כ"ג אייר התשפ"ד
31.05.2024

חגיגה רומנית

רחובות בוקרשט לא נתקלו באירוע כזה שנים רבות: בערב אחד הוכנסו שני ספרי תורה, נחנך מחדש בית הכנסת המרכזי של העיר, ומאות השתתפו באירוע הצדעה יוקרתי לאימפריית חב"ד ברומניה

הרב הראשי הראשל"צ, הגר"ש עמאר כותב אות בספר התורה
הרב הראשי הראשל"צ, הגר"ש עמאר כותב אות בספר התורה

רחובות בוקרשט לא נתקלו באירוע כזה כבר שנים רבות: בערב אחד הוכנסו שני ספרי תורה ונחנך מחדש בית הכנסת המרכזי של העיר, בית כנסת חב"ד "ישועה טובה – תפארת דב", ששופץ לאחרונה על ידי תומכי מרכז חב"ד ברומניה ומתפללי בית הכנסת.

חלק נכבד מהשיפוץ נתרם על ידי גב' מרים אינדיג ובנה ר' משה מישראל, לזכר הר"ר דב אינדיג ז"ל, יליד רומניה שנפל במלחמת יום כיפור. בית הכנסת המקורי והוותיק שופץ וחודש באופן מדוקדק ומרהיב. לאירוע המפואר הגיעו מאות אנשים ומשטרת רומניה נאלצה לחסום את הכבישים. במרכז העיר ניכרו עומסי תנועה, וההתקהלות סביב בית הכנסת הייתה רבה.

מישראל ומחו"ל הגיעו משלחות נכבדות של אישי-ציבור ורבנים. בראשם הראשון לציון הרב שלמה עמאר, שהתרגש בעצמו מעוצמת האירוע וריגש את הנוכחים בדבריו. "אין ספק שברגעים היסטוריים אלו זה של קידוש שם שמים והתעוררות ליבם של אלפי יהודים לתורה ומצוות, נפתחים שערי שמים".

אורח הכבוד של האירוע היה יו"ר קרן "אור אבנר" ונשיא איגוד הקהילות היהודיות בחבר- העמים ר' לוי לבייב שבתמיכתו פועלים ברומניה גני ילדים משגשגים אותם ייסד לפני 3 שנים. ר' לוי לבייב רווה נחת בראותו את התפתחותם של גני-הילדים, כאשר עתה עומד הוא לקראת התרחבות גדולה והופך לבית-ספר "אור אבנר" ברומניה.

אורח מרכזי באירוע היה הרב משה קוטלרסקי, ראש מערך השלוחים של חב"ד בעולם, שייצג בביקורו גם את מייסדי חב"ד רומניה, הממשיכים לתמוך לאורך כל הדרך בפעילות חב"ד בעיר-הבירה בוקרשט ובכל שאר 42 הקהילות היהודיות ברומניה כולה – הלוא הם הנדיבים לבית רוהר, ר' שמואל ובנו ג'ורג' רוהר. לאירוע הגיעו שלוחי חב"ד מכל מדינות מזרח-אירופה, שהפתיעו את הרב קוטלרסקי והעניקו לו יחד תעודת כבוד מיוחדת על כל פעילותו המופלאה, שבשנים האחרונות חוללה מהפכה יהודית בעיקר במדינות מזרח אירופה.

מהארץ הגיעו אישי-ציבור ורבני ערים, ביניהם גם הרב הראשי של חולון הרב אברהם יוסף, מ"מ ראש עיריית ירושלים, הרב יהושע פולק, סגן ראש העיר ומחזיק תיק הכספים, הרב אלי שמחיוף. אורח מיוחד שהשתתף באירוע היה מזכירו של הרבי מליובאוויטש, הרב בנימין קליין.

באירוע נטלו חלק מאות אנשי-עסקים ידועי שם, מהארץ ומהעולם, המנהלים עסקים רבים ברומניה, ורואים לנכון לסייע גם הם לאימפריית הפעילות של חב"ד ברומניה. את ספר-התורה הראשון תרמו נדיבים מקומיים של חב"ד ברומניה, ואת ספר-התורה השני תרם מר אלן גרין מאוקראינה, שכיבד גם הוא את האירוע בנוכחותו, יחד עם השליח הראשי לאוקראינה הרב שמואל קמינצקי, ונשיא הקהילות היהודיות באוקראינה, מר גינאדי בוגולוגוב.

הצפיפות בבית הכנסת הייתה גדולה, אך היה שמח מאוד ומרגש. אבי פיאמנטה עשה "שמח" עם תזמורתו יחד עם הזמר דדי גראוכר בהכנסת התורה הכפולה, ובתום כתיבת האותיות, יצאה תהלוכה מוזיקאלית בליווי לפידים, שצעדה ברחובות בוקרשט וסיימה בבית הכנסת, שם נערכו"הקפות" והוכנסו ספרי התורה להיכל, הספרים הוקדשו לזכר יהודי רומניה שנטבחו בשואה.

את החגיגות ניהל הרב נפתלי דייטש שליח חב"ד ברומניה, מי שהחייה, בעצם, את החיים היהודיים בבוקרשט ומחוצה לה. אחרי הטקס המשיכו המוזמנים לארוחת ערב והצדעה, לתנופת מוסדות חב"ד ברומניה.

באירוע ההצדעה שהתקיים בהמשך לטקס, נותרו רבים בחוץ. האולם היה צר מלהכיל את המוזמנים ואץ אנשי העסקים הרבים שביקשו להיכנס אליו. מחירו של כרטיס כניסה התחיל ב- 75 יורו. הערב כלל תוכנית עשירה וארוחת ערב יהודית בה נשאו דברים בין השאר הראשון לציון הרב שלמה עמאר, שגרירת ישראל ברומניה הגב' רודיקה-רדיאן, שהעלתה על נס את המהפכה הגדולה שמחוללת חב"ד בתודעה היהודית ברומניה. הרב הראשי לרומניה הרב מנחם הכהן, שלא חסך בשבחים על שליח חב"ד ורעייתו, ועוד.

את הנאום המרכזי נשא מי שכבר משך עשרות שנים עומד בקשר עם הקהילות היהודיות ברומניה, עוד בטרם התחילה חב"ד בפעילות קבועה במקום, הרב משה קוטלרסקי, שריתק את הנוכחים בסגנונו המיוחד והכובש.

מי ששבה את לב כל המוזמנים היה המליארדר ר' לוי לבייב, שדיבר בהתרגשות לבבית על חשיבות מצות הצדקה, ופנה בתביעה אל מאות אנשי-העסקים באולם: "את הכסף שאתם מרויחים בעסקיכם ברומניה עליכם לתרום לשלוחי חב"ד ברומניה, כי רק שלוחי חב"ד יכולים להחיות את היהדות ברומניה!". את נאומו סיים ר' לוי בהבטחה, לקול תשואות הנוכחים, כי כבר בשנה הקרובה יסייע במימון פתיחת בית חב"ד חדש בעיר יאש, אחת הערים המרכזיות ברומניה.

כל הנואמים הודו בדבריהם לחתני השמחה העיקריים בערב זה, הנגידים לבית רוהר, האחראים להצלחה הגדולה, שנבצר מהם להשתתף בגופם באירוע.

רשתות הטלוויזיה וכלי התקשורת ברומניה שידרו בשידור חי את התמונות והקולות. טונות של אוכל כשר (ברומניה אין) הוטסו במיוחד מהארץ לכבוד הערב הגדול.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד