י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

לא בשלים לחרדי בעמדת מפתח

אורי לופוליאנסקי ל'הארץ': השיח הציבורי נגוע בגזענות בכל הנוגע לתפקוד אנשי ציבור חרדים

לופוליאנסקי (עם חברים). צילום: שוקי לרר
לופוליאנסקי (עם חברים). צילום: שוקי לרר

ראש העיר ירושלים, אורי לופוליאנסקי, טוען בראיון לעיתון 'הארץ' כי השיח הציבורי הישראלי נגוע בגזענות בכל הנוגע לתפקודם של אנשי הציבור החרדים, ומקשה עליהם להשתלב בתפקידים בכירים בחברה הישראלית.

לדבריו, החברה הישראלית לא בשלה לחרדי בעמדת מפתח. "עושים מאיתנו סדין שחור", אומר לופוליאנסקי ומכוון לפוליטיקאים, לאישי ציבור ולכלי התקשורת שמתארים את העסקנים החרדים כמי שפועלים אך ורק לקידום המגזר החרדי. "זה מפלטו של הנבל. זה גועל נפש, אני חי בתקווה שתהיה כאן בגרות גדולה יותר".

ראש העיר החרדי הראשון של ירושלים מספר כי בשלוש שנות כהונתו הוא חש שכלי התקשורת והציבור שופטים אותו על-פי רוב כנציג סקטוריאלי, ובוחנים כל העת כיצד הוא פועל לקידומם של החרדים על פני כלל תושבי העיר: "אתה כל הזמן חשוד, כל הזמן נמצא במגננה. אני מרגיש שאני בא עם ידיים נקיות, אני שלם עם עצמי. אבל האם בדיונים ציבוריים יש עדיין בעיה של מבחן בוזגלו לגבי הנושא של החרדים? יש".

הוא מבהיר כי דבריו אינם "התבכיינות", אלא בשל רצונו להעלות את הדברים העקרוניים לדיון ציבורי. "אני מבקש, אל תבדקו אותי בציציותיי, תרתי משמע. תבדקו אותי בתפקוד שלי, תבדקו מה עשיתי, והאם יש לי ראייה רחבה או צרה".

לצד עסקנים ופוליטיקאים הוא מונה גם את הסוכנות היהודית ואת כלי התקשורת כשותפים לשיח המבודד את הציבור החרדי מכלל ישראל.

לפי 'הארץ', דברי לופוליאנסקי לא נאמרים בחלל ריק: בשבועות האחרונים תוארו בכלי התקשורת כמה החלטות שקיבל כנובעות מהיותו חרדי ועל רקע מאבקי חרדים-חילוניים בעיר.

לצד קריאתו של לופוליאנסקי שלא לקיים את המצעד וסירובו לתקצבו, הוא נאלץ ללא הצלחה לגונן בבית המשפט על החלטות שקיבל לשכן תלמידים חרדים במבנה עירוני ריק, בניגוד לנהלים. הוא מודה שמדובר בתקלה, אך טוען שהתקשורת נטפלה למוסד החרדי על אף שגם מוסדות חילוניים נהנו מהחלטתו. גם רצונו להדיח את היועץ המשפטי של העירייה, עו"ד יוסי חביליו, שסירב לגונן על ההחלטה ועל החלטות נוספות, לא נבע, לדבריו, מחילוקי דעות מקצועיים עם היועץ. אלא משום היותו "בטלן" שאיחר במתן תשובות לשאלות ומכתבים שנשלחו אליו.

לופוליאנסקי טוען כי הוא מפציר בחרדים לנסות ולהשתלב בעמדות ציבוריות ואולם הוא מודע שהחברה הישראלית עדיין לא בשלה לכך: "כשאני פונה לכל מגזרי הציבור, כולל המגזר החרדי, בקריאה להשתלבות, זה גורם לי להרהר שיכול להיות שאני לא הוגן כשאני רוצה לצייר את המצב שלנו כמשהו יותר מתקדם, יותר נאור. אני רואה את החור השחור".

דוגמה שעמה מבסס לופוליאנסקי את תחושת האפליה כנציג המגזר החרדי, היא העובדה שלא מונה לחבר בסוכנות היהודית כקודמיו בראשות העיר. "קודמי בתפקיד, שהיה מורם מעם, היה מטבע תפקידו כראש העיר ירושלים חבר בסוכנות היהודית. כשמוניתי גיליתי שאני לא חבר. למה?", הוא שואל, "כי הוא חרדי!. נגיד שהיתה בעיה. איזה תיק של אונס. אבל יש לי תעודת יושר, קיבלתי פרס ישראל. מה הבעיה, שיש לי כיפה? אני שואל, וכולם מגמגמים".

בסוכנות הכחישו את הטענות והבהירו שבחבר הנאמנים חברים 4 ראשי ערים שמתחלפים ביניהם. "לכבוד יהיה לנו אם ראש העיר ירושלים יהיה חבר בחבר הנאמנים", נאמר.

קישורים:
הראיון ב'הארץ'
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד