ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

הרבנות הראשית נגד הכתרת "רבנים"

הרבנות הראשית לישראל פועלת למנוע טקס הכתרת "רבנים" חילוניים: פניה ליועץ המשפטי לממשלה לסכל פעילותם הגורמת להטעיית הציבור

הרב הראשי הגר"י מצגר
הרב הראשי הגר"י מצגר


"לראשונה בישראל! רבנים חילוניים". כך בישרה הודעה לעיתונות שיצאה מטעמם של שבעה "רבנים" שלמדו במכון "תמורה", והוכשרו, כך על פי ההודעה, "לקיים טקסים יהודיים אשר במהותם שונים מטקסים אורתודוקסיים...". עוד צויין בידיעה: "אנשי הקבוצה אינם מבקשים מהמשתתפים בטקסים אישור רשמי ליהדותם, אלא מסתפקים בהצהרת יהדותם בלבד. הטקסים והמקיימים אותם נעשים מתוך רצון להשתייך לקהילה היהודית ולמסורת שלה, אולם לא בכדי לקיים מצווה דתית כלשהי".

הידיעה פורסמה אמש (ג) במהדורה המרכזית ברדיו 'קול חי', בהגשת העיתונאי מרדכי לביא, ועוררה מחאה בקרב רבנים מהציבור הדתי והמסורתי.

הרה"ר לישראל הרב יונה מצגר הרואה בחומרה את התופעה, פנה ליועץ המשפטי של הרבנות הראשית בבקשה כי יבדוק את הדרכים בהם ניתן למנוע את קיום הטקס ואת פעילות ה"מתחזים" כהגדרתו. לדברי הרב מצגר הדבר עלול לגרום לבעיות הלכתיות וחוקיות רבות וחמורות בנושאי נישואין, בריתות, וטקסי בר מצווה שבכוונת אנשי הקבוצה לערוך.

בעקבות זאת, שיגר היועץ המשפטי של הרבנות הראשית לישראל, עורך הדין שמעון אולמן, מכתב ליועץ המשפטי לממשלה מני מזוז בו כתב: "מן הראוי למנוע תקלה חמורה זו תוך עמידה על המשמר ומניעת מכשול מהציבור שעלול לטעות ולחשוב שפעילות זו תקינה וחוקית. קיים גם חשש להתחזות שכן התואר רב מובנה בחוק ובמסורת ישראל למי שעבר בחינות הסמכה המקובלות מדור דור".

טקס "ההכתרה" של ה"רבנים" החילוניים עתיד להתקיים ביום ו' בשבוע הבא ב"היכל הספר" שבמוזיאון ישראל בירושלים. בהודעתם מסרו אנשי הקבוצה, כי המקום נבחר בכוונה תחילה "כסמל להתחדשות העברית בארץ ישראל וירושלים בירתה".

הרב הראשי לישראל הרב יונה מצגר אמר: "כשם שלא יעלה על הדעת שאינסטלטור יציג עצמו כרופא מצנתר למרות ששניהם עוסקים בסתימת צינורות, וכשם שצייר לא יוכל להציג עצמו כאדריכל למרות ששניהם מציירים בתים, כך לא יוכל אדם שמחליט שהוא חילוני ועורך טקסים דתיים, להיקרא רב.

"זה בהחלט מטעה, ואני חושב שהחוק רגיש להטעיית הציבור. הרבנות הראשית לישראל וכל רבנות מקומית שמקבלת את הוראותיה מהרבנות הראשית לישראל, לא תכיר בתופעה ולא תונפק שום תעודת נישואין אחרי טקס שכזה. להפוך את היהדות שלנו ליהדות של טקסים, זהו עיוות של כל מה שלמדנו ושל כל מסורת ישראל מקדמת-דנא".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד