כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

הרבנים קבעו: יוחמרו נהלי הגיור

מאות רבנים ודיינים החליטו ב'וועידת הרבנים לענייני גיור' שהתקיימה בירושלים: להקשות על המתחזים

הגר"ע יוסף שליט"א וראשל"צ רבי שלמה עמאר שליט"א במושב הועידה
הגר"ע יוסף שליט"א וראשל"צ רבי שלמה עמאר שליט"א במושב הועידה



בדיון שנערך במושב הסיום של 'ועידת הרבנים לתיקון הגיור' שנחתם אתמול בשעות הצהריים, בו השתתפו מאות רבנים ודיינים, התקבלה שורה של החלטות לגיבושם היו שותפים כל הרבנים שהשתתפו בכנס במלון 'מצודת דוד' בירושלים. בראש ההצעות עומדת תביעה שהועלתה בפני הראשל"צ הגר"ש עמאר שליט"א ואשר זכתה להסכמתו האומרת כי מכאן והילך יוחמרו נהלי הגיור, ולא יאושרו גיורים כל עוד לא הוכחה כוונתם האמיתית של המבקשים להתגייר.

במשך שלושת ימי הוועידה, שנערכה ביוזמת 'נצח משפחת ישראל' שעל-ידי ארגון 'אופקים', היה סיפק בידם של הרבנים המשתתפים לדון בסוגיות הגיור, להיחשף לראשונה לבעיות רבות המתעוררות בגיור או ברישום הנישואין והגיטין, וכן להעלות מקרים רבים שדרשו הבהרה הלכתית ולזכות לתשובות מפי מורי ההוראה.

ראש ישיבת סטעטן איילונד ונשיא 'אופקים', הרב ראובן פיינשטיין, הודה לרבנים משתתפי הכינוס שהקדישו מזמנם בכדי לשבת על המדוכה ולברר את הלכות הגרות עד תום. בדבריו ציין כי היו מהרבנים שעזבו את קהילותיהם בשעה קשה כאשר היישוב עומד תחת מתקפת טילים, וכל זאת בכדי לעמוד נוכח הסכנה האמיתית המאיימת על כלל ישראל מצד פורצי גדר, המבקשים להחדיר לעם גויים גמורים שלא נתבעו כלל לקבל על עצמם עול מצוות קודם 'גיורם'.

מי שעמד מאחורי הוועידה, הרב ליב טרופר, ראש ישיבת קול יעקב במונסי, ניצל את מעמד הסיום בכדי להעביר את המסר של 'נצח משפחת ישראל' בצורה חדה. "הארגון", אמר, "שם לו למטרה להקל את דרכם של הגרים המבקשים להתגייר באמת ובתמים, ולא להערים עליהם קשיים. אולם, לשם כך יש לוודא כי הם אכן מעוניינים להתגייר באמת ובתמים ולקבל על עצמם עול תורה ומצוות בלי סייג ופקפוק".

הרב טרופר הודיע על הקמת מסלול לימוד מיוחד שיכלול שיעורים ובחינות בהלכות גרות, הן ההלכות השנויות בשו"ע ובפוסקים והן בהוראותיהם הלכה למעשה של גדולי הדור עקב בעיות השעה. המסלול יהיה מיועד לרבנים ולאברכים הלומדים לקראת סמיכה, והוא יבטיח את הטמעת דיני התורה וקיומם בכל הערכאות הקשורות לנושאי הגיור.

עו"ד י' ג'ייקובס, המלווה את פעילותו של 'אופקים' בארה"ב, ציין את התפעלותו מנחישותם של אנשי 'אופקים' הנלחמים בתופעת ההתבוללות המאיימת על יהדות ארה"ב.

את ברכת האדמו"ר מבעלזא למשתתפי הוטעידה, הביא הרב אברהם דירנפלד מת"א. הוא סיפר על מקרה מהשבוע האחרון בו נתקל במשפחה של גויים שהביעו רצון לעבור תהליך של 'גרות' כאשר אין מונע בידם.

את המושב חתם ר' מנחם יצחק קפלן, מממן הוועידה, שהבהיר את המניעים שהביאו את בני משפחתו להקמת הקרן המיוחדת שתכליתה ביצור חומות היהדות, בה הם רואים את המשימה החשובה ביותר. "פעלנו ונפעל עוד", אמר. "להבטיח כי לא יעשו גיורים מתוך קלות דעת ולא יתבוללו גויים במשפחות ישראל".

שאלות 'הלכה למעשה'

בתום מסכת הנאומים נערך סימפוזיון שהפך לדיון סוער, בהשתתפותם של רבנים, אבות בתי דין, דיינים ורושמי הנישואין, שהעלו שאלות בהם הם נתקלים בתפקידם בפני הראשל"צ הרב שלמה עמאר, שהשתתף בדיון. הרבנים העלו שאלות נוקבות הדורשות הכרעה והנחיה מיידית, כאשר הראשל"צ מאזין לדברים בכובד ראש, רושם את השאלות ומעיר את הערותיו לשואלים.

הרבנים הצביעו על מקרים שהגיעו לשולחנם בהם התבקשו לאשר יהדותם של זוגות שבקשו להירשם לנישואין או לקבל הכרה במעמדם כגרים, והציעו הצעות שונות באשר לתיקון המצב. בין ההצעות – הקמתה של וועדה שתבדוק את כשרותם של הגרים שהתגיירו בתקופה בה פעל מינהל הגיור במלוא עוצמתו, בימים שקודם הכנסו של הרב עמאר לתפקיד הראשל"צ.

השאלות וההצעות נרשמו כולן בידי הרב בראשי שהבטיח לדון בהם ולהשיב עליהן לאחר שיסיים את תהליך הבירור. אחר-כך הרחיב בדברים אודות מאמציו לתיקון הבעיות בתחום ולהסדרת סמכויותיו של בית הדין, כאשר מאז ביטול משרד הדתות והעברת הנושא לתחום סמכותו של משרד המשפטים והשר העומד בראשו, התעוררו בעיות רבות הדורשות מאמצים רבים מצידם של אנשי הרבנות.

מפסימיות לאופטימיות


הרב שלמה בן שמעון הביא את ברכת בית הדין הגדול ובירך את המשתתפים כי יזכו לסיעתא דשמיא. הרה דב ליאור, רבה של קרית ארבע, הודה אף הוא ליוזמים שהעלו את הנושא לתודעה הציבורית.

מזה שנים מתריע על המצב החמור הרב נחום אייזנשטיין, יו"ר ועד הרבנים העולמי לגרות, אשר אף חיבר ספר מיוחד המגולל את התהפוכות שעברו על נושא הגיור בארץ. בדבריו בסיום הוועידה הודה כי 'נצח משפחת ישראל' הצליחו לעקור מליבו את הפסימיות נוכח המתרחש בתחום, ולהביא לאופטימיות כי הדברים עומדים בע"ה בפני תיקונם.

חבר נשיאות הוועידה, הרב שמואל אליעזר שטרן, רב מערב ב"ב ומח"ס 'גרות כהלכתה', הביע תקווה 'פתח לנו שער בעת נעילת שער', וברגעי הנעילה בהם חש כל אחד קירבה מיוחדת לשומע תפילה קרא לשאת תפילה כי יעלו הכוונות הטובות של יוזמי ומשתתפי הועידה ויזכו לחזק בדקי הדת והגרות.

את החלטות הוועידה הקריא הגר"ש הכהן קוק.

החלטות ועידת הרבנים לתיקון הגרות


החלטות הועידה שהתקבלו כאיש אחד על-ידי משתתפי הועידה, והוקראו במושב הנעילה בידי הגר"ש הכהן קוק, רבה של רחובות ומנשיאי הועידה.

* חברי הכנס נושאים תפילה להצלחת מדינת ישראל במערכה אשר נכפתה עליה מצפון ומדרום, שולחים תנחומים למשפחות השכולות שאבדו יקיריהן בהתקפות הרצחניות ומתפללים כי השבויים יחזרו לחיק משפחתם בקרוב. כן מחזקים את ידיהם ומעודדים את רוחם של חיילי צה"ל הנלחמים בחזיתות השונות כי יזכו להכניע את אויבינו הקמים עלינו ולהגיע לנצחון בסיעתא דשמיא.

* כנס ירושלים מחזק את ידי דייני ישראל די בכל אתר ואתר, המגיירים את הגרים כדת משה וישראל על פי ההלכה המקובלת מדור דור ללא כל סטיה, כאשר ההתגיירות מותנית אך ורק בקבלת התורה כולה ומצוותיה. כל גיור שאינו עולה בקנה אחד עם דרישות ההלכה ללא קבלת התורה וללא כניסה אל מתחת לכנפי השכינה בכנות אמיתית אינו תקף כלל.

* הכנס מברך את גרי הצדק שנצטוינו לאוהבם בדברי הכתוב 'ואהבתם את הגר' ואשר השליכו אחריהם מנעמי עולם ברצונם להסתפח לנחלת עבדי ה'.

* הגיור חייב שיתקיים במסגרת בתי הדין הקבועים והחשובים באה"ק ובכל אתר ולא במסגרות אחרות.

* הכנס מוצא לנכון להודיע לרבנים ולרושמי הנישואין על החלטת גדולי הדור שהתקבלה בשנת תשמ"ד, בה נאמר כי על רבני ישראל ורושמי הנישואין מוטלת החובה לבדוק שמעשה הגיור נעשה תוך קבלת דיני התורה. במקרה של ספק יש להחזיר לבית הדין האיזורי על מנת לבדוק ולברר האם יש צורך בגיור נוסף. גרים אשר מסופקים האם עברו תהליך גיור כדת וכדין, יתקבלו בברכה בבתי הדין על מנת לברר את מעמדם.

* זוגות מעורבים יטופלו על ידי בתי הדין בהתאם להלכה ויודרכו על ידם כדי למנוע התבוללות. ארגון 'נצח משפחת ישראל' מקבל על עצמו לעמוד לצידם ולהקל עליהם ככל האפשר בהתגיירותם.

* הכנס קורא לרבני הערים, הקהילות ובתי הכנסת, לקרב את הגרים שהתגיירו כדין ולסייע להם ברוחניות ובגשמיות, בעצה, בהכוונה ובמעשה. להיות להם לעזרה ולליווי בבית הכנסת ולארח אותם אצל משפחות שתהיינה להם לכתובת תומכת.

הכנס מפרסם את החלטות יסודיות אלו שהתקבלו כאיש אחד בלב אחד בוועידת הרבנים שנערכה בירושלים לכל רחבי העולם היהודי, בבחינת 'כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים'.
,
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד