י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

דרושים פרסומאים (דחוף)

משרדי הפרסום החרדיים במצוקת כוח אדם: מחפשים עובדים גם 'מקצועיים' וגם 'חרדים'

מתמקצעים. סיום קורס פרסום לחרדים
מתמקצעים. סיום קורס פרסום לחרדים



זה כבר הפך לתופעה. משרדי הפרסום החרדיים 'תקועים' ללא כוח אדם מתאים. גיוס העובדים החדשים במשרדי הפרסום כרוך במאמצים רבים, במטרה לאתר אדם שיהיה ראוי לתפקיד, הן מבחינת הבנתו במגזר החרדי והן מבחינת יכולתו המקצועית. אך לרוב, האחראים על גיוס העובדים במשרדי הפרסום עומדים חסרי אונים, לאחר שלא הצליחו למצוא את מבוקשם.

בעיתונות החרדית כבר התרגלנו לראות מודעות 'דרושים' לתפקידים שונים בתחום הפרסום והיחסי ציבור, שעליהם חתומים משרדים גדולים כקטנים.

התופעה נובעת מכמה סיבות. ראשית, אנשים שגדלו בתוך המגזר החרדי לא התמקצעו עד עתה בתחומי הפרסום, ולכן, לדעת ראשי המשרדים, הם אינם יכולים למלא את תפקידם בצורה מוצלחת.

"מי שלא מכיר את תחום הפרסום ולא למד אותו, לא מסוגל להיכנס לנעליים אפילו של עוזר תקציבאי ", אומר פרסומאי בכיר. "הוא לא מסוגל להסביר ללקוח למה כדאי לו לפרסם, הוא גם לא מבין מושגים בסיסיים בפרסום והוא רק גורם הפסדים למשרד".

לדבריו, הזמן שלוקח ללמד את התקציבאי המתחיל את יסודות הפרסום הוא קריטי, ועלול לגרום להפסדים רבים לחברה.

עד עתה, לא קם גורם מקצועי ומוסמך שפתח מסלולי לימוד לתחום הפרסום למגזר החרדי. אמנם, יזמות רבות יצאו לאור, ואף התקיימו כמה קורסים, אך לא היתה להם השפעה אמיתית על שוק העובדים בפרסום החרדי.

מנגד, עובדים מחוץ למגזר החרדי שהתמקצעו היטב בתחום הפרסום, לא תמיד מתאימים לעבודה עם המגזר החרדי. זאת משום שהם מנותקים מעולם הערכים והמנהגים של המגזר, ואינם מבינים את שפתו.

מעבר לזה, "תקציבאי חילוני לא עושה טוב למשרד פרסום חרדי", אומר הפרסומי הבכיר, "לקוחות המשרד אולי רואים בו כאדם מאד מקצועי, אך לא כאדם שמסוגל להביא להם כוח קנייה של משפחה חרדית. הוא מנותק, הוא לא בעניינים, הוא לא מכיר את המגזר, אז איך הוא יכול להבין מה משפיע עליהם? הלקוחות יודעים את זה, ולכן המשרדים מעדיפים להציג עובדים מתוך המגזר שמבינים אותו היטב. זה מביא עוד נקודות למשרד".

מבדיקת 'עניינים' עולה, כי כיום, רוב מכריע של העובדים במשרדי הפרסום החרדיים הם חרדיים או דתיים. עובדים חילוניים מועסקים לרוב בעיקר בתחום העיצוב והגרפיקה, ולא בתחומים הישירים הדורשים פעילות מול הצרכן או מול הלקוח.

בתחום הקריאטיב, שהלך והתמקצע בפרסום החרדי שנים האחרונות, קמו יוזמות כמו של מכללת ACC, שפתחה קורסים למגזר החרדי. בוגרי הקורס אכן השתלבו בפרסום ובתקשורת החרדית, אך ניסיונות נוספים לפתוח מסגרות כאלו נחלו כישלון.

לא ניתן שלא לציין גם את רמת השכר שמשפיעה על האטרקטיביות של המקצוע. בצעדים הראשונים של כל עובד בתחום הפרסום, רמת השכר היא נמוכה מאד, ולכן עובדים פוטנציאליים רבים אינם רואים את תחום הפרסום כאופציה מועדפת. מנגד, כאשר מתקדמים וצוברים ניסיון, רמת השכר גבוהה יחסית למקצועות אחר במשק.

הפתרון למצב זה יהיה רק כאשר יוקמו מסגרות ללימוד תחום הפרסום שיהיו באווירה חרדית וישמו דגש על הפרסום החרדי. מסגרות לימוד אלו חייבות להיות מעשיות – עם תרגול בשטח בעבודה במשרד פרסום. רק אז, יכנס כוח אדם רענן וצעיר לתחום הפרסום שיקל על המצוקה בכוח האדם.



באדיבות 'עניינים' - מרכז העניינים של הציבור החרדי


קישורים:
[email protected]
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד