ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

050-4100000

מנהל השיווק של 'פלאפון', אברהם קנלסקי, החליט לפרסם את מספרו האישי "אפילו לנודניקים". ראיון

"לציבור החרדי יש הוזלה של כ-40%". קנלסקי
"לציבור החרדי יש הוזלה של כ-40%". קנלסקי



הוא איש נמרץ ותוסס ואחוז להט של שליחות מהסוג שכבר קשה למצוא במקומותינו. משנתו סדורה, דבריו קולחים ואין לו בעיה שתתקשרו אליו אישית למספר הטלפון שמופיע בכותרת. קוראים לו אברהם קנלסקי והוא מנהל את הקומה הכשרה בחברת 'פלאפון'.

אם תשאלו לדעתו, הרי שמהפכות מבצעים רק מתוך אמונה ועקרונות ברזל. אולי זו מסירות הנפש שינק בבית (שורשי משפחתו עמוק ברוסיה הקומוניסטית), אולי זהו שילוב נדיר של טמפרמנט ויכולות ביצוע, ואכן בגדול, כל מילה שהוציא האיש מפיו במשך שלוש השעות שישבנו לשוחח עמו, שווה פרסום. צר לנו כי בגלל מגבלות מקום נאלצנו לקצץ (והרבה), אבל אתם יכולים בנקל להשלים את החסר בשיחת טלפון ישירות אליו.

אם כל הנ"ל לא מספיק, כדאי להזכיר כי אברהם קנלסקי הוא בן בית אצל גדולי הדור שליט"א, מרן הרב אלישיב, מרן הגראי"ל שטיינמן, מרן ר' חיים קנייבסקי ועוד רבים ממנהיגי ומשפיעי הדור.

הגענו אליו בעקבות המלצה של מישהו שסיפר כמה הוא עזר לו אישית בהתנהלות מול חברת פלאפון. הדובר היה כל כך משוכנע שמדובר במשהו שונה, עד כי היינו חייבים לבדוק בעצמנו – בשבילכם.

* מה זה מכשיר כשר? מכשיר שאין בו אס.אמ.אס? שלא מציע את הדור השלישי? אני שואל כי מדובר בשני דברים שונים.

"על רגל אחת, מה זה מכשיר כשר? זה ועשית ככל אשר יורוך. בשנת תשס"ו-תשס"ז, התווספה עוד תקנה מרבנים וחכמים מכל המגזרים והקהילות החרדיות ללא יוצא מן הכלל, ללכת עם מכשירים כשרים".

* היינו רוצים להבין בעיקר למה לא אס.אמ.אס. מה רע בזה?

"עוד לפני שלוש שנים היה בפלאפון מסלול שנקרא 'קשר כשר' (המספרים שבמסלול הזה היו חסומים למספרים עם תכנים שאינם הולמים ציבור שומרי מצוות וכמובן לא הייתה להם גישה לאינטרנט), שמעתי שרוצים לדבר על מכשירים כשרים, שמתארגנת וועדה והתחלתי קצת לברר. תוך כדי הפגישות אמרו המעורבים, שהם רוצים מכשיר שיהיה מפס ייצור נפרד. ובנוסף, שלא יהיה בו אס.אמ.אס. השאלה הראשונה שלי הייתה מדוע לא אס.אמ.אס בעצם? ענו לי, שהיות ויש חברות מסחריות גדולות שקונות כמות גדולה של אס.אמ.אסים לשליחה כפרסומת, ולא כל מה שהן מציעות הולמות את אורח החיים שלנו, זו הסיבה שאסור. לקחתי שני מכשירים, הבאתי אותם בפני וועדת הרבנים ואמרתי להם רבותי, הנה שני מכשירים בשבילכם לבדיקה, אני אוכיח לכם שהם אינם מקבלים אס.אמ.אס. פרסומיים משום מקום. חודשיים שהו המכשירים בבדיקה ואכן לא הגיע ולו אס.אמ.אס. אחד. הסיבה היא, שהמספרים שהיו ב'קשר כשר' היו חסומים לדברים האלה. אישית, בעצמי לא האמנתי שאנשים יסכימו לקנות מכשירים בלי אס.אמ.אס. עם כל הכבוד לכולם. ואז זימן לי הקב"ה להיות עד למקרה כואב מאוד של נפילה רוחנית בגלל האס.אמ.אס. ואז גם קיבלתי את ההסבר מדוע לא אס.אמ.אס. יש דברים שאי אפשר לומר בפה אבל ניתן לכתוב. האס.אמ.אס. הוא כמו נייר והנייר סובל הכול. מאותו רגע, נהייתי החסיד הגדול ביותר של אנטי השימוש בדבר הזה".

* אבל זה כמו הרבה פיתויים רעים אחרים. למה שהציבור לא יחליט בשביל עצמו?

"גם אם היית מקבל אס.אמ.אס. לא סימפטי, בפעם הראשונה לא היית מגיב, בפעם השנייה לא היית מגיב, אבל ברגע של שטות, היית כן מגיב. וזה היה יכול להוביל למקומות שאתה לא רוצה להגיע אליהם. וזאת הבעיה של האס.אמ.אס. יותר מאשר הפרסום הלא מתאים אפילו.בשיחות טלפון, כשאתה תקבל שיחה ממישהו שלא נראה לך, ב-99.9 אחוזים בזה תסתיים השיחה. גם אם ההוא יטריד אותך, הסיכוי שזה ימשיך שואף לאפס. כי עם כל הכבוד אנחנו יהודים שומרי מצוות. המכשירים הכשרים הם בדיוק מה שנאמר בפרקי אבות 'ועשיתם סייג לתורה'. בשביל שהיהדות החרדית תמשיך להתפתח ולגדול".

* ביקשנו לשוחח איתך כי ידענו שהיית מעורב בנושא הזה מתחילתו. אבל אתה גם נציג של חברת 'פלאפון'. מדוע פלאפון לא הייתה הראשונה שיצאה עם המכשירים הכשרים?

"התשובה נורא פשוטה. רק צריך למצוא את המילים הנכונות איך לשים את זה לפני הקוראים. בתחילת הדרך ביקשה הוועדה דברים שלא היו בנמצא. כמו במחשב, במכשירים הסלולרים יש חומרה ויש תוכנה. החומרה זה החלק הפיזי והתוכנה הם התכונות של המכשיר. הוועדה רצתה מכשיר חדש בקו ייצור חדש שאין לו את האפשרויות מלכתחילה להתקין עליו 'חומרה לא כשרה'. את זה לא יכולתי לתת להם ולמעשה, הם גם לא קיבלו את זה בהתחלה אם אתה זוכר את סיפור ה'פריצה' למכשיר הסלולרי של מירס".

* אחרת אתם הייתם הראשונים?

"בוודאי".

* ואיך אתה אישית מעורב בזה? מה החלק שלך בעצם?

"המצאתי הלכה למעשה את הקומה הכשרה. זה יצא מבית המדרש של יגאל רווח (בעלי משרד הפרסום וההפקות 'אפיקים' – י.מ.) ושלי. מתוך הבנה והנחה שהציבור החרדי מוכן וצריך ללכת עם הבידול הזה. טענו בזמנו שכשם שאנחנו יכולים ללכת עם לבוש ולא להתבייש בלבוש שלנו, אנחנו יכולים ללכת גם עם המספרים שלנו ועם חותמת 'כשר' עליהם. הוי אומר, בשורת הקומה הכשרה יצאה מחברת 'פלאפון'".

* אז כרגע מדובר ברמת החומרה?

"ברמת החומרה ולא התוכנה. היום לקחו את המכשירים, עיקרו אותם ובנו להם קומה כשרה. היתרון של 'פלאפון' בדבר הזה, היות ואנו עובדים בטכנולוגיה של סי.די.אמ.אי. (cdma) ולא מכשירי ג'י.אס.אמ. (gsm). בהבנת העניין, הסי.די.אמ.אי. זהו מכשיר המקבל את המספר ישירות מהאנטנות וכל האחרים דרך הכרטיס. כלומר המכשיר הוא המספר וכך יש יותר שליטה".

* המכשיר הכשר עובד בחו"ל?

"בהחלט".

מוכרים או לא?


* כמה הצלחה יש למכשירים הכשרים? באחוזים.

"לפי הערכה שלי כ-55 אחוזים מהציבור החרדי מחזיק במכשיר הכשר".

* זה לא עגול. יש אנשים שמחזיקים שני מכשירים, כשר ולא כשר. כמה אחוזים לדעתך מחזיקים רק כשר?

"היות שאנחנו בערב יום כיפור, אז אני רוצה לקוות שיש הרבה יותר.. ואני רוצה לשאול שאלה את כל הקוראים. אומנם, שואלים אותי את השאלות עכשיו אבל אני רוצה לשאול שאלה פשוטה את כל הקוראים בכל זאת. מה אדם מוכן לעשות בשביל ביטוח שיהיה לו זרע קודש לדורי דורות? התשובה של כל יהודי שומר מצוות, וגם שומר מצוות לייט, תהיה 'הכל'. רק היות ויש כל מיני מניעות ועיכובים, קשה לו לעבור לכשר. ואז אני אשאל עוד שאלה: מה עשינו לפני עשר שנים שהסלולר היה רק ליחידי סגולה? חיינו! ותודה לקב"ה גם התפרנסנו, ועשינו מכולת, וגידלנו ילדים והתחתנו בלי סלולר... אז קצת בשביל הקב"ה לוותר על הקלות של האס.אמ.אס".

* כמה מספרים כשרים יש?

"400,000 כן ירבו".

* יש אנשים שחייבים את זה בגלל אופי העבודה שלהם.

"לכל אלה שאומרים שהם חייבים את זה בגלל מקום העבודה שלהם אני רוצה לומר שאני עובד בחברה מהגדולות ומהמכובדות במשק, יש בה כארבעת אלפים עובדים וכולם יודעים שלאברהם קנלסקי לא שולחים אס.אמ.אס. ותודה לקב"ה העסק עובד".

* יש אנשים לא מהציבור החרדי שמחזיקים מכשירים כשרים?

"יש, אבל מעט מאוד".

* למה בעצם? כדי להגן על המשפחה מתכנים לא ראויים?

"לא. בגלל שהתעריפים לציבור החרדי הם נמוכים בעליל".

* אז זה אומר בעצם שאדם שאינו שומר מצוות משתמש במכשיר כשר בשבת?

"אם מישהו ידבר במכשירים האלו מיום שישי בשמונה בערב עד יום שבת בחמש אחרי הצהריים, כלומר זה מכוון לשעת כניסת השבת הכי מאוחרת ושעת יציאת השבת הכי מוקדמת, הוא יחויב בתעריפים מאוד-מאוד גבוהים. כי חברות הסלולר לא מעוניינות שהציבור הכללי יקבל את התעריפים הזולים שמקבל הציבור החרדי".

* הציבור החרדי נהנה מפריבילגיה של מחירים נמוכים במיוחד?

"כן. גם לפני הקומות הכשרות התעריפים היו נמוכים. הם הוזלו אף יותר אחרי. בציבור הכללי המחיר נע בסביבות ה-60 אגורות דקת אוויר ללקוחות פרטיים, בכל חברות הסלולר דקת זמן אוויר לציבור החרדי נע בסביבות ה-39 אגורות, זו בעצם הוזלה של כ-40 אחוזים".

* עוד לפני ההוזלות האחרות.

"עוד לפני ההוזלות של חבילות מיוחדות, או ההטבות של דקות בתוך הקהילה, ובכלל השיחות בין המכשירים הכשרים עצמם".

* מסלולים מיוחדים או הכול אחיד?

"יש הטבות מסוימות לקבוצות, ואגב, הטבה מיוחדת לתושבי אלעד, כי הרב וואזנר, שהוא חבר בוועדת הרבנים דרש את זה".

* מהי ההטבה?

"תושבי אלעד מדברים בין המספרים הכשרים לכל המדינה, ב-9 אגורות לדקה במקום ב-15".


* מה אתם עושים כדי להקל על המעבר ממספר רגיל למספר כשר? מענה קולי שמפנה את המתקשרים למספר החדש למשל?

"אנחנו נותנים מענה קולי ל-90 יום ללא עלות, לכל לקוח שעובר לקומה הכשרה. לפני שזה היה קיים נתנו 100 דקות חינם לכל לקוח כדי שתהיה לו האפשרות להתקשר ולהודיע לכולם על המספר החדש".

* אחרי שכל הציבור החרדי יעבור לקומה הכשרה הוא יהיה 'תקוע' שם, יש סכנה שהחברות יעלו את המחירים לא?

"התשובה היא נורא פשוטה. הולך להיות ניוד מספרים. וחוק ניוד המספרים מחייב גם את הקומות הכשרות. (חוק ניוד המספרים מאפשר ללקוח של חברה אחת לעבור לאחרת עם אותו המספר – י.מ.) בצורה פשוטה, אם לקחת מספר ב-84 בקומה של אורנג' ורצית לעבור ל-41 בקומה של פלאפון, אתה מוזמן ובתנאי שתעבור לפלאפון כשר. לא תוכל לקבל מכשיר לא כשר תמורתו. וכשקנית את המספר הכשר התחייבת על כך בנספח שחתמת עליו".

* לא ענית על השאלה.

"התחרות בין ארבע החברות תמיד תהיה. יתירה מכך, במגזר החרדי יש יתרון שאין בשוק הכללי וזוהי חברת מירס שיש לה אחוזים מכובדים מאוד בשוק החרדי הפרטי. בשוק הכללי הוא כמעט בכלל לא משחק. וברגע שיש ארבע חברות התחרות קיימת".

* יש קשר ותיאום ביניכם?

"מה הכוונה?"

* בין האחראים על הקומות הכשרות בחברות הסלולר.

"קשר אישי יש, אבל זה קשור יותר לחיים הפרטיים שלנו. אם החברות ביניהן משוחחות, אינני יודע".

ועדת רוחנית ב'פול טיים'


* מהו הרכב הוועדה והאם היא מתפקדת עד היום או הוקמה לצורך ההקמה?

"הוועדה מתפקדת ב'פול טיים', היא מורכבת מחמישה רבנים ויש לה נציגים של הציבור החרדי על כל גווניו. יש את הרב ברוך שרגא, שהוא מייצג את מרן הרב עובדיה יוסף, יש את ר' צבי פרידמן מבד"צ שארית ישראל שמייצג את הרב אלישיב, יש את הרב עמרם הופמן, שמייצג את בד"צ העדה החרדית, יש את הרב פישבן שהוא מו"צ בבד"צ אגודת ישראל והוא מייצג את האדמו"ר מגור. ויש את הרב ר' יוסף בנימין וואזנר מאלעד, שהוא מייצג את סבו הגדול. זו הוועדה. לוועדה יש מזכיר בשם חיים לנק שבחיים האזרחיים שלו הוא עוזר ראש העיר ירושלים. והוא גם מנאמני ביתו של מרן הרב אלישיב. ויש יהודי בשם יונתן לפקוביץ' שהוא משגיח בישיבת גור והוא יותר מתעסק בעניינים הטכניים".

* מה עושה הוועדה בפועל?

"הוועדה מעבירה לארבעת החברות אחת לשבוע מספרים שצריך לנתק, או לפתוח. וועדת הרבנים עוברת על כל מיני מאגרי מידע ויש שם מספרים שאינם מתאימים לאורח חיינו, ודואגים שיחסמו אותם".

* קרו מקרים שגורמים שאינם מתאימים רכשו מכשיר כשר כדי להכשיל?

"אני אסביר לך עד כמה משגיחים. כולם מכירים את המושג 'עקוב אחרי'. במספרים הכשרים אין אפילו אופציה לעשות 'עקוב אחרי' מכיוון שיכול מישהו לרכוש מכשיר כשר ולנתב את השיחה למספר טרף לחלוטין שתכניו אינם מתאימים לציבור שלנו. בפלאפון אגב, פיתחנו תוכנה מיוחדת המאפשרת את השירות וניתן להשתמש בה רק אם מבקשים. בכל חברת פלאפון רק אני מורשה לעשות 'עקוב אחרי' ל'ביפר'. אחרי שאני בודק את המספר אליו רוצים להעביר את השיחות. שולחים אלי פקס או דרך הטלפון ואני משתדל לספק את כל הצרכים".

* זו הסיבה שיש לך מספר כל כך קל?

"זו הסיבה שהמספר שלי הוא 4100000. כדי שיהיה קליט וקל. כל אדם שרוצה לדבר, או לשאול, או לבקש עזרה, תמיד מוזמן להתקשר למספר הזה, בשעות העבודה".

* הפכת את עצמך ברגע זה למוקד, אתה יודע...

"אין לי בעיה, בשמחה רבה, כי גם היום כל מי שפונה, אני לא שואל אותו מיהו וכו', הדבר היחיד שאני מבקש זה את שמו כדי שיהיה לי נוח לתקשר איתו. הוא לא חייב אפילו לומר לי את שם משפחתו".

* כל לקוח? אפילו אם הוא 'נודניק'?

"בארץ אין מספיק מודעות לשירות. אצלנו מאמינים בשירות ואלו לא סיסמאות אלא 'על אמת'. אם צריך לעזור למישהו – אני אעזור".

* מדוע לא פותחים מרכז שירות במיוחד למספרים הכשרים?

"בבני ברק יש לנו חנות עם שירות מלא לציבור החרדי. בע"ה תהיה לנו חנות כזו גם בירושלים בשנת תשס"ז. אני מקווה, זה החלום שלי, לפתוח מרכזים כאלה גם בפריפריות החרדיות".

* כוכבית 166 בפלאפון מגיעה למוקד מיוחד למספרים כשרים?

"לא. לכתחילה מוזיקת ההמתנה למוקד היא חסידית בגלל שהמערכת מזהה שמדובר במספר כשר אבל זה מגיע למוקד הרגיל. מה שכן, על הצג של המחשב יופיע למוקדן, הכיתוב 'מנוי כשר למהדרין', דהיינו עליו להתנהג ולהתבטא בהתאם".

* מספר כשר בשירות עסקי מגיע למוקד העסקי?

"אתה תקבל את המוזיקה החסידית בהמתנה אבל שירות עסקי לכל דבר ועניין".

* מה יש בפלאפון הכשר מעבר לשיחה רגילה? תכונות מיוחדות?

"יש כמה דברים. למשל כוכבית 18 שנותן לך שיר בהמתנה, ייחודי אצלנו, זה עולה 4.90 לחודש. אפילו שם ניתן לבחור שירים רק מזמרים ולהקות שאינן מופיעות במקומות שאין רוח המקום נוחה ממנו ועוד הרבה דברים מעניינים קיימים ובתכנון".

* פלאפון משתפים פעולה עם וועדת הרבנים או שמערימים קשיים?

"משתפים פעולה מעל ומעבר. אפילו כשאני בעצמי ביקשתי לשנות משהו וניגשתי לסדר את זה, עורך הדין של החברה לא הסכים לשנות בלי שתי חתימות של לפחות שני רבנים כמתחייב בהסכם".

* בהסכם כתוב ששתי חתימות מספיקות? זה לא רוב.

"רוב הרבנים הסכימו שמספיק שתי חתימות".

* כמה שנים אתה עובד בפלאפון?

"התחלתי עכשיו את השנה השביעית".

* ואין בינך לבנם קונפליקטים? בכל זאת מדובר בחברה שאמורה להרוויח ולא רק לספק שירות לציבור החרדי.

"ביום שאני ארגיש שהעבודה שם נוגדת את אמונתי, אני לא אשאר שם אפילו יום אחד. הפרנסה היא מהקב"ה ולא מפלאפון".

* שאלה שחייבת להישאל: מדוע לא להקים חברת סלולרית חרדית?

"דיברו על זה פעם. ופה אני אענה לך בסגנון שאני לא אוהב, כי אני אוהב לדבר בטובת פלאפון ולא בגנותם של אחרים, אבל כשהתחילו את המכשירים הראשונים למי שזוכר, מכרו את המכשיר הראשון ב-54 שקלים. ואז נשאלה השאלה מדוע ב-54 שקלים? את המכשיר המקביל, ללא החותמת, מוכרים ברחוב שניים ב-54 שקלים. והתשובה הייתה 'זה מה שיש'. ואם הייתה קמה חברת סלולר חרדית, לצערי הרב כמות המעברים הייתה קטנה יותר. ופה אני רוצה לרגע להוריד את הכובע שלי כעובד בחברת פלאפון ולדבר לרגע כיהודי שומר מצוות שמבין בתקשורת, שאני מודה לקב"ה שיש תחרות בתחום. התחרות הזו הוזילה את המחירים, התחרות הזו הובילה לנגישות, התחרות הובילה למצב שאף אחד לא יכול לומר אני לא יכול להרשות לעצמי להחזיק מכשיר כשר. למרות שהציבור החרדי ככלל, יודע, שעל המצוות שלו ועל ההידורים שלו הוא מוכן לשלם יותר".

עסקים או אמונה?


* אתה מספר כאן בלהט על המכשירים הכשרים. יאמרו הציניקנים שמדובר בסך הכול בביזנס...

"מתוך 3000 אנשי מכירות שיושבים בחטיבה הפרטית, ועוד 500 בחטיבה העסקית, אני היחיד שלא מקבל משכורת לפי מכירות. אם ימכרו 100 מכשירים או לא ימכרו בכלל, השכר שלי בסוף החודש יהיה אותו דבר".

* אתה חב"דניק. אתה מסתדר עם כל החצרות...?

"כשבאתי לפלאפון באתי פתחו אגף מגזרים, והשאלה הראשונה ששאלו אותי היא אתה חסיד חב"ד איך תסתדר עם כולם? עניתי להם שיש משנה שאומרת הוי מתלמידיו של אהרון אוהב שלום ורודף שלום. אני מכבד כל קהילה וכל דעה".

* מסתדר עם הרבנים? זכית לאמונם?

"בשנה שעברה ניגש יהודי לרב אלישיב שליט"א ושאל אותו אם הוא צריך לעבור למכשיר הכשר מכיוון שהוא עובד בחברה גדולה וכו'. הרב אלישיב ענה לו, שלפני כמה ימים היה כאן 'החבדצקר' מפלאפון שעובד בחברה קצת יותר גדולה ממך, והוא אמר לי שמאז שנהיה רק כשר הוא הולך רק עם הכשר, זאת אומרת שברוך ה' נבנתה מערכת אמון טובה... באתי לפאלפון בשביל הביזנס, אבל כשהבנתי שזה צורך שעה אמיתי, שיהודי לא ייחשף לתכנים הלא ראויים, היום זו כבר שליחות".

כמה מילים על האיש שמאחורי כל זה...


ר' אברהם קנלסקי נולד במוסקבה לפני 42 שנים. בגיל ארבע וחצי הגיע לארץ, גדל כאן, נישא והוא היום אבא ל-7 ילדים שיהיו בריאים.

הוא מתגורר בקרית מלאכי בשכונת 'נחלת הר חב"ד' והוא כמובן משתייך לחסידות הזו.

מתעסק בסלולר כ-14 שנה, פעם ביום לפחות מגיע למשרד, היה יכול להיות רק נייד, אבל מכיוון שהוא פוסל את האינטרנט מכל וכל, אין לו אפילו מחשב נייד למרות עבודתו המיוחדת והתובענית.

ר' אברהם קנלסקי מתעסק בכל מה שקשור לציבור החרדי בחברת פלאפון.

בעברו, פעמיים הסתכן בפיטורין (בחברות שונות שעבד בהן) עקב עמידה על עקרונותיו – ונותר בתפקידו בכל זאת. גם היום, הוא נוטה לראות בעבודתו 'שליחות' ולא עסקים בלבד.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד