י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הגרי"ש אלישיב נגד 'שערי צדק'

התבטא על הניתוח להוצאת איברים: "זו רציחה". דיונים לגבי זהות מחליפו של הגר"מ הלברשטם זצ"ל

"העברנו מחאות ברורות ונמרצות להנהלת בית החולים". הגרי"ש אלישיב
"העברנו מחאות ברורות ונמרצות להנהלת בית החולים". הגרי"ש אלישיב

תדהמה וזעזוע בציבור החרדי: לאחר קרוב למאה שנים של ציות לדעת ההלכה, מאז הקמתו, היפר אתמול בית החולים 'שערי צדק' בירושלים, בניגוד גמור לדעת ההלכה, החלטה שהתקבלה לפני שנים רבות, האוסרת לבצע הוצאת איברים מגופו של אדם הנמצא במצב של מוות מוחי.

מקרה זה חמור במיוחד, לאחר שלטענת גורמים שונים, רופאים בביה"ח שידלו את משפחתו של החולה לבצע את הניתוח להוצאת האיברים, לשם השתלתם בגופם של חולים אחרים. ב'שערי צדק' מכחישים בתוקף את האשמה, וטוענים כי הניתוח בוצע לבקשת המשפחה בתוך תחומי בית החולים, למרות שההוראות ההלכתיות בביה"ח קובעות, כי במקרה של דרישת משפחה לתרומת איברים, יש להעביר את החולה לבית חולים אחר לשם ביצוע הניתוח.

בית החולים 'שערי צדק' הוקם לפני קרוב למאה שנים על-ידי ד"ר משה וולך, ובהנהגתו ההלכתית של מרא דארעא דישראל הגרי"ח זוננפלד זצוק"ל. במשך כל שנות קיומו צעד בית החולים לאורה של ההלכה, תוך כפיפות מוחלטת לפסקיהם ההלכתיים של גדולי ישראל זצוק"ל ויבלחט"א, באמצעות ועדת הרבנים העליונה של בית החולים. הציות להלכה מצד בית החולים היה גם בשנים הקשות של ניתוחי המתים לפני כארבעים שנה.

בשנים האחרונות חוזקו גדרי ההלכה בבית החולים, כשהגאון רבי משה הלברשטם זצוק"ל ויבלחט"א הגאון רבי יהושע י. נויבירט, נתמנו לשמש כסמכות העליונה לפסיקות ההלכתיות, שנעשו באופן קבוע לאחר התייעצות עם גדולי הפוסקים. במסגרת זו, נאסר על בית החולים, באופן גורף ומוחלט, לנתק חולים ממכשירי ההנשמה בעודם בחיים, וכן נאסר באופן מוחלט לבצע ניתוחים להוצאת איברים מחולים שנכנסו למצב של מוות מוחי, שכן על-פי כל פוסקי ההלכה מדובר במצב בו הלב פועם ואין לנתק את החולה ממכונות ההנשמה.

לאחרונה אושפז בבית החולים חולה במצב קשה, ואתמול בבוקר הוגדר מצבו כמי שמת מוות קליני. בהתייעצות שקיים סגן מנהל בית החולים הפרופ' שמש עם מנהל ביה"ח, הפרופ' יונתן הלוי, השוהה בחו"ל, החליטו השניים לבצע את הניתוח, במסגרתו יוצאו מגופת הנפטר איברים שהפסיקו לפעול, כדי לשותלם בגופן של חולים הממתינים להשתלת איברים.

אלא, שבהחלטה הזו שקיבלו השניים באופן משותף, ישנה פירצה חמורה והליך לא תקין. נודע, כי בני משפחת הנפטר, למרות שהביעו את הסכמתם לתרומת האיברים, סיפרו אתמול כי גורמים בבית החולים הפעילו עליהם לחצים כבדים כדי שיסכימו לביצוע הנתיחה ולהוצאת האיברים מגופו של אביהם החי, ולאחר הפצרות ולחצים רבים נכנעו וחתמו על הטופס.

בנוסף, מדובר בהפרה בוטה וחמורה ביותר מצד הנהלת בית החולים, ביחס להחלטות ועדת הרבנים של בית החולים, מאז הקמתו, שאסרו בתכלית האיסור להוציא איברים מחולים שעדיין בחיים, החלטה שאכן נשמרה במשך עשרות בשנים. ועדת הרבנים שפעלה בשנים האחרונות כסמכות רוחנית עליונה של בית החולים, הורכבה מנציגיהם של גדולי ישראל ושל בד"צ העדה החרדית בירושלים.

הגאון רבי משה הלברשטם זצוק"ל ויבלחט"א הגאון רבי יהושע נויבירט, הנהיגו את ענייני ההלכה של ביה"ח בתבונה ובחוזקה במשך שנים ארוכות. במסירות נפש ממש נאבקו למען צביונו היהודי וההלכתי של בית החולים, למרות ניסיונות חוזרים ונשנים של צמרת בית החולים, לשנות את אופי בית החולים ולהופכו לבית חולים חילוני לכל דבר.

יצויין, כי לאחרונה מתקיימים דיונים בקרב גדולי ישראל וחברי בד"צ 'העדה החרדית', למנות חבר נוסף בוועדת הרבנים של ביה"ח, לצידו של הגרי"י נויבירט שליט"א, לאחר פטירתו של הגר"מ הלברשטם זצ"ל לאחרונה.

הידיעה אודות המחטף המחפיר שנעשה על-ידי בית החולים, גרם אתמול לזעזוע ולתדהמה בקרב כל שדרות היהדות החרדית. רבנים ואישי ציבור אמרו, כי לא יעברו בשתיקה על מעשה חמור ונפשע זה, עד כדי דרישה נחרצת מועד המנהל של בית החולים להחליף את ההנהלה הקיימת, שהימרתה בעזות מצח את ההוראות ההלכתיות של ועדת ההלכה העליונה של בית החולים.

יצויין, כי בערב חג הפסח האחרון התראיין מנהל בית החולים הפרופ' יונתן הלוי למוסף 'שבת קודש' של 'יתד נאמן' שהוקדש לנושא רפואה והלכה. במהלך הראיון אמר פרופ' הלוי: "...גדולי הפוסקים ובראשם מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א אוסרים את ההשתלות במקרה של מות המוח. המציאות היא שבתי החולים שמנוהלים על פי ההלכה לא מבצעים השתלות. אני לא חושב שזה רק מסיבות הלכתיות. אם היום היו רוצים להכניס הנה (ל'שערי צדק') השתלות, ללא ספק, בבית חולים שמנוהל על פי ועדת רבנים חשובה שמתייעצת עם גדולי הפוסקים ובראשם מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א, היו יושבים ודנים לעומק ומבררים בדיוק רב את המותר ואת האסור".

דוברת בית החולים שוהם רוביו מסרה בתגובה: "אין המדובר במוות קליני, אלא ברצון משפחה לתרום איברים של יקירה שנפטר בתמונה של מוות מוחי. בראש הוועדה לקביעת המוות המוחי עמד פרופ' אברהם שטיינברג. ביה"ח עמד להעביר את הנפטר לבית חולים אחר לצורך הנצלת האיברים לשם הצלת חייהם של חולים הממתינים להם ע"פ הנחיית פוסק ביה"ח. אך המשפחה סירבה להעברה זו ועמדה על-כך שניתוח ההנצלה יתבצע בשערי צדק. עקב כך ועל-מנת לא לנשל חולים אנושים מאיברים אלה, בוצע ניתוח ההנצלה בשערי צדק ע"י צוות מבית חולים אחר".

הגאון רבי יהושע י. נויבירט, חבר ועדת הרבנים של בית החולים אמר אמש ל'יתד נאמן': "מרגע שנודע הדבר, העברנו מחאות ברורות ונמרצות להנהלת בית החולים כדי לנסות ולמנוע רציחת החולה הנוטה למות, וזאת על-פי דעת מורי ורבי מרן הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, מרן הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל ויבלחט"א מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א, שאז זו רציחה ממש, אך אטמו אזניהם משמוע, ולא התרתי להם שום דבר. דרכי התגובה ייעשו על-פי התייעצות עם מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א".

יצויין, כי בד"צ 'העדה החרדית' בירושלים התכנס אמש לישיבה מיוחדת בעקבות המעשה החמור והשערורייתי שאירע בביה"ח שערי צדק, הוחלט כי לאור החומרה הרבה של הדברים מתוכננות פעולות מעשיות בתגובה למעשה חמור זה, ובין היתר תתקים ביום ראשון עצרת מחאה ויום תפילה.


כתב בחדרי חרדים מוסיף:

הבוקר, לאחר שהגרי"ש אלישיב קרא את הידיעה שהתפרסמה ב'יתד נאמן' והעיר את הערותיו, הוא והתבטא ואמר: "זו רציחה".

הפרשה גם הובילה, לראשונה מזה שנים, לשיתוף פעולה נדיר והדוק בין הגרי"ש אלישיב לבין בד"צ העדה החרדית לגבי זהות מחליפו של הגר"מ הלברשטם.

הבוקר ההתקיימה ישיבה משותפת לנציגי הגרי"ש אלישיב והבד"צ בנושא.

קישורים:
עוד בנושא
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד