כ"ג אייר התשפ"ד
31.05.2024

השופט פסק: לא למקווה חב"ד

השופט אליקים רובינשטיין פסק בפרשת 'מקווה חב"ד' באלקנה: לא מתערב בשיקול דעתו של רב היישוב

מקווה. צילום אילוסטרציה
מקווה. צילום אילוסטרציה

הכרעה בפרשת 'מקווה חב"ד' באלקנה: שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, הוציא אמש את פסק הדין במשפט, ובו נקבע כי בית המשפט לא יתערב בשיקול דעתו של המרא דאתרא של היישוב. בכך נסתם הגולל על האפשרות להקמת מקווה חב"ד באלקנה, ללא אישורו של הרב.

בפסק הדין, המשתרע על פני עשרה עמודים, כותב השופט רובינשטיין כי "במקרה שלפנינו קבע רב היישוב כי השיקולים ההלכתיים מכריעים בעד בניית המקווה באופן שבו תוכנן מראש, כפי שהיה גם המקוה הישן, מבלי התוספות הנדרשות לפי שיטת חב"ד. הרב הוסיף וציין כי 'תוכניות הבנייה מותאמות הלכתית אף לאלו המחמירים'. המדובר איפוא בהכרעה הלכתית, בין חלופות אפשריות שונות. ניכר מדברי הרב במכתביו כי הוא חרד לסמכותו ומעמדו ורואה במעשיהם של העותרים ערעור על כך, שאינו נכון להשלים עמו...".

השופט רובינשטיין מוסיף בצער כי הסכמת הצדדים לשוב להליך הכרעה בשאלה ההלכתית בפני הרב מרדכי אליהו לא מומשה, כפי שהייתה כוונתו של רב היישוב מלכתחילה.

"משהוברר כי רב היישוב הפעיל את שיקול דעתו ההלכתי במסגרת רחבה של מעמדו כמרא דאתרא ביישוב, לא מצאנו מקום להתערב בכך. זאת גם בהתחשב בעובדה שאין למקוה המקומי 'מונופול' על אפשרויות הטבילה בכלל", מסכם השופט.

רובינשטיין חותם את פסק הדין בקטע מאגרות קודש של הרבי מליובאוויטש זצ"ל (כרך י"א ג' תקמ"א):

"ומובן גם כן, שאם לא היה כל סיבה להיפך השלום, הרי אין צורך לזרז אודותיו, ולהזהיר עליו בכמה אופנים. ועל כרחך צריך לומר, שאפילו אם השכל מוכיח שצריך להיות היפך השלום... הנה בכל זה ישתדלו בענין השלום... ולאחר כל זה אפילו אם תמצא לומר שצודק הוא בכל המאה אחוז, הרי אי אפשר שמוסד, איזה שיהיה, יתנהג על ידי כמה אנשים בדיעות שונות".

הגאון רבי טוביה בלוי, רב קהילת חב"ד בנווה יעקב, אשר ליווה את הפרשה מתחילתה, ואף הוזכר מספר פעמים בתוך פסק הדין, אמר בתגובה לידיעה לאתר 'שטורעם': "שנאת הרב שטרן לחב"ד כפי שהיא מתבטאת בעקשנותו הבלתי סבירה (שיש כלפיה גם ביקורת רמוזה בפס"ק הבג"ץ) להעתר לבקשה לבנות מקווה של בור ע"ג בור בשעה שכל הפוסקים סבורים שיש בזה הידור - נובעת, להערכתי, מהיריבות האידיאולוגית העמוקה שבין הרעיונות הלאומיים הדתיים לבין רעיונות החסידות, ובמיוחד לבין דברי הרבי בעניינים אלו".

קישורים:
מקור הידיעה: שטורעם
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד