י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

כאן ניו-יורק

בהופעה בלתי נשכת הרעיד החזן איצ'ה מאיר הלפגוט את קירות היכל המטרופוליטן אופרה בניו-יורק. רפי רוזינר היה שם

הלפגוט במטרופוליטן אופרה. צילום: רפי רוזינר
הלפגוט במטרופוליטן אופרה. צילום: רפי רוזינר

זה היה ערב שלא ישכח לדורות. ערב בו נעשתה היסטוריה בהיכל האופרה בניו-יורק. ערב היסטורי שהופק על-ידי ארגון 'קנטורס וורלד' , במהלכו ענק החזנות, החזן איצ'ה מאיר הלפגוט, הרעיד את קורות היכל המטרופוליטן אופרה בצורה שהעלתה את עולם החזנות לגבהים חדשים.

השירה, כושר ההבעה המוזיקלי, והיכולת הקולית בה שר הלפגוט בקול טנור ספינטו צלול כיין, בלווית מקהלת החזנים בניצוחו של ד"ר סובול, כשהם מובלים על-ידי התזמורת הפילהרמונית של ניו-יורק, פתחה פרק חדש בעולם החזנות.

כל 4000 המושבים של בית המטריפוליטן אופרה היו מלאים עד אפס מקום. ממקום מושבי ניתן היה לצפות בתופעה המדהימה והייחודית הנקראת הפלגוט, השר באולם אופרה המפואר בן חמשת הקומות, הבניות בצורת ח לגבהים ופתוחות לאוויר, כשנברשות ענקיות ווילונות מלכותיים וקריסטלים יקרים תלויים בכל זווית. המסך הראשי עשוי משי דמשק זהוב, שנארג לפי הזמנה, והוא מסך הבמה הגדול ביותר בעולם.

אולם האופרה, הממוקם באזור הלינקולן סנטר, תוכנן על-ידי האדריכל וואלאס ק. הריסון. הבניין מצופה אבן סיד לבנה והחזית המזרחית מעוטרת בחמש קשתות שוות. בלובי מוצגים שני ציורי קיר שצייר מארק שאגאל. הבימה הזהובה היא ברוחב 18 מטרים ובגובה 18 מטרים.

אגודת מטרופוליטן אופרה של ניו יורק נוסדה באפריל 1880. המטרופוליטן הוא הארגון הגדול ביותר באמריקה למוזיקה קלאסית, ומעלה מדי שנה כ-240 הצגות. משכן הלהקה, בית האופרה המטרופוליטנית, הוא אחד מאולמות האופרה היוקרתיים בעולם.

התופעה של חזן יהודי בלבוש חסידי אותננטי העולה על במת האופרה היוקרתית הכתה גלים בקרב מנהלי בתי האופרות השונים, והם החליטו לבוא ולבדוק בעצמם את הטנור היהודי. בניהם היה פלאסידו דומינגו, בעצמו זמר אופרה מפורסם ומנהל כללי של שתי להקות אופרה - האופרה הלאומית של וושינגטון והאופרה של לוס אנג'לס.

בקונצרט שוחזרו יצירותיהם של גדולי המלחינים והחזנים, והושמעו מבחר יצירות חזנות מהמפורסמות ביותר. היצירות הנושנות והעתיקות, ממיטב היוצרים והחזנים, נוגנו בעיבוד מחודש ואיכותי, כשכל קטע נפתח בקליפ וידאו המוגש בטוב טעם על-ידי ד"ר סובול, בו הוא מספר על הסטורית החזן היצירה ועוד. הקטעים שהושמעו היו מן המפורסמים ביניהם: אבן מאסו הבונים, הללו שם ה' בקודשו, וטהר רבי ישמאל, לפיכך אנחנו להודות לך, מלך שתשוב ותרחם עלינו, א ידישע מאמא, עד הנה עזרונו רחמיך, בגלל אבות תושיע בנים, עושה שלום במרומיו ועוד.

יצחק (איצ'ה) מאיר הלפגוט נולד בישראל במשפחה של חסידי גור. בילדותו שר במקהלת הרבי מגור. בחזנות השתלם אצל נפתלי הרשטיק, יצחק אשל ושמואל ברוך טאובה. כחזן שימש הפלגוט בערים רבות בישראל, וכחזן ראשי בקהילת פרנקפורט. שמעו הגיע לארצות-הברית בשנים האחרונות והוא נקרא לשמש כחזן ראשי בבית-הכנסת בל הרבור במיאמי. כיום הוא משמש כחזן הראשי של בית הכנסת 'פארק איסט' במנהטן.

כמסורת השנים האחרונות, בה מתים יוצאים מקבריהם ויוצרים דואטים כאילו היו בין החיים, שרו יחדיו יוסלה רוזנבלט ומאיר איצ'ה הלפגוט ל"לא המתים יהללו-קה". ולהבדיל בין החיים למתים עוד דואט התבצע ביחד עם 'זמיר' צעיר.

ואיך אפשר ערב יוקרתי מוזיקלי ללא כמה מילים מפי הרב הראשי לשעבר הרב לאו, שכהרגלו ריגש את הקהל באנגלית חדה וברורה, בסיפור הצלת נפשות מימי מלחמת לבנון הראשונה.

הקהל שהתכנס יחדיו כדי להאזין להלפגוט היה מורכב מיהודים וגויים, חילונים וחוגי המזרחי, ליטאים מודרנים ועד מאות חסידים. שכן לא נמצא דיין, אדמו"ר או גוף רבני שפרסם התנגדות לאירוע, המנוגד לכאורה לכללי ההלכה הנהוגים בארץ-ישראל. חוסר ההקפדה על הפרדה בקהל או תפזורת הנגנים והנגניות היושבים יחדיו כשבמרכז ניצב אברך חסידי עם גרביים שחורים תחובים ב'הויזען זוקען' הקרין ניגוד שלא הטריד איש.

אדרבא האיש בעל הזקן והפאות מתחת לכיפה גוראית שר יצירה קלאסית ידועה באיטלקית טהורה, כמחווה לבית האופרה.

ועל זה (לחיוב ולשלילה) נאמר - רק באמריקה.

קישורים:
עוד 'כאן ניו יורק'? - לחץ כאן
לצפייה בהופעה - לחץ כאן
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד