים והאפשרויות והבית עם המדשאות הגדולות בשכונת טלביה בירושלים נראה לכם כמקום הטוב ביותר לסיים בו קריירה ציבורית מגוונת של עשרות שנים. הבחירות יתקיימו בעוד פחות מי"ב חודש וזה הזמן לקום ולומר לעם היושב בציון, בקול רם וללא היסוסים: כן. אני רוצה מאוד להיות נשיא.

אל נא תתפתה, מועמד יקר, לתחושות בטן או לתובנות שמנסים למכור לך יועצים בגרוש. מדיניות העמימות מקובלת בישראל רק בכל הקשור למה שנעשה מתחת לכיפת הכור הגרעיני בדימונה. מעבר לזה, הציבור הישראלי אוהב שמדברים אתו בשפה גלויה וישירה. חסל סדר של: אולי, נראה, נחשוב, אם יציעו לי, אם יבקשו ממני, ותנו לי עוד זמן להתבונן ולחשוב.

חמישים ושש שנות מלחמת קיום בלתי פוסקת הפכו את העם היושב בציון לעצבני חשדן וקצר רוח. כשמישהו אומר אולי, בטוחים שהוא אומר כן. וכשמאן דהו אומר אם יציעו לי, עונה לו העם במקהלה: למה שנציע לך. קום נא והציע את עצמך.

ודע לך, זו לא בושה להיות נשיא אלא כבוד. ולא משנה אם ברזומה שלך כבר כתוב שהיית בתפקידים רמים ונשאים כמו יו"ר הכנסת, ראש ממשלה, נשיא בנק צ'ייס מנהטן, או הרב הראשי לישראל. עדיין להיות האזרח מספר אחד זה משהו אחר. בעיני העולם הרחב בכלל, והעולם היהודי בפרט, נשיא המדינה הוא המדינה עצמה.

נכון שמערכות הממשל בישראל מועידות לנושא המשרה הנ"ל סמכויות טקסיות ופורמליות בלבד, אבל גם הן יודעות להשפיע עליו מרוב חסדן וטובן עד שיבלו שפתותיך, אם אכן תיבחר לתפקיד, מלומר די. בית אחוזה בלב ירושלים, מאתיים עובדים שאין להם בעולמם אלא לספק רצונך בלבד, חצי שעה עבודה ליום (בשבועות לחוצים במיוחד), אפס אחריות על לא כלום, ופטור מלא ממס הכנסה על מלוא המשכורת הנאה.

בדרך לגן עדן זה, עלי אדמה ישראלית רותחת (אנחנו באופן אישי היינו מעדיפים כהונת נתב רכבות בניו זילנד השקטה), אין מקום לביישנות והססנות מעושה. החלטת לרוץ? שים את הדברים על השולחן בצורה הגלויה והישירה ביותר. מועמדות לנשיאות המדינה אינה שונה במאומה מכל מועמדות אחרת. מראשות ועד הבית ועד ראשות הממשלה. תומכיך, וגם מתנגדיך, רוצים לדעת בדיוק לאן פניך מועדות.

ואל נא תחכה לרגע, שלעולם לא יהיה, בו תתייצב בביתך משלחת של סיעות בית הנבחרים בגבעת רם ותגיש לך את כתב הנשיאות. היו ימים, שלא ישובו עוד, בהם היו שבעת טובי הקהל נוסעים בכרכרה מהודרת לביתו של פלוני אלמוני ומגישות לו כתב רבנות חתום על ידי כל נכבדי העיר ושועיה.

חלפו עברו גם שנות החמישים והשישים, בהן הייתה לשכת מפלגת השלטון מתכנסת ברחוב הירקון 110 ומחליטה מי מבין ישישיה הכבודים של התנועה יפסיק להטריד את מנוחתה כאשר יישלח לסיים את הקריירה באחוזה הירושלמית הקרירה והנעימה.

בשני העשורים האחרונים זה כבר לא קרה. כל מי שנבחר לנשיאות המדינה, גם אם כגובה הארזים גובהו ודרגות מפקד חיל האוויר על כתפיו, נבחר רק לאחר מערכת בחירות של יזע ודמעות, התלקקויות, תככים פוליטיים ומזימות. קשה לך עם הדרך הזאת? היכבד נא ושב בביתך. שנייה וחצי לאחר שתודיע, או שייוודע, שאינך מתמודד, יצוצו עוד שמונה מועמדים אחרים שמוכנים להפשיל שרוולים ולתחוב ידיים לביצה הפוליטית העכורה.

לבחירת העיתוי המתאים להכרזה הרשמית, נא עיין במידע השימושי של העצה הבאה.

2. בחר לך יועץ תקשורת מהשורה הראשונה


מהרגע שבו הוזכר שמך כמועמד לנשיאות המדינה נגמר עידן החובבנות התקשורתית והגיע הזמן למקצוענות אמיתית. אתה אמנם לא עומד לבחירות כלליות אלא לשיפוטו של גוף פרלמנטרי בן מאה ועשרים חברים. אבל חשוב שתדע, אם לא ידעת קודם לכן, חבורת האפסים הזאת מעולם לא קיבלה החלטה בנושא כלשהו לגופו של עניין אלא בהתאם למגוון רחב של אינטרסים שהבולט שבהם הוא מה יאמרו כותרות העיתונים ביום שלמחרת.

וכדי להשפיע על דעת הקהל אתה זקוק לאנשי מקצוע מהשורה הראשונה. בין אם אתה פוליטיקאי משופשף שאוכל את עמית סגל מהערוץ השני לארוחת בוקר או דמות רוחנית שמגלגלת את מוטי לביא ביום שישי בצהריים - לעולם אל תסמוך על כישוריך בלבד. כמו שבכיר המנתחים לא מטפל בעצמו אפילו בבעיה של ציפורן רגל חודרנית ופונה לקולגה אחרת, כך גם איש תקשורת מיומן בפני עצמו זקוק למישהו שייתן לו את זווית ההסתכלות החיצונית הקרה והמפוכחת שאין לאדם השופט את עצמו.

מי לנו גדול מבנימין נתניהו, אשף התקשורת העולמי והאדם היחיד המסוגל לשכנע אותנו שעכשיו לילה בזמן שהשמש לוהטת לנו בפנים. הרקורד של האדם המוכשר הזה מלמד שכאשר הוא קיבל החלטות תקשורתיות מהבטן, הוא נפל בגדול וכמעט התרסק לחלוטין. אבל כאשר הקיף את עצמו ביועצי תקשורת טובים הוא יצא מהמשבר וניהל מערכת בחירות לראשות ממשלה באפס שגיאות. מאוחר יותר הוא שב להאמין רק באינטואיציות האישיות שלו בלבד והתוצאות העגומות ידועות.

בחירת יועצי תקשורת מתאימים הם חכמה ולא מלאכה. לא בחורים צעירים שהתמחו בארגון אירועים וגם לא עיתונאים קשישים המחפשים השלמת הכנסה וחולמים על תפקיד דובר בית הנשיא הבא. אם יש סביבך אנשים כאלה, אמור להם שלום יפה והחזר אותם למקום ממנו באו. לא. אל תעשה זאת בכאסח.

אתה אף פעם לא יודע מה הם יודעים שאתה חושב שהם לא יודעים. אם תעליב אותם אתה תתחיל למצוא פתאום דברים מאוד מעניינים אודותיך במדורי הרכילות בעיתונים או חלילה אצל מוטי גילת הנורא. היפרד מהם בכבוד, ואולי גם תזמין אותם מפעם לפעם לשיחת ידידות במהלכה תזרוק רמזים על המחשבות שלך לבעלי תפקידים בלשכה החדשה. את ההבטחות הרמוזות כמובן לא תצטרך לקיים, אבל לפחות תסגור להם את הפה עד פתיחת הקלפיות.

הדבר הראשון שיעשה לך יועץ תקשורתי טוב הוא למנוע מאנשי תקשורת אחרים לעשות עליך סיבובים מזיקים ומיותרים. הוא לא ייתן לעיתונאי להיכנס אליך לשיחה כאילו על התפקיד הנוכחי שלך ולבסוף להשחיל לך מספר שאלות תמימות, כאילו, על תכניותיך העתידיות. יומיים אחר כך אתה תפתח את העיתון ותגלה שבלי ששמת לב לכך, ובלי שאתה תקבע את העיתוי המתאים, הוכרזה פתאום המועמדות שלך לנשיאות המדינה ולצדה תמונות שאפילו לאלבום המשפחתי לא היית מכניס.

יועץ טוב יודע גם לתמרן בין העיתונים ולדאוג שבשורה התחתונה כולם יהיו מרוצים. הוא לא ייתן לך לשחרר, בלי כוונה, את הצהרת המועמדות שלך רק לעיתון אחד כאשר האחרים חורקים שיניים ונשבעים לעצמם להחזיר לך בשעת הכושר הראשונה. מקצוען אמיתי יארגן לך מסיבת עיתונאים מתוזמנת בקפידא, וייתן את הבאזז התקשורתי בימים שאין בהם רכבות מתהפכות ואירועים ביטחוניים קשים התופסים את כל הכותרות של מהדורות החדשות המרכזיות.

אם תבחר את היועץ המתאים הוא ילווה אותך לאורך השנה הבאה יותר מכל בני משפחתך גם יחד. הוא ישב איתך לישיבות תדרוך יומיות, יקבל ממך את שיחות הטלפון המשמחות יותר ומשמחות פחות בשעות הבוקר המוקדמות (ראית מה שהמנוולים האלה כתבו עליי בעמוד שלושים ושמונה בשורה האחרונה, אתה חייב מיד להתקשר ולהגיב), ובעיקר, יעמוד לצדך בשעות הקשות שעוד תהיינה. ומובטח לך שעוד תאפיר לך מהם השערה השחורה האחרונה שבראשיך.

כיצד מתמודדים עם המהמורות העמוקות? הקדש עוד מזמנך היקר לקריאת השורות הבאות.

3. לבש מעיל מעור של פיל


אם הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות, הדרך לתהילה עוברת את כל מדורי שאול תחתיות. כאיש ציבור מנוסה עברת כבר גלים של ביקורות והשמצות אבל זה רק 'פרומו' לעומת מה שמחכה לך בשנה הקרובה. הכן את עצמך רגשית ונפשית לגלי השמצות שכמותן לא ידעת.

עצם החשיפה לתפקיד רם מעלה כמו נשיאות המדינה מעמידה אותך מראש לפני צבא של עיתונאים חוקרים שינברו בעברך וינסו לדלות ממנו פרטים אפלים. צר לנו לספר לך שמדובר בזן נדיר של רשעים שמלאכתם נעשית על ידי אחרים. זה יתחיל, אם לא התחיל כבר ואנחנו עוד לא יודעים, על ידי אנשים שבעברך המפואר דרכת עליהם פעם אחת או מספר פעמים. לפעמים מדובר בעובדים שפוטרו בלי רחמים, אך לעתים יותר קרובות מדובר בנאמנים וידידים לשעבר שבתפקידיך הקודמים נאלצת להראות להם את הדלת מבחוץ.

מאחר ואין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא, פתאום תמצא חטאונים קטנים שדשת בעקביך נמרחים בעיתונים. התארחת פעם במלון ובטעות לא שילמת על הכניסה לספא? התארחת באיזה כנס בינלאומי על חשבון המדינה ולא דיווחת לנציבות המדינה שבדרך חזרה הזמין אותך איש עסקים נדיב לטוס במטוסו הפרטי המרווח במקום מחלקת העסקים הצפופה של אל על? מינית פעם מקורב חסר כישורים לתפקיד הגדול על מידותיו, אך מתאים לקשרים המיוחדים שביניכם? שום דבר לא ייעדר מדפי העיתונות הכתובה והמדיה האלקטרונית בשנה הקרובה.

צו השעה הוא שמירה על קור רוח ולא לאבד עשתונות. גם בשעה שהנבירות בעברך יגלשו לתהומות העמוקים ביותר של נבזות ושפלות אתה תמיד צריך להיראות כמי שזבובים טרדניים מסתובבים סביב לראשו. מדובר כמובן בעצה שקל מאוד לתת לאחרים וקשה מאוד לבצע כאשר הפגיעה האישית נוגעת בעצבים היותר חשופים. קשה, אבל בזאת יתהלל המתהלל כי אם השכל וידוע את דבר היועצים ולשחק בהתאם לכללים הידועים. ובמיוחד לפי הכלל החשוב הבא.

4. אל תאמין בעצמך עד יום בחירתך


גם אם כל 120 חברי הכנסת יישבעו לך בכל הקדוש להם שאין ולא יהיה להם מועמד מתאים אחר על פניך, אל תנוח על זרי הדפנה בכתר הנשיאות שאין לך. ההצבעה הגורלית נערכת מאחורי פרגוד ובתיבה סגורה כאשר המצביע מתייחד עם מצפונו מצד אחד, ורצונותיו האפלים מצד שני. מאחר והכנסת היא מעוז השקרנים המושבעים, אין לך שמץ של מושג מה באמת הם מצביעים.

ותשאל את מי שכבר ניסה. היֹה היה פעם אדם מכובד מאוד, עתיר תהילה בין לאומית וישראלית, חביב המרכז, השמאל והסיעות החרדיות, פעם אפילו דיברו עליו כמזכיר הכללי של האומות המאוחדות עד שפתאום נזכרו שם שמדובר בעצם בישראלי. כל ראשי הסיעות המרכזיות בכנסת הבטיחו לו את בחירתם. הוא ביקר בבתיהם של מנהיגים רוחניים ויצא מהם עם חיוך על הפנים. חיוך שלא סר משפתיו עד לרגע המר בו הכריז יושב ראש הכנסת על התוצאות המפתיעות.

במיוחד, חביבי, תיזהר מש"ס. קבלת הפנים אצלם היא תמיד לעילא ולעילא. לא משנה מי אתה ומה אתה, תמיד תתקבל בסבר פנים ויפות ותצא בתחושה שזהו זה. שנים עשר המנדטים שלהם כבר מונחים בכיסך.

אז תרשה לנו להודיעך שאין לך סכנה גדולה מזאת. לש"ס יש מסורת להחליט בבוקר יום הבחירות למי להצביע ובהצבעות חשאיות רק הם והיושב במרומים יודעים כיצד הצביעו לבסוף. אם קוראים לך שמעון פרס, כל האמור לעיל לא מחדש לך דבר, אבל אם אתה נמנה עם המועמדים האחרים, שריין לעצמך עוד שנים עשר קולות אחרים נוספים.

לש"ס יש נטייה טבעית לבחור במועמדים שהם גם דתיים וגם ספרדים. ברשימת המועמדים הנוכחית אין אחד כזה ולך תדע אם לא יצוץ מישהו כזה ברגע האחרון. אם הרשימה הנוכחית תישאר בעינה, ש"ס תצטרך לבחור בין המועמד החרדי והמועמד הספרדי. גם אחרי שתתקבל ההחלטה שם במרומי התנועה, לעולם לא תדע מה הצביע כל ח"כ מאחורי חשכת הפרגוד שמאחורי דוכן היושב ראש.
שלא לדבר על סיעות אחרות שמקבלות הנחיות, לכאורה, ישירות מראש הממשלה.

5. אל תסמוך רק על ראש הממשלה


בחן בחשדנות את הכלל הקובע כי הדרך לנשיאות המדינה עוברת דרך לשכת ראש הממשלה. בעשורים האחרונים נבחרו שלושה נשיאי על אפם וחמתם של ראשי הממשלות בתקופתם. יצחק נבון נבחר בניגוד לרצונו של מנחם בגין. הרצוג נבחר על אפו וחמתו של יצחק שמיר, והנשיא המכהן הנוכחי, משה קצב, הדהים את אהוד ברק ואנשיו.

לכן אל תשמע את ההבטחות המצלצלות של אהוד אולמרט, אם אכן תקבל הבטחה רשמית שכזאת, ותלך בדרך החתחתים של שיחות שכנוע אחד לאחד עם כל אחד ממאה ועשרים האנשים בהם תלוי ועומד גורל תהילתך.

זאת ועוד אחרת. גם אם תקבל את תמיכת ראש הממשלה, בדוק היטב מה עומד מאחוריה. אם היא משנאת המן, קרי: התנגדות למועמד אחר, קרוב לוודאי שהוא לא יסיר ממך את תמיכתו ברגע האחרון באמצעות הוראה חשאית למקורביו מאחורי הפרגוד והמסכה.

אבל אם התמיכה היא בגלל שאתה משתלב אצלו היטב בתכניות העתידיות, קח לך כמה ימים למחשבה לפני שתציג את מועמדותך. ייתכן מאוד שהוא חושב שאתה תוציא עבורו את הערמונים מאש תוכנית ההתכנסות העומדת בפתח. לא מן הנמנע שהוא מייעד לך את תפקיד מנחם האבלים הלאומי של עשרות אלפי המגורשים. אולי הוא רואה אותך בעיני רוחו מוציא את ספרי התורה מבתי הכנסת שיפוצצו ומזיל דמעות למענו במעמדים הנוראים של פינוי הקברים (על החברה של הרבנות הראשית הצבאית כבר אי-אפשר לסמוך. בזמן שהם מפנים ארונות, הם מצטלמים וצוחקים).

אם אתה חושב שבדיוק לשעות קשות כאלה נוצרת – אין בעיה. אבל אם יש לך צל של ספק אם זה צריך להיות סיומה של קריירה מפוארה, כדאי שתשקול שנית את מועמדותך.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד