י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הכנופיות הלכו, החרדים באים

כנופיות פרדס-כץ נטשו את השטח, ובמקומם מגיעים זוגות צעירים חרדים. התוצאה: מחירי הדירות זינקו ב-40%

בני-ברק איבדה את אוכלוסייתה הדתית-לאומית והחילונית
בני-ברק איבדה את אוכלוסייתה הדתית-לאומית והחילונית

פרדס כץ היא השכונה החילונית הגדולה בבני ברק. בחודשים האחרונים עובר על השכונה גל ביקושים חזק מצד זוגות צעירים חרדים, שרוכשים בזה אחר זה דירות בשכונה. מחירי הדירות באזור זינקו כבר בכ-40%, אך טרם הגיעו למחירים המקובלים בבני-ברק.

בימים אלה ניכרת התעניינות רבה מצד רוכשים חרדים פוטנציאליים גם בשכונת תל גיבורים, החלק המערבי של פרדס כץ הגובל ברמת-גן.

כל התהליך הזה הוא המשך טבעי ומשלים למגמת ההתפשטות החרדית של בני-ברק, הנובעת ממצוקת דיור קשה ביותר בעיר. במהלך השנים האחרונות איבדה בני-ברק את אוכלוסייתה הדתית-לאומית והחילונית שהיתה בקרבה. כך נוצר מתחם "בני-ברק הקלאסית", שהשתרע מרמת עמידר (רמת-גן) בדרום דרך רחוב בן-גוריון במערב, כביש גהה במזרח ודרך ז'בוטינסקי בצפון.

אולם למרות המגמה הזו, דרך ז'בוטינסקי נשארה מעין "גבול טבעי" ברור בין האיזור החרדי המובהק לשכונות החילוניות של העיר.

לפני כ-10 שנים החלה נדידה חרדית אל השכונה הדתית-לאומית 'קריית הרצוג' מצפון לפרדס כץ . התושבים החרדים העדיפו אז "לדלג" על פרס כץ ולרכוש דירות באיזור דתי עם תשתית דתית של בתי כנסת ומקוואות. כמו כן, חששו אז החרדים להתערבב באוכלוסיית פרדס כץ החילונית ובעלת התדמית הנמוכה. כך נותרה פרדס כץ כ"חיץ חילוני" בין בני-ברק הקלאסית לקריית הרצוג המתחרדת.

אולם לפני כשנתיים נשבר גם המחסום הזה. יחזקאל פנט מ'רימקס VIP' בבני-ברק ותושב העיר אומר כי "קבוצת אברכים רכשה דירות בפרדס כץ, ולאחריה התחילו אנשים לזרום ועלו על הגל. אז עוד אפשר היה לרכוש דירת 3 חדרים ב-80 אלף דולר".

דוד צ'רבוניץ, זכיין 'רימקס VIP', אומר כי "בשביל הפרופורציה צריך להבין, שלפני 3 שנים מכרו דירה הרוסה של 4 חדרים בבני ברק ב-180 אלף דולר. דירה במצב דומה בפרדס כץ עלתה אז 90 אלף דולר".

אבל כיום המצב שונה בתכלית. דירות 3 חדרים, שנחשבות למבוקשות ביותר, ניתן להשיג במחירים של 110-120 אלף דולר, ויש מוכרים המבקשים גם 130 אלף דולר. הדירות היקרות יותר הן בדרך כלל אלה שנמצאות בבניינים חדשים ,בדרך כלל בפרויקט של פינוי בינוי, או דירה עם אפשרויות הרחבה גדולות.

מיכאל פנחסי מסוכנות 'רם נדלן' אומר כי קריאות הרבנים בבני-ברק לרכוש דירות בפרדס כץ עשו את שלהן במהירות הבזק. "ראיתי דירה ששווה 65 אלף דולר. אבל המוכר אמר שהוא שמע שהרב קנייבסקי אמר לחסידים שלו לקנות דירות כאן. אז בגלל זה הוא רצה למכור את הדירה ב-90 אלף דולר".

האזור המבוקש ביותר הוא מרכז פרדס כץ - אזור רבוע וצפוף עם שני רחובות מרכזיים וכ-5-6 רחובות שמחברים ביניהם. סמוך לרחובות אלה ולקריית הרצוג ישנו מתחם (שבו היה בעבר בית חולים), שעתיד להתמלא בפרויקטים שמיועדים לציבור חרדי. זו אחת הסיבות המרכזיות לתנועה המכוונת לאיזור זה.

מי שיעבור היום ברחובות המרכזיים של פרדס כץ, יראה ערב רב של תושבים: האוכלוסייה המקורית של השכונה, עולים חדשים מחבר העמים ומאתיופיה, וגם מעט חרדים. הציבור החרדי שהגיע לשכונה מורכב ברובו מזוגות צעירים מכל הגוונים העדות והזרמים. צ'רבוניץ מ'רימקס': "תאר לך, שבפרדס כץ מסתובבים כיום זוגות צעירים עם ילדים ברחובות גם בלילה. צריך לראות את זה כדי להאמין".

פרדס כץ היא שכונת עוני עם בתים ישנים וקטנים בדרך כלל. הרחובות צרים, לא מטופחים, וחלקם ממש מוזנחים. רוב יחידות הדיור הם בניינים של עד 4 קומות, אך ישנם גם בתים קטנים צמודי קרקע. איכות הבנייה נמוכה, וחלק מהבתים מטולאים בשיפוצים גסים. פה ושם ישנם כמה בניינים חדשים, שנבנו במסגרת פרויקטים של פינוי בינוי. בניינים אלה נראים כארמונות על רקע הסביבה הכללית.

אולם דברים אלה אינם מרתיעים כלל את הרוכשים החרדים. שני שיקולים בלבד מנחים אותם: החשוב ביותר הוא המחיר, כשהשאיפה היא כמובן למצוא את הזול ביותר האפשרי, והשני הוא קרבה מקסימלית לריכוז חרדי, לבתי כנסת ומוסדות חינוך דתיים.

המחירים ברחובות המבוקשים בפרדס כץ ובקריית הרצוג הם דומים, אם כי בפועל (במבחן סגירת העסקאות), מחיר דירה בפרדס כץ נמוך מעט יותר. פנחסי מ'רם-נדלן' אומר כי "קריית הרצוג הציבור החרדי משגשג. יש כבר אווירה חרדית חזקה ומורגשת בשכונה".

לדברי פנחסי, בשנים האחרונות נחלשה מעט ה'חרידזציה' של קריית הרצוג, בגלל הבנייה של אלעד וקריית-ספר ובגלל ההלוואות שניתנו. אבל עכשיו התהליך הזה מתחדש ובעוצמה רבה.

גורמי נדל"ן בבני ברק מדגישים כי כל התהליכים שהוזכרו פה יהפכו בתוך שנים ספורות את כל האיזור המוניציפאלי של בני ברק לאיזור חרדי מובהק.

אותם גורמים מספרים כי אפילו באזורי התפר בין בני-ברק ללב אזורי המגורים של רמת-גן, ואפילו ברחובות שבאחריות מוניציפאלית של רמת-גן, מורגשת כיום מגמה של חרדיזציה. צ'רבוניץ מ'רימקס VIP' אומר כי "מתקשרים אלינו אנשים ושואלים אם יש דירות ב'רמת גן המתחרדת'. תושבים שם רוצים לצאת ולמכור כי הם חוששים שהרחובות ייסגרו". אולם בניגוד לפרדס כץ, שם מדובר ברוכשי דירות שהם בעיקר זוגות צעירים נטולי יכולת כלכלית, כאן מדובר באוכלוסייה חרדית מבוססת ואמידה, כי המחירים באיזור הזה גבוהים בהרבה.

תהליך החרדיזציה הזה יכול להיות מושהה או מואט רק בגלל סיבה אחת – הדיור החלופי. מי שמכר דירת 3 חדרים בפרס כץ – אפילו אם הצליח למכור אותה בסכום של 150 אלף דולר - עדיין יצטרך להוסיף הרבה כסף כדי להישאר באזור. לכן, יש הרבה מוכרים פוטנציאליים המוגדרים כ"תקועים". בקריית-הרצוג, ששם הרמה הסוציו-אקונומית של האוכלוסייה הדתית לאומית גבוהה יותר, הבעיה קיימת אך בהיקף מצומצם בהרבה.

קישורים:
מקור הידיעה
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד