י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בית המשפט העליון הכריע בסיכסוך בפוניבז'

שלושת שופטי העליון פסקו כי שגה בית המשפט המחוזי בכך שאישר את פסק הבוררות של הרב צימבליסט. הרב שמואל מרקוביץ הפסיד

ישיבת פוניבז' חוזרת למסלולה
ישיבת פוניבז' חוזרת למסלולה

הבוקר נדרש בית המשפט העליון להכריע בסכסוך המתמשך זה כמה שנים בישיבת פוניבז'. שלושת השופטים, ד"ר א. גרוניס, מ. נאור וא. חיות, פסקו כי שגה בית המשפט המחוזי בכך שאישר את פסק הבוררות של הרב צימבליסט. השופטים מצאו פגמים רבים בהליך הבוררות ובפסיקתו של הרב צימבליסט.

על החלטת שופטי בית המשפט העליון אין עירעור. כיוון שכך, משמעות ההחלטה היא כי תם הסכסוך המתמשך בישיבת פוניבז'.

הסכסוך בישיבה הנו בין שני הגיסים: מנהל הישיבה הרב אליעזר כהנמן, בנו של הרב אברהם כהנמן ומולו הרב שמואל מרקוביץ, מראשי הישיבה, וחתנו של הרב אברהם כהנמן.

בעבר הכריע בסכסוך בורר שהוסכם על שני הצדדים -הרב צימבליסט. הרב צימבליסט שימש בעבר כאב"ד בבית הדין בתל-אביב ושימש כדין בורר מטעם הצדדים. הרב צימבליסט פסק פסק שהיה לצנינים בעיניו של הרב אליעזר כהנמן, שכן אביו החי (עד 120) הצהיר בפני רבנים כי הוא מוריש וממנה את בנו בלבד להיות ממשיכו ויורשו.

אך הרב צימבלס נטה להסכים עם טענותיו של הרב שמואל מרקוביץ, שטען כי חמיו הבטיח לו, עוד לפני חתונתו, כי הוא יהיה ירשו וישמש כראש ישיבה בישיבת פוניבז'.

הרב שמואל מרקוביץ מיהר בזמנו לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בבקשה שביהמ"ש יתן תוקף חוקי לפסק של הבורר הרב צימבליסט. בית המשפט המחוזי נעתר לבקשתו והעניק לפסיקתו תוקף חוקי, עם הסתייגויות מסוימות.

הרב אליעזר כהנמן חש כי הישיבה של אביו, אותה הקים סבו הרב יוסף שלמה כהנמן, נשמטת מתחת ידיו, לדעתו שלא בצדק. זאת ועוד טען הרב אליעזר כהנמן, כי גורמים אינטרסנטים בעלי השפעה פרוגרסיבית בציבור החרדי משכו בחוטים וגרמו לכך שהרב צימבליסט פסק באופן כפי שפסק, בעוד שלטענת בא-כוחו של הרב אליעזר כהנמן - עו"ד מלצר, אין לפסיקתו של הרב צימבליסט כל בסיס של הגיון וצדק. אשר על כן ערער זה האחרון לבית המשפט העליון, בבקשה לביטול פסק הדין של בית המשפט המחוזי בת"א.

כאמור, היום (‏יום רביעי‏ ‏28‏ ‏מרץ‏ ‏2007), פסק בית המשפט העליון כי בית המשפט המחוזי שגה.

אולם, כי הנראה הסיכסוך תם, אך לא נשלם. זאת מאחר ואין כל ערבות שאנשיו של הרב שמואל מרקוביץ יניחו את ידם ויקבלו את פסק הדין.

מאידך, עם היוודע החלטת בית המשפט, התקבל הרב אליעזר כהנמן בחמימות בבתיהם של גדולי ישראל, הגראי"ל שטינמן, הגרמ"י ליפקוביץ, הגר"ש וואזנאר, הגר"נ קרליץ והגר"ח קניבסקי. גדולי ישראל הנחו אותו לפעול ללא לאות על מנת להחזיר את הישיבה למסלולה ולקדמותה, כפי שהייתה לפני פרוץ הסכסוך.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 37 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד