י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

במלחמה כמו במלחמה

הרב מנחם ברוד סבור שההתעקשות לנהל מלחמות מלאות עכבות כאילו-מוסריות, גורמות להתמשכות המלחמה

במלחמה כמו במלחמה



מלחמה היא דבר נורא. בני-אדם נהרגים. בתים נהרסים. עסקים קורסים. תכניות משתבשות. אין איש חפץ במלחמה. אבל לפעמים אין ברירה. כאשר אוייב קם עליך להורגך אין לך מנוס אלא לעמוד מולו, ולפעמים גם להשכים להורגו.

אין לקנא במי שנדרש לקבל את ההחלטה הקשה לצאת למלחמה. זו החלטה החורצת את חייהם של בני-אדם. בדרך הטבע, מלחמה גובה מחיר יקר של הרוגים ופצועים, שכול ויתמות. אבל עם החפץ בחיים חייב להיות מסוגל להגן על עצמו, גם במחיר הנורא של המלחמה.

לפני מי להתנצל?!


לכאורה אלה דברים פשוטים ומובנים מאליהם. אלא שנראה כי אנחנו מתקשים להשלים עם העובדה שמלחמה היא דבר כואב ולא ממש נחמד. אנחנו מתעקשים לנהל מלחמות 'נקיות', סטריליות, ומלאות עכבות כאילו-מוסריות. התוצאה היא אחת – התמשכות המלחמה, המשך הסבל, וחמור יותר – אי השגת מטרותיה.

סיפר ח"כ בנימין נתניהו, כי כאשר נתמנה לשגריר ישראל באו"ם הגיע להקפות שמחת-תורה בבית-מדרשו של הרבי מליובאוויטש. במהלך ההקפות אמר לו הרבי: "לעולם אל תתנצל! לפני מי יש לך להתנצל?!", וכאן מנה הרבי שורה של מדינות, שהתנהגות אנושית ומוסרית היא מהן והלאה. וכי אנחנו צריכים לעמוד ולהתנצל לפני מדינות הרשע האלה?!

אתה שומע את ההתנצלויות של נציגי הממשלה וצה"ל על הפגיעה באזרחים, ואינך יודע את נפשך. ראו מי מטיף לנו מוסר. החזבאללה, שמשגר מדי יום ביומו למעלה ממאה טילים לעבר אזרחים, ואשר מאחסן אותם ויורה אותם מתוך אוכלוסייה אזרחית. הטרוריסט משעל, שארגונו אמון על שילוח מתאבדים לתוך קניונים ואוטובוסים, שבהם שוהים אזרחים שלווים, נשים ותינוקות. סוריה, שאך טובת האזרחים לנגד עיניה. ועוד כהנה וכהנה.

ההתנצלויות הללו מצד נציגי ישראל הן הגורמות למצב האבסורדי שבו הפושע עומד ומאשים את הקרבן על שהוא מגן על חייו. כאשר ארה"ב נלחמה בעיראק ובאפגניסטאן נהרסו בתים שבתוכם אזרחים כמעט מדי יום ביומו, אבל איש בממשלת ארה"ב לא חשב שצריך להתנצל על כך. זאת מלחמה, ובמלחמה נפגעים אזרחים. רק אצלנו נבהלים ממחיר המלחמה, ולכן אויבינו מנצלים את נקודת התורפה הזאת בציניות הבוטה ביותר.

עד הניצחון


לא צריכה להיות שום מניעה מוסרית להשיב אש במלוא העוצמה לעבר מקום שממנו יורים עלינו. אזרחים צריכים לדעת, שאם הם נותנים מחסה לטרור – הם עלולים להיפגע ממנו. לא אנחנו צריכים להרגיש אשמים על מותם. הם ידעו היטב שהחזבאללה יורה מחצרותיהם ומאחסן את הטילים בתוך בתיהם. אם נתנו את ידם לכך – ודאי שדמם בראשם, ואם הדבר נעשה שלא לרצונם, היה עליהם להימלט משם. כי הדבר הטבעי והמוסרי ביותר הוא שמשיבים אש אל מקורות הירי.

יש להוסיף, שהאוכלוסייה האזרחית אינה תמימה כל-כך. חיילים שנכנסו לבתים בעיירות דרום לבנון מצאו כמעט בכל בית את תמונותיו של נסראללה. אם הם גאים בו כל-כך ומשתפים פעולה עם תעשיית הטרור, שלא יבואו להזיל דמעות תנין כאשר נגבה מהם המחיר על כך.

יש לתבוע מהממשלה ומצה"ל לסיים את המערכה במלוא הכוח והעוצמה, ולזנוח את המגבלות הבלתי-אפשריות ששמנו על עצמנו. יש לנקות את כל האזור מזרועות הטרור ששילח לתוכו החזבאללה, ולא להניח למחבלים להסתתר מאחורי האזרחים. הם הפושעים והמנוולים, המשתמשים באזרחים כבמגן חי, ולא אנחנו, המגינים על עצמנו מפני הטרור.

דווקא עכשיו, כשהמלחמה מתקרבת לנקודת ההכרעה, חיוני לעמוד איתנים ונחושים להשלים את המלאכה עד הניצחון המלא. זה יהיה הדבר המוסרי ביותר, הצודק ביותר והנכון ביותר.

המאמר מתפרסם בגיליון 1022 של 'שיחת השבוע'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד