י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

קלונה של המועצה

תחקיר 'חדשות אלעד': השרות הפסיכלוגי בעיר קורס. ראשי המחלקה מתקוטטים למי מותר להשתמש במטבח, אבל לא מבצעים איבחונים לתלמידים. והמועצה? היא תעשה הכל כדי למנוע פרסום התחקיר

דוחה פגישות. צביקה כהן ראש מועצת אלעד
דוחה פגישות. צביקה כהן ראש מועצת אלעד



מאבק יצרי ולא מקצועי בעליל מתנהל בתקופה האחרונה באגפי מחלקת החינוך העירונית של העיר אלעד, מאבק שמשתק את אחת המערכות הרגישות ביותר – מערך השירות הפסיכולוגי. אבל לראש המועצה, צביקה כהן, כנראה זה לא ממש אכפת, והוא עשה ככל שביכולתו למונע את פרסום תחקיר זה.

משרדי השירות הפסיכולוגי העירוני ממוקמים בכניסה לעיר. השירות מסונף למחלקת החינוך והוא מונה שישה עובדים שאמורים לתת מענה במגוון נושאים חשובים ורגישים: על המחלקה לפעול במסגרות החינוך השונות בכדי לאתר ילדים במצוקה, לבנות וליזום תוכניות מנע הכוללות סדנאות להכרת הילד החריג ושילובו במסגרות רגילות או מיוחדות, לבצע אבחונים מקצועיים שיאפשרו הערכה אמיתית לבעיות שונות של תלמידים, אבחונים שחורצים הלכה למעשה את גורלם של הילדים "לשבט או לחסד" ומשפיעים השפעה ישירה על רמתם השכלית והרגשית, ועוד.

אגב, מדובר ברשימה ארוכה של ילדים והורים שנזקקים לשירותי המחלקה. החל מהילד הנכה והסיוע לבני כיתתו לקבל אותו כמות שהוא, עבור בילד המתקשה בקריאה, ריכוז ובעיות משמעת וכלה בכאלה שמצויים בלחצים עקב מצוקה נפשית. מי שאמור ליהנות משירותי המחלקה הינם הורים, מורים, מנהלים וכמובן התלמידים.

ומה עסוקים בימים אלה במחלקה? גם אתם תתקשו להאמין. הסיפור כולו מוגש בפניכם, פרט אחר פרט, במתווה שנראה מגוחך עד כאב.

לפני כחצי שנה פרסמה מועצת אלעד מכרז במרכז השלטון המקומי, באמצעותו היא ביקשה לאייש את תפקיד מנהל השירות הפסיכולוגי (המנהל הקודם, ד"ר ליבוביץ', החליט לעזוב). הזוכה במכרז היה ד"ר ליבלר, ד"ר דתי בעל שם, שהמועצה רצתה מאוד בשירותיו. בשלב מסוים המועצה אף הציעה לד"ר הנכבד משכורת גבוהה מאוד, מתוך חשיבה (חיובית) כי בנושאים כאלה לא נהוג לחסוך אך זוכה המכרז, מסיבותיו שלו, החליט לדחות את ההצעה והעובדת שהגיעה למקום השני במכרז נכנסה למועצה.

לסכסוך המתמשך אין מכריע, אך את הכוח להתמשכותו שואבים השניים מתוך בניין המועצה ובעיקר מהעומדים בראשה, בבחינת "ישחקו נא הנערים לפנינו". אלא שלמרבה הצער, אין מדובר בבדיחה והדברים הגיעו עד כדי קריסת מערכות המחלקה באופן כמעט טוטאלי.

מזה כחודש שלא התקיימו ישיבות עבודה, וכבר תקופה ארוכה שהמחלקה אינה ממלאת את ייעודה ומתעסקת אך ורק בביצוע אבחונים. גם האבחונים האלה, טוענים פסיכולוגים במחלקה, נעשים בצורה חפוזה ולא מקצועית (לאבחון מקצועי יש תקן. לא מדובר בציון במקורו בפרספקטיבה של המבקר).

חשוב לציין כי אבחון הינו תהליך מובנה המבוסס על מחקרים מקצועיים ותפקידו לשרטט באופן ברור את מצבו של המאובחן, על מנת לקבוע המשך נאות לטיפול בבעיה שבשלה הופנה לשירות. מכאן יוסק כי ביצוע אבחון לא מקצועי כמוהו כלא כלום, ומעבר להיותו לא מועיל – בוודאי שהינו מזיק.

והנה דוגמא מרעישה אחת: בימים אלה ממש אמורה להתכנס וועדה מקצועית שתקבע את גורלה של קבוצת תלמידים. מבדיקה שערכנו עולה, כי הרוב הגורף של הנדונים לא עבר אבחון מכל סוג שהוא(!), עובדה חמורה ביותר הנוגדת את כל כללי האתיקה המקצועיים. בעקבות הדברים המתפרסמים כאן, חשוב ליידע את הקשורים לאותם תלמידים שאכן זהו המצב העגום ושחשוב כי התייחסותם להמלצות תהיה אך ורק לאחר בירור ראוי, כדי לקבל את ההסברים המתאימים.

ואם הדברים שנכתבו עד עתה מלמדים על המצב הרקוב בשירות, יבואו השורות הבאות ויעידו על השערורייה האמיתית. עובדי המחלקה שחשו כי הם חוטאים לתפקידם, כתבו מכתב לראש המועצה ודרשו את התערבותו המיידית בבחינת "הגיעו מים עד נפש". המכתב בסופו של דבר לא שוגר ליעדו בגלל סירובן של שתי עובדות להצטרף לחתימות עליו, זאת מחשש למקום עבודתן (חשש שלא ברור על מה הוא נשען). כך או כך, סירובן של העובדות לחתום מעיד גם הוא כאלף עדים על האווירה העכורה השוררת בשירות.

למרות הסירוב הנ"ל, היה מי מהעובדים שהאמין כי לא ניתן להמשיך בצורה הזאת והוא החליט לפנות לראש המועצה ישירות, כדי לעדכן אותו על הדברים החמורים הקורים במחלקה. הפסיכולוגים עובדי השירות נדהמו לגלות את מה שהם מכנים "השאננות של ראש המועצה", שקבע עמם פגישה ליום שני בשבוע הבא. בהתחשב בכך שהפנייה הראשונית נעשתה לפני עשרה ימים ושראש המועצה קיבל מושג ברור במה מדובר, דחיית הפגישה היא יותר מתמוהה ואף גובלת במחדל. יש להניח כי כל ראש רשות אחרת היה ממהר לנקות את האורוות ולהעלות את הנושא לראש סדר העדיפויות. בינתיים, הוועדה שאמורה לתת את המסקנות לאותה קבוצה לא מאובחנת, עומדת לקיים את ישיבתה ולקבוע גורלות...

שלא לציטוט, אמרה אישיות בכירה מאלה עמן שוחחנו לצורך הכנתה של הכתבה כי "עד שראש המועצה בחור להיפגש עם שר הביטחון בעניין שטח האש, מוטב שיתעסק בשטח האש אותו מבעירה המועצה בתוך היישוב".

ולסיום, פרט נוסף שיכול ללמד עד כמה הפרשה חמורה: ביקשנו מהמועצה שתאפשר לגב' ברמן המוזכרת בכתבה לשוחח עם כתב העיתון ולהעביר את תגובתה, אך המועצה סירבה בתוקף מבלי לנמק בענייניות מדוע. מוטב תעשה המועצה אם תתייצב באומץ בפני הציבור ותמסור את גרסתה ללא אמצעים, במקום לטמון את ראשה בחול, כי בנפשנו הדבר – פשוטו כמשמעו.

המועצה מנסה למנוע את פרסום התחקיר

לפני למעלה מחודש חשף כתב 'חדשות אלעד' את העובדה החמורה לפיה השירות הפסיכולוגי מנוהל הלכה למעשה באופן לא מקצועי. היה מי שרצה לקשור לפרשה עובדה נוספת על רקע אישי ולא מקצועי, שלא קשורה ישירות להתנהלות המחלקה, אך למרות שאיננו מזלזלים בחומרת הדברים בחרנו להתעסק דווקא בהתנהלות עצמה לעת עתה. לכשיבשילו התנאים, ניגע גם בנושא הזה בע"ה.

השירות הפסיכולוגי אמור לטפל באנשים שבורי נפש ולקבוע להם סעד מתאים לעתיד. בל נשכח כי אלעד היא עיר דתית, וכל המעורבים בפרשה ההיא הביעו שאט נפש מול המחדל הנורא, עליו אף אחד לא מוכן לקחת אחריות.

ראש המועצה ביקש למנוע את פרסום הפרשה ובתמורה התחייב לטפל בנושא בהקדם ולפטר את מנהלת השירות. אנו, שהורגלנו בנושא פיטורי עובדים "מהרגע להרגע", גם מבלי שיהיו מוצדקים (ע"ע מזכיר המועצה לשעבר שפוטר ועד היום לא נמצא לו מחליף), האמנו. באותו גיליון אמור היה 'חדשות אלעד' לפרסם גם על המחדלים המקצועיים במחלקה, מחדלים שכשלעצמם היו ראויים לחייב את ראש המועצה ברה-ארגון ופיטורי ההנהלה, אך בכדי שלא לחשוף את קלונה של המועצה ברבים, העדפנו לאפשר לרשות לבצע את עבודתה ונמנענו מכל סוג של פרסום.

זמן סביר חלף מאז מניעת הפרסום ולפני למעלה משבועיים, כשפנינו למועצה בכדי שזו תפרע את התחייבויותיה כלפי התושבים, היא בחרה להתחמק בדרכים פתלתלות במקום לעשות את המוטל עליה.
מעבר לכך, המועצה אף איימה כי לא תעביר ל'חדשות אלעד' פרסומים ובכך כביכול ייפגע האינטרס הכלכלי של העיתון.

לאחר התייעצות עם רבנים ומשפטנים החלטנו לקום ולעשות מעשה. אין לנו ספק כי פרסומה של הפרשה יפעיל את הלחץ הרצוי ויעיר ישנים מתרדמתם. לתושבי אלעד מגיעה התנהלות כשרה יותר והגיע הזמן שהמועצה תעסוק בניהול תקין במקום בהתקוטטויות שאינם מכבדים את ראשיה. כי את המחיר הכבד - כולנו משלמים.

פרשה זו מצטרפת לשערוריית מחלקת הרווחה עליה דיווחנו בעבר, מחלקה שהצליחה בהתנהלותה לזכות לחתימתם של גדולי ישראל ושעד היום לא נפטרו בה הבעיות ביסודיות.

עד לשעת פרסום הידיעה לא נמסרה תגובה ל'בחדרי חרדים'.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד