י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מסתמן: יוחזרו ספרי התורה בז'יטומיר

ספרי התורה בזי'טומיר יוחזרו בשבועות הקרובים. כך מסתמן בשעה זו. הרב משה אסמן מקייב נפגש עם סגן ראש ממשלת אוקראינה, שאף יגיע לביקור בקהילה היהודית

הרב משה אסמן עם נשיא אוקראינה ויקטור יושינקו. צילום: COL
הרב משה אסמן עם נשיא אוקראינה ויקטור יושינקו. צילום: COL

האם הגיע הסוף לפרשת החרמת ספרי התורה באוקראינה? מסתמן כי הם יוחזרו בקרוב בעקבות הוראה של סגן ראש ממשלת אוקראינה.

הערב (מוצ"ש) נפגש הרב משה אסמן מקייב, עם סגן ראש ממשלת אוקראינה דמיטרי ולדימירביץ טבצ'ניק, ודן איתו בנושא. הפגישה התקיימה לאחר פנייה של הרב אסמן אל ראש ממשלת אוקראינה, ויקטור ינוקוביץ', בבקשה שיטפל בנושא.

לפני כחודש התעוררה סערה רבתי בעולם היהודי לאחר שהוחרמו מהקהילה היהודית בז'יטומיר 17 ספרי תורה השייכים לארכיון הממשלתי של אוקראינה. ספרי תורה נוספים היו אמורים להילקח מהקהילה היהודית בקייב. כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים', טענת ממשלת אוקראינה היתה כי סוחרי עתיקות עלולים להשים ידם על ספרי התורה ולסחור בהם.

הרב אסמן החל לטפל בנושא ולהפעיל את קשריו עם צמרת השלטון האוקראיני. הוא אף נפגש לאחרונה, יחד עם עו"ד מרדכי ציבין, עם מנהלת הארכיון בז'יטומיר. בעקבות פניתו לראש הממשלה, הורה זה האחרון לסגנו לטפל בנושא, וכאמור, הרב אסמן וסגן ראש הממשלה נפגשו הערב.

בפגישה התחייב דמיטרי ולדימירביץ טבצ'ניק כי יעביר הוראה לארכיון בז'יטומיר להשיב את הספרים לקהילה היהודית, ואמר לרב אסמן כי ידאג לפתור את הבעיה. הוא אף אמור להגיע לביקור בקהילה שם בהמשך החודש.

בתוך כך, במסגרת המאמצים להשיב את ספרי התורה בתחילתה של הפרשה, פנתה עו"ד נחמה ציבין לרבנים הראשיים ובקשה מהם לסייע ולפעול להשבת הספרים. מכתב התשובה מלשכת הרה"ר הרב יונה מצגר הצליח לעורר את זעמה. במכתב התשובה מציינת ראש לשכתו של הרב מצגר את פעולותיו של הרב להחזרת ספרי התורה, שכללו פניות לדרגים נמוכים באוקראינה, ונאמר בו כי "כל ניסיונותיו של כב' הרב הראשי לשינוי ההחלטה להחרמת ספרי התורה לא צלחו ולא נראה כי המאמצים הרבים יצליחו לשנות את הגזירה".

בתגובה, אומרת עו"ד ציבין ל'בחדרי חרדים' כי "מותר לצפות כי הרבנות הראשית תעשה הרבה יותר על מנת לסייע לרבה של ז'יטומיר, הרב וילהלם ולא תותיר אותו בודד במאבקו מול תופעות של אפליה והתנכלות על רקע דתי, במיוחד בכל הקשור להחרמת ספרי התורה, דבר המהווה צעד אנטישמי קיצוני ואף מנוגד לחוק האוקראיני". עוד אומרת ציבין כי "מאז התפוצצה הפרשה, מגלים יהודים טובים, מכל רחבי העולם היהודי יוזמה עצמאית ופועלים בכל דרך למנוע הגזירה ועם כל הכבוד והערכה לכת"ר, ראוי כאן לשאול: ולא תהיה כוהנת כפונדקית? האחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו? מדוע לא ראינו פניית הרבנות הראשית, ממשרד החוץ ומנציג כלשהו של ממשלת ישראל, לנשיא אוקראינה ולראשי הדתות במדינה?".

ואילו בלשכת הרב הראשי אומרים כי הוא פעל רבות על-פי בקשות והנחיות של גורמים הפעילים בנושא, והוא ישמח לסייע בדכים נוספות באם הוא יתבקש.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד