כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

לא רוצים את נשיא אוקראינה

תקרית דיפלומטית: לאחר החרמת ספרי התורה, מנסה הקהילה היהודית באוקראינה להדק את הקשרים עם השלטונות. הנשיא הסכים לבקר בישראל ביום השואה, אבל דווקא משרד החוץ ביטל את הביקור

מימין לשמאל: שגריר אוקראינה בישראל, הרב משה אסמן ועו"ד ציבין
מימין לשמאל: שגריר אוקראינה בישראל, הרב משה אסמן ועו"ד ציבין

האם ממשלת ישראל מונעת כינון יחסים טובים בין ממשלת אוקראינה לעם היהודי? מתברר כי משרד החוץ ביטל ביקור ממלכתי בישראל של נשיא אוקראינה, ויקטור יושצ'נקו, שהיה מתוכנן כחלק מחיזוק הקשרים עם הקהילה היהודית במדינה.

מצבם של היהודים באוקראינה אינו בכי טוב, וזאת בלשון המעטה. גילוי אנטישמיות קשים מתגלים פעם אחר פעם. רק לאחרונה נוצרה סערה רבתי עם החרמת 17 ספרי תורה בזי'טומיר, ובקהילה היהודית בעיר טענו כי הדבר נובע מהתנכלות ליהודים במדינה.

בעקבות אירועים אלו, הזמין הרב משה אסמן - הזוכה לקשרים הדוקים עם צמרת השלטון האוקראיני, וטיפל בפרשת ספרי התורה - את נשיא אוקראינה לביקור בישראל, לקראת יום השואה. זאת לאחר שבשנתיים האחרונות יושצ'נקו לא הסכים להענות לבקשות רשמיות של ישראל להגיע לביקור.

עתה הסכים הסכים הנשיא להגיע לביקור ואף נעתר לבקשת הרב אסמן להשתתף בטקס המרכזי של ערב יום הזיכרון לשואה. עו"ד מרדכי ציבין, המייצג את ענייניו של הרב אסמן בארץ, פנה לגורמים במשרד החוץ על מנת שיטפלו בביקור הנשיא, לאחר ששגריר אוקראינה בישראל אישר את הביקור.

אלא שכאן הגיעה ההפתעה: גורמים במשרד החוץ טענו כי היוזמה העצמאית גורמת לתקרית דיפלומטית ולנזק ליחסי החוץ של ישראל עם אוקראינה. לדבריהם, אוקראינה מבקשת כי ישראל תכיר בטבח בו נהרגו 10 מליון אוקראינים על-ידי הרוסים, בשנות ה-30 של המאה הקודמת, כרצח עם ולקבל הכרה רשמית מהאו"ם. אוקראינה החתימה עד היום 64 מדינות על כתב הכרה ברצח עם זה, אך ישראל אינה בין החותמות, בשל לחצים של ממשלת רוסיה. במשרד החוץ חוששים כי נשיא אוקראינה ינצל השתתפותו בטקס ב'יד שם' להעלאת הנושא, דבר אשר יביך את ישראל.

גם טומי לפיד, יו"ר הנהלת 'יד ושם', אישר כי הוא אינו שש להזמין את נשיא אוקראינה לטכס ב'יד ושם', וכי מדובר בעניין של משרד החוץ. לעומת זאת, גורמים אחרים טוענים כי השתתפות נשיא אוקראינה בטקס, יש לה חשיבות לישראל, מאחר ויושצ'נקו יבקש סליחה ויביע הזדהות עם סבל העם היהודי.

כאמור, משרד החוץ לא אישר את ביקורו של נשיא אוקראינה, דבר המעיב על כינון היחסים התקינים בין הקהילה היהודית במדינה לשלטונות.

כלי התקשורת באוקראינה הרבו להזכיר בסוף השבוע את העובדה כי ישראל סירבה לאשר את ביקורו של הנשיא בישראל. שגריר הרשוטת הפלסטינית באוקראינה אמר בתקשורת כי הנשיא דווקא רצוי מאוד ברשות.

במשרד החוץ אמרו בתגובה ל'מעריב' כי אכן נשלחה לאוקראינים תשובה שלילית, אולם זאת על רקע בעיות טכניות ואילוצי לוח זמנים, ולא מפאת החשש לבעיה דיפלומטית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד