י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הסקרנות שהרגה את החולה

מתנדבי כוחות ההצלה נתקלים שוב ושוב בתופעה המגונה: הסקרנים. עכשיו הם יוצאים למאבק

חייבים לדעת מה קורה. סקרנים (צילום אילוסטרציה: 'הצלה גוש-דן')
חייבים לדעת מה קורה. סקרנים (צילום אילוסטרציה: 'הצלה גוש-דן')

אין מי שלא מכיר את התופעה עימה מתמודדים מתנדבי הצלה, צוותי מד"א ובמיוחד החולים והנפגעים בעצמם. אמבולנס או מתנדב הצלה מגיע לקריאה, ומיד הוא מוקף בעדת סקרנים העומדים וצופים במתרחש משל היה הצגה.

עם הזמן למדו מתנדבי הצלה כי לכל אירוע המתרחש במקום עם פוטנציאל סקרנים יש לבוא בכוחות מתוגברים, כאשר תפקידם של חלק מהחובשים והמתנדבים הוא להוות מעין חומה החוצצת בפני אותם סקרנים מלהציץ פנימה ולבייש את החולה.

רבות כבר דובר בעניין וגם גדולי ישראל הביעו את דעתם בעניין, אך ללא הועיל ועדיין בכל אירוע המתרחש בשטח ציבורי ישנם צופים המפרים את שלוותו של הנפגע. אם בהתחלה מדובר במספר זאטוטים, לאחר כמה רגעים מתרבים הצופים וכוללים גם את המבוגרים הסקרנים, אלה שחייבים לדעת בכל רגע נתון מה קורה, ולמי האמבולנס הוזמן.

עד כדי כך הגיעו ממדי התופעה, שאנשים החלו מתביישים להזמין אמבולנס גם בזמנים שבאמת צריך אותו. הבושה הזו כבר גבתה חיים רח"ל של אנשים שחששו להתפנות לבית החולים באמבולנס מחמת הבושה.

בעקות המצב הבעייתי, פותחים מתנדבי הצלה גוש-דן והצלה-דרום במהלך ראשון מסוגו למיגור ממדי התופעה.

הצעד הראשון במהלך היה הדפסה של עשרות אלפי מדבקות של 'הצלה' עליהן מודפס גם המשפט "גם אני קיבלתי על עצמי לשמור על צנעת הפרט ולא להפריע לחובשי הצלה לטפל בנפגעים". המדבקות יחולקו לילדים המתאספים סביב המתנדבים שעה שהם מטפלים במקרי חירום ברחבי הערים בני-ברק ואשדוד.

בימים אלו פונים מתנדבי הצלה אל מנהלי החיידרים בבקשה להסביר לילדים עד כמה מסוכנת ומביישת תופעה זו. כמו-כן תופץ ערכת הסברה והדרכה למלמדים על מנת להבהיר לתלמידים את חומרת העניין.

דובר 'הצלה', יוסי ברויער, מוסר כי המהלך, שתוכנן במשך זמן רב. אמור להקטין את מימדי התופעה ולהקל על סבלם של הנפגעים, וכי המתנדבים מספרים שבימים האחרונים הורגשה הקלת מה בעומס הסקרנים במקרים בהם טיפלו.

הרב אשר שלומוביץ, מנכ"ל 'הצלה גוש דן', והרב יוסי וייסנשטרן מנכ"ל 'הצלה דרום', העומדים מאחרי המהלך החשוב, אומרים כי במהלך פעילותם הם פגשו במקרים רבים אנשים שסירבו בכל תוקף להתפנות לבית חולים אך ורק מחמת הבושה של מבטי הסקרנים. וכבר נאלצו לטפל בחולים שמצבם הידרדר מאחר וסירבו להתפנות לבית חולים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד