כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

המזימה: ציאניד ברכבת התחתית

ספר חדש מגלה: ארגון 'אל קאיעדה' תיכנן להפיץ גז רעיל קרונות ובתחנות של הרכבת התחתית בניו-יורק

תחנת רכבת תחתית בניו-יורק. צילום: ישראל ברדוגו - bardugo.net
תחנת רכבת תחתית בניו-יורק. צילום: ישראל ברדוגו - bardugo.net

ארגון 'אל קאיעדה' פיתח מתקן להפצת גז רעיל ועמד להשתילו בקרונות ובתחנות של מערכת הרכבת התחתית בניו-יורק ב-2003. מי שביטל בסופו של דבר את המזימה היה איימן אל זאוואהירי, סגנו של בין לאדן, שהחליט לבטל את מבצע הטרור 45 יום לפני שעת האפס. כך מדווח ספר חדש, 'דוקטרינת האחוז האחד', מאת העיתונאי האמריקני רון סוסקינד, שפרקים ממנו עומדים להתפרסם מחר (ב') בגיליון החדש של המגזין 'טיים'.

הרכיב הפעיל בגז הרעיל שבו עמד להשתמש אל קאיעדה היה ציאניד, ששימש להמתת יהודים במחנות הריכוז של הנאצים. לדברי מחבר הספר, סוכנות הסי.איי.איי למדה על המזימה רק לאחר ביטולה, מפי חפרפרת בצמרת ארגון הטרור.

שירותי המודיעין האמריקניים חשפו את המזימה לפני כשלוש שנים. סוכנים מצאו מחשב נייד ברשותו של מחבל בחרייני שנתפס בסעודיה. במחשב התגלו תוכניות מפורטות להרכבת מכשיר מכני פשוט, המסוגל לשחרר גזים רעילים באמצעות שלט רחוק. "בעולמם של המחבלים, היכולת לבצע מתקפה כזו משתווה לביקוע האטום. אם משיגים כמה סוגי כימיקלים חוקיים, אותם ניתן לרכוש בקלות יתרה, אפשר להרכיב את המתקן באמצעות פריטים הנמכרים בכל חנות למוצרי בניין - ואז להרוג את כל מי שנמצא בחנות", כותב סוסקינד בספרו.

לאחר גילוי המחשב הנייד, בנתה סוכנות הביון האמריקנית אב-טיפוס של המכשיר והראתה אותו לנשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, שמיד הורה ליידע את כל זרועות מערכת הביטחון בדבר התוכנית.

מאוחר יותר, גילו סוכנים של שירותי הביון האמריקני מפי פעיל אל-קאעידה שנלכד כי ההוראה לבטל את המתקפה הגיעה ישירות מפיו של מס' 2 בארגון, אל-זוואהירי, 45 ימים לפני מועד ביצוע הפיגוע המתוכנן. הפעיל, שהתנגד להחלטת ראשי אל קאעידה לבצע תקיפות בשטח ארה"ב, אמר כי הוא אינו יודע מדוע החליט אל-זוואהירי לחזור בו מתוכניתו.

הפרשה הותירה את ממשל בוש עם יותר שאלות מאשר תשובות. מדוע ביטל אל זאוואהירי את המבצע? האם אנשי אל קאיעדה שתכננו לשתול את המתקנים במערכת הרכבת התחתית עדיין נמצאים בניו-יורק?

אדם אחד, שהיה יכול לענות על השאלות, נהרג בקרב יריות עם כוחות הביטחון הסעודיים. בספר מצוטטים כמה אנשי סי.איי.איי שהביעו תמיהה האם היה זה אך מקרה שהסעודים חיסלו את האדם שהיה יכול לחשוף תא טרור בניו-יורק.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד