ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

המנהלים החרדים מתכנסים

אלי ישי: משרדי הממשלה 'מחפשים' את המגזר החרדי. לבייב מציג: כך ניצחתי בזכות השמירה על השבת

"רוצים לרסק את העמותות החרדיות". אלי ישי בכנס
"רוצים לרסק את העמותות החרדיות". אלי ישי בכנס



"המערכת הפקידותית במשרדי הממשלה 'מחפשת' את הציבור החרדי יותר מאחרים. הם נגועים ברעיון ש'זה גוף חרדי, אז אפשר לרסק אותו'. זו לא מגמה כללית, אבל זה קיים. אני שומע את זה ממנהלי העמותות והמוסדות", כך אמר היום (ג) השר אלי ישי בכנס הכלכלי של המגזר החרדי 'פורום המנהלים' של עיתון 'המודיע'.

הכנס נפתח בבנייני האומה בירושלים. מאות איש נרשמו לכנס ומלאו את אולם הדיונים, בהם בכירים במערכת הכלכלית החרדית והכללית, אנשי עסקים, מנהלי מוסדות וארגונים ואנשי תקשורת.

בנשיאות הכנס עומד איש העסקים ר' לב לבייב, והיו"ר הוא ד"ר שלמה נס.

הכנס נפתח בפרקי תהילים לרגל המצב הביטחוני, שנאמרו על-ידי מנכ"ל 'המודיע', הרב חיים משה קנופף.

בדברי הפתיחה, אמר מנחה הכנס הרב מתתיהו טננבוים, מעורכי 'המודיע': "כולנו יחד שותפים לאחת התחנות המשמעותיות בדברי ימיה הסוערים והרוגשים של היהדות החרדית, אשר שוקמה לאחר השואה באירופה. 'המודיע' נושא על כתפיו את העשייה הגדולה באחד התחומים החשובים והמכריעים ביהדות החרדית ובתנאי הקיום שלה. 'המודיע' של היום, בכמות ובאיכות שלו, ברמה ובמכובדות, ניצב בכותל המזרח של העיתונות הישראלית, וכל זה על טהרת הקודש וניקיון השפה.

"לצוות 'המודיע' יש תחושת שליחות, מסירות ואחריות לקדם את היהדות החרדית לכל אשר ניתן, וגם פורום מנהלים זה מקדם שלב נוסף בעולם העשייה של הציבור החרדי".

מנכ"ל 'המודיע', הרב קנופף, שהיה הנואם הראשון בכנס, תיאר את ההיסטוריה של התפתחות עיתון 'המודיע'. "אני מנצל את ההזדמנות להביע הלל לקב"ה שזיכני, ונשארתי היחיד מבין הצוות של 'המודיע' מבין המייסדים", אמר הרב קנופף.

סגן ראש הממשלה ושר התמ"ת, ר' אלי ישי, כמו גם תנועת ש"ס כולה, זכו למילות שבח והערכה ממנחה הכנס.

בנאומו אמר ישי כי "יש לי תחושה שאני שומע ממנהלי מוסדות וארגונים, שמחפשים את הציבור החרדי יתד על המידה, או יותר מאחרים. בתפקידיי הקודמים ראיתי שמערכת הפקידותית הגבוהה נגועים ברעיון שזה גוף חרדי, אז אפשר לרסק אותו. זה לא קל לומר כזה דבר בפורום כזה ומול תקשורת, אבל אני נפגש עם המנהלים ושומע את זה. זו לא מגמה כללית, אבל זה קיים".

ישי שיבח גם את נהלי המוסדות החרדיים ואמר כי מנהלים בסקטור החרדי מגלים משנה זהירות וקפדנות ומתנהלים ברמה גבוהה יותר ממקומות אחרים. "ראשי המערך הציבורי הפנימו את השינויים ועושים עבודה מצויינת".

ישי גם ציין כי בפעמים רבות עמותה מקבלת אישור לא תקין, וזה עלול להוביל לקריסתה בגלל ליקוי מסוים. "אני בוחן את הדברים מול משרד המשפטים ומוודא שתהייה ביקורת בונה ולא לרסק גופים בגלל ליקוי כזה או אחר".


לבייב מציג: כך ניצחתי בזכות שמירת השבת


ר' לוי לבייב עמד בנאומו על חשיבות שמירת השבת בעסקים וסיפר על השתלשלות העניינים בפרשת שמירת השבת בקניון 'רמת אביב': "כשקניתי את 'אפריקה ישראל' לפני 9 שנים, אחד הפרויקטים של החברה היה קניון רמת אביב. בדקתי את החוזים שעמדו להיחתם, וראיתי שהם מתכוונים לעבוד בשבת. זה היה כאשר עוד לא קיבלתי את השליטה לידיים שלי, משום שהסיכום היה שאקבל את החברה בינואר 97. הזמנתי את הסמנכ"לים של החברה, ואמרתי להם למרות שעדיין אינני בעל השליטה, שלא יחתמו כלום, כי בשבת הקניון לא יעבוד. אולם החוזים נחתמו בניגוד להוראתי.

"כאשר התיישבתי על כסא יו"ר 'אפריקה ישראל', הייתי צעיר ב-10 שנים, ונפלתי לכסא של יו"ר חברה ציבורית. אמרתי לאנשי החברה שאני מתכוון לצאת למלחמה ולבטל את החוזים הכוללים עבודה בשבת. הגיעו אלי המנהלים והיועצים המשפטיים, ואמרו לי ש''אתה הורס את החברה'. הם אמרו: ברגע שתחליט שאתה סוגר בשבת, אתה פוגע בחברה כולה ואתה חשוף לתביעות מהציבור, משום שהחברה תהייה שווה פחות. אמרתי להם שאני חושב שמי שמשקיע במניות 'אפריקה ישראל' לא משקיע בגלל הקניון שיעבוד בשבת, אלא משקיע בי משום שאני מנהל מוכשר ומוצלח. יצאתי למלחמה ובסופו של דבר החברה לא פעלה בשבת".

אולם לדבריו, האזהרות של אנשי החברה אכן התממשו, וביטול העבודה בשבת הביא לבריחה של מניות מ'אפריקה ישראל'. לבייב סיפר כי "הרבה אנשים מכרו את המניות ושווי החברה ירד ל-290 מיליון דולר. עשיתי מסיבות עיתונאים ואמרתי שאני מוציא את החברה לעסקים בחוץ לארץ. זה היה בניגוד לתזה, משום שכל החברות שעבדו בחו"ל הפסידו כסף. היועצים אמרו לי שאסור לי להגיד את זה. אמרתי להם שוב, אני לא אגיד מה שטוב לאנשים לשמוע, אני אעשה מה שאני מאמין ואני בטוח שזה יצליח".

לדברי לבייב, המהלך הצליח, ואותם אנשים שמכרו לפני שווי של 290-280 מיליו דולר, היום עומדים בתור לקנות את החברה לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר. זאת בזכות שמירת השבת. לבייב גם אמר כי 'עיר המלכים' באילת לא תפעל בשבת.

לבייב גם התייחס לפעילות של שלוחי חב"ד בחבר העמים ובמזרח אירופה, אשר צריכים להתנהג בצורה ניהולית נכונה ועם אמביציה רבה כדי לקצור הצלחות. "התחלנו ב-1990 ובקרוב יש לנו כנס שלוחים עם מעל 300 רבנים ובני משפחותיהם שהם כ-1200 איש", מספר לבייב.

לבייב מתח ביקורת על הנוהג בציבור החרדי להעביר בירושה את תקפיד הניהול. "אצלנו אומרים שיראת שמים לא עוברות בירושה, גם על ניהול צריך לעבוד וללמוד", אמר לבייב.

התופעה הנפוצה של התחרות בין המוסדות התורניים זכתה לביקורת חריפה מפיו של לבייב. "יש 10 כוללים ברחוב אחד, ובאים ופותחים עוד כולל. זה אותו כולל אבל על חשבון העשרה, אפילו שם אומר שאצלנו יותר יש גם 'תענית דיבור'".

בהקשר זה התייחס לבייב גם להקמת בית הספר של היהודית הבוכרית בקווינס – ארה"ב, אשר גרר ביקורת חריפה מצד בית הספר המתחרים, שטענו שבית הספר החדש פועל על חשבונם. "בתוך כמה שנים יש לנו שם קרוב ל-1000 תלמידים. אנחנו לא לוקחים מבית ספר יהודי, אלא רק ממוסדות גויים. כשהלכתי לבקר את המוסדות האחרים, ראיתי שהכל הרוס, כי הניהול לא נכון והמורים ברמה נמוכה. אז איפה השיקול דעת? איפה העשייה?".

נאומו של לבייב זכה למחיאות כפיים סוערות מהקהל, כאשר גילה לקהל את הסוד כיצד לעשות כסף: "עשר תעשר בשביל שתתעשר".

שלמה נס: "20% מהעסקים עובדים בשבת"


יו"ר 'פורום המנהלים', ד"ר שלמה נס, אמר בנאומו כי "מזה שנים יש לי שיחות עם אנשי עסקים שונים על מסגרת שבה יוכל המגזר החרדי להביא את כוחו כבעל השפעה במשק ובדרבים אחרים שמעניינים אותם. כשפנו אלי לעמוד בראש הפורום שמחתי לראות שיש מי שהרים את הכפפה. כחלק מזה יזמתי כנס של אנשי עסקים ביחד עם אנשי ציבור חרדי, כי יש לנו הרבה מה להגיד. 20% מהמסחר עובד בשבת וזה מטריד אותנו".

נס אמר גם כי כחלק מ'פורום המנהלים', בכוונתם לפתוח גם קורסי הכשרה למנהלים במגזר החרדי. בנוסף, אמר נס כי הוא רואה חשיבות באירוע מעין זה, משום שהוא מהווה מקום מפגש שממנו יכולים לצמוח דברים חדשים.

בהתייחסו למצב הביטחוני הקשה המשפיע על המשק הישראלי, אמר נס כי "בתור יהודים מאמינים, אנחנו צריכים להגיד לעם הזה שאנחנו יודעים שיש דברים קשים שנתקלים בהם בדרך, אבל בסופו של דבר הכל יהיה בסדר. בסוף נגיע לארץ המובטחת, כמו בפרשת השבוע. דווקא הציבור הזה כאן יכול להוביל את זה".

'מירס' מציגה: נווט GPS למהדרין


מר אברשה בורשטיין, מנכ"ל 'מירס', גילה בכנס כי "מאז השקת הטלפון הכשר, נמכרו 25 אלף מכשירים, והחברה צמחה ב-26 אחוז – פי שלוש מכל חברה סלולרית אחרת".

בורשטיין חשף בפני המשתתפים כי בכוונת החברה להשיק בקרוב נווט GPS לרכב בהכשר ועדת הרבנים לענייני תקשורת. במסגרת השירות חדש, יוכלו גם הורים לאתר את מיקום ילדיהם באמצעות טכנולוגיית ה-GPS.

במהלך ארוחת הצהריים נאם הרב וואזנר מועדת הרבנים לענייני תקשורת, וחשף כי מאז מתן ההכשרים לטלפונים הסלולוריים, נמכרו כ-100 אלף מכשירים במגזר החרדי. הרב וואזנר קרא למנהלי המוסדות להצטרף ולרכוש אך ורק מכשירים כשרים.

במסגרת הכנס הוקמו גם דוכנים של חברות רבות במשק הישראלי, בהם דוכן גדול של 'שטראוס עלית', 'ישראכרט', 'אלעל' ועוד.

באדיבות 'עניינים - מרכז העניינים של הציבור החרדי

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד