כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

שוד ספרי התורה

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הסיבה להחרמת ספרי התורה בז'יטומיר היא חשש שנוכלים סוחרים בס"ת. הרב אסמן ועו"ד ציבין גיבשו פתרון עם הממונה על הארכיונים

"רק אם יבואו מואחדים". הממונה בפגישה עם ציבין והרב אסמן
"רק אם יבואו מואחדים". הממונה בפגישה עם ציבין והרב אסמן



"מדובר בפוגרום מודרני. לטעון שאנחנו מחללים ספרי תורה זו עלילת דם נוסח שנת 2007", כך, במילים אלו, הגיבו אנשי הקהילה היהודית בז'יטומיר שבאוקראינה לאחר שהשלטונות החרימו 17 ספרי תורה.

ובכן, עתה מתברר כי לא מדובר באנטישמיות נוסח שנת 2007, וגם לא בפוגרום. ספרי התורה שייכים באופן חוקי לארכיון אוקראינה - לאחר שנשדדו מבתי הכנסת בתקופה הקומוניסטית - והוא זה שהשאיל אותם לקהילת חב"ד בעיר. לאחר שעלה חשש כי סוחרי עתיקות רמאים מוכרים את ספרי התורה הללו, הוחלט להשיב אותם לארכיון.

השלטונות גם תכננו להחרים ספרי תורה מהקהילה היהודית בקייב, לאחר שאותו חשש התעורר גם שם.

בימים אלו נעשים מאמצים על-ידי הרב משה אסמן, בסיוע עו"ד מרדכי ציבין - הידוע בקשריו המסתוריים והמסועפים ברחבי העולם - להגיע להסדר עם השלטונות שלא יחרימו את ספרי התורה בקייב ואף ישיבו את ספרי התורה לזי'טומיר.

סוחרי עתיקות גנבים


הנה קצת רקע לכל הפרשה: בארכיונים הממשלתיים של אוקראינה מאוחסנים כ-600 ספרי תורה עתיקים שהגיעו לידי השלטונות לאחר שהקהילות היהודית נשמדו בשואה או שהולאמו. רק בארכיון המרכזי בעיר ז'יטומיר מאוחסנים כ-200 ספרי תורה. בארכיונים הממשלתיים מאוחסנים לא רק ספרי התורה, אלא ספרי קודש נדירים ועתיקים.

לפני כחמש שנים, נעשה ניסיון על-ידי איש עסקים יהודי, שהגיע להסכם עם הנהלת הארכיונים, להוציא את ספרי התורה ולהעבירם לקייב, לשם הגהה ותיקון. בתמורה הובטח לו על ידי הארכיון כי הספרים יפוזרו בקהילות באוקראינה. הדבר בוטל ברגע האחרון בשל מאבקים בין גופים יהודיים.

אולם לאחר מכן ניאותו הארכיונים האוקראיניים למסור ספרים לבתי כנסת ולקהילות יהודיות בהשאלה. זאת על פי צו של נשיא אוקראינה לשעבר, קוצ'מה, תוך התחייבות לאפשר לקיים בכל חצי שנה ביקורת ממשלתית.

לידי מערכת 'בחדרי חרדים' הגיע מסמך דוגמה של ביקורת, הממחיש עד כמה הנהלות הארכיונים מייחסים לכך חשיבות. במסמכים מוצגים רישומים מדויקים של כל ספרי התורה, תוך ציון מספרי היריעות, גודלן וארכן המדויק. ניתן לעיין במסמך בקישור בסוף הידיעה.

גורמים העוסקים בתחום היודאיקה מציינים בצער, כי במהלך שנות ה-90, בעיקר בתחילתן, נגנבו אוצרות רוחניים יהודים רבים מבתי כנסיות על ידי יהודים מארה"ב ואירופה. לדבריהם, הם מכרו את האוצרות לאספני יודאיקה תמורת סכומים גדולים.

לאחרונה גם נפוצה שמועה באוקראינה כי סוחר עתיקות הוציא במרמה ספרים מבתי כנסת באזור העיר ז'יטומיר. השמועה גם אמרה כי ספר תורה מבתי מדרשו של רבי יצחק מברדיטשב (העיר ברדיטשב היא מחוז בזי'טומיר) נמכר לפני כחודשיים בפריז תמורת חצי מיליון דולר.

תופעות אלו אילצו את הנהלת הארכיונים באוקראינה להיכנס לתמונה, מתוך מטרה להגן על האוצרות מפני גנבים. השלטונות ערכו בדיקות מקיפות בכל הקהילות להן הושאלו ספרי תורה, ומהן עלו סימני שאלה חמורים אודות פעילויות נוספות של אותו סוחר. השלטונות חשדו גם כי יתכן ואותו סוחר הצליח להניח את ידו בדרכים עקיפות על חלקים מספרי התורה בז'יטומיר.

גורמים המעורבים בפרשה אומרים כי קיימת תמימות דעים בין השלטונות כי יש לסייע לקהילות ולרבנים לשמור על ספרי התורה לבל יגנבו ולבל יעשה בהם מסחר. אולם הדרך לבצע זאת היתה קשה ומורכבת.

מחזה קורע לב


בתאריך 14.207 הגיעו נציגי הארכיון של ז'יטומיר לבית הכנסת של הקהילה היהודית במחוז והחרימו 17 ספרי תורה שהיו ברשות הקהילה בהשאלה.

המחזה היה קורע לב. ילדים מיררו בבכי לנוכח פניהם של אנשי השלטון האורזים את ספרי התורה ולוקחים אותם עימם. ההתבטאויות של ראשי הקהילה היו בכיוון אחד בלבד: אנטישמיות.

ח"כ שמואל הלפרט מיהר לקרוא לממשלת ישראל ולמשרד החוץ לפעול כנגד ההתנהלות של ממשלת אוקראינה ולקרוא לה להשיב את הספרים.

בתאריך 8.2.06 התקבלה בקהילה היהודית בקייב הודעה על-ידי שליח מיוחד אשר הגיע בצירוף שוטרים לרב משה אסמן. בהודעה נמסר לו כי עומדים להחרים גם ספרי תורה בבית כנסת ברוצקי - בית הכנסת הגדול של קייב.

במכתבים ששוגרו על-ידי עו"ד נחמה ציבין לרבנים הראשיים לישראל נכתב כי " ספרי התורה שוכנו כבוד בביהכ"נ בראשות השליח הרב וילהלם ועצם השבתם היה בה משום תרומה עצומה לקימומה ופיתוחה של הקהילה ולהשבת גאוותם היהודית של יהודי העיר. כאמור, לפני זמן מה נקטו השלטונות בצעד אנטישמי בוטה ונטלו בתואנות מתואנות שונות את ספרי התורה".

במכתב היא מוסיפה: "והנה עתה מונפת חרב החמס האנטישמית הלזו גם על הגדולה בקהילות אוקראינה, קהילת קייב המעטירה תחת הנהגתו של הרב משה אסמן שליט"א, שחולל, כידוע לכת"ר מהפכה רוחנית עצומה בעירו ובכלל".

אולם כמו שמתברר כאן, הצעדים של הארכיון היו כנגד סוחרי עתיקות רמאים שהצליחו להניח ידיהם על ספרי התורה, ולאו דווקא ממניעים אנטישמיים.

הפיצול בקהילה היהודית


האיום להחרים גם את ספרי התורה בקייב עדיין לא בוצע. השלטונות נרתעו ולא מימשו את הצו, זאת בשל עוצמתו הפוליטית וקרבתו המיוחדת של הרב אסמן לנשיא אוקראינה. החשש היה גם כי כאן יתקלו השלטונות בתגובה חריפה מאוד, תוך התערבות ארגונים יהודיים, בעיקר מארה"ב.

מסתבר כי קשריו של הרב אסמן עם נשיא אוקראינה ועם פוליטיקאים נוספים, יש בכוחם לפתור בעיות המעסיקות את הקהילות יהודיות באוקראינה, ובכלל זה בעיות ספרי תורה. הרב אסמן נכנס לתמונה בסיוע עו"ד מרדכי ציבין, והחל לפעול להשבת ספרי התורה של ז'יטומיר ולמניעת החרמה במקומות נוספים.

ביום ג' השבוע נערכה פגישה מכרעת בין בין הרב אסמן ועו"ד מרדכי ציבין - אשר נסע במיוחד לשם כך למספר שעות - לבין הגב' אולגה פיטרובנה – גינזבורג, הממונה על הארכיונים במדינה ומראשי המפלגה הקומוניסטית. במהלך הפגישה דרש הרב אסמן כי הממשלה תחזיר את כל האוצרות הרוחניים היהודיים ולא רק את ספרי התורה אשר הוחרמו בזי'טומיר.

במהלך הפגישה העלתה הממונה טענות קשות על החשש כי סוחרי עתיקות גונבים את ספרי התורה ומוכרים אותם. היא טענה כי ידוע על נוכלים המצליחים להניח את ידיהם על אוצרות יהודיים ואחר כך מוכרים אותם לכל המרבה במחיר.

נושא נוסף וכאוב שעלה על הפרק בפגישה הוא הפיצול בין הקהילות היהודיות באוקראינה. במדינה זו קיימים שלושה רבנים ראשיים: הרב חייקין, הרב בלייך והרב אסמן. הממונה על הארכיון טענה כי הפיצול בין הקהילות היהודיות באוקראינה מונע ממנה לעמוד מול גורם אחד אשר אחראי לספרים.

היא סיפרה כי כי התנועה הנוצרית-פרבוסלבית האוקראינית הגישה לאחרונה תביעה נגד הנהלת הארכיונים בטענה כי היא מסרה כתבי יד עתיקים לתנועה הנוצרית הנ"ל במוסקבה, ולא לה. לטענתם, ההגמוניה על התנועה הפרבוסלבית בחבר העמים היא שלה.

לדברי הממונה, היא אינה מעוניינת שתביעה מעין זו תחזור על עצמה גם בספרי התורה, ובאם ישנו פיצול בין הקהילות היהודיות, הרי שספרי התורה יישארו בארכיון.

לאחר משא ומתן ארוך הסכימה השרה הממונה על הארכיונים עם הרב אסמן ועו"ד ציבין וקיבלה את דרישותיהם.

'בחדרי חרדים' חושף לראשונה את פרטי ההסכם המתגבש בין ממשלת אוקראינה לקהילות היהודיות:
מנהלת הארכיונים קיבלה את הצעת הרב אסמן כי הוא, יחד עם הרבנים הראשיים האחרים, יפנו יחדיו בבקשה לקבל האוצרות הרוחניים בשם הקהילה היהודית המאוחדת.

עוד הסכימה הממונה להצעת הרב אסמן ועו"ד ציבין, כי תוקם ועדה אשר תהא מורכבת מנציגי ציבור מקרב הקהילות באוקראינה, עם אפשרות לצרף גורמים מארגונים יהודיים גדולים בעולם, אשר תשמש כועדה מייעצת לצד הנהלת הארכיונים.

במהלך הישיבה סוכם כי תועבר בקשה לקהילות היהודיות לנקוט באמצעי ביטחון וזהירות מיוחדים כדי שמקרים של גניבה לא יחזרו על עצמם.

בסיום הפגישה הסכימה הממונה לקיים פגישות נוספות בעתיד עם הרב אסמן, עו"ד ציבין ונציגי קהילות נוספים. הפגישה הבאה תיערך בחודש הבא על מנת לעקוב ולקדם את הפתרונות.

במכתבו של עו"ד ציבין בשמו של הרב אסמן מאתמול, הוא מודה למנהלת הארכיונים על קיום הפגישה ועל הבהרת הנושא מנקודת מבטה. הוא מביע תקווה להמשך שיתוף פעולה לתועלת הקהילות היהודיות. כמו כן, הוזמנה הממונה בספרייה הלאומית בירושלים ובמוזיאונים נוספים בארץ.

קישורים:
מסמך: כך שומר הארכיון האוקראיני על ספרי התורה בקייב
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד