י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

אוכלים לוקשים אחרי הפסח

הקפדה חדשה התפשטה ברשתות השיווק החרדיות: "נאפה לאחר הפסח". תחקיר 'בקהילה' חושף: מדובר בלא יותר ממעשה מרמה. מרבית המוצרים מכילים חמץ שעבר עליו הפסח. במקרה הטוב מוצרי החמץ של ערב פסח משווקים לציבור בקיץ

חמץ במוצאי פסח. צילום: עזרא לנדא
חמץ במוצאי פסח. צילום: עזרא לנדא


בשנים האחרונות עדים הצרכנים החרדים למדבקות שונות על מוצרי מאפה המשווקים לאחר חג הפסח המודיעים על כך שהמאפה "נאפה לאחר הפסח".

בתחקיר מיוחד ומקיף שערכה שרה גל, כתבת העיתון 'בקהילה', התברר כי בדרך כלל מכילים המוצרים הללו רכיבי חמץ שהוכנו לפני הפסח. לעיתים המדבקה היא לא יותר ממעשה מרמה ומשווקת לרשתות עוד לפני הפסח, כשמדבקת "נאפה לאחר הפסח" כבר מצויה עליה.

במקרה הטוב, מגלה התחקיר, מה שמייצרים במפעלים לפני הפסח ישווק בקיץ, לאחר ששקע העניין בנושא. "מה שאתם לא אוכלים היום לאחר הפסח אתם תאכלו בעוד חודש בלי מדבקה וכשהוא מתולע", הבהיר גורם בכיר במערכת הכשרות של העדה החרדית. "ולכן מההקפדה הזו נגרם לציבור להיכשל באיסורים דאוריתא".

במערכת הכשרות של הרב לנדא אכן הבהירו שהם חדלו מהעיסוק בהקפדה מיותרת זו משום שהיא לא מעשית ואינה ברת ביצוע.

"מדובר בניצול ציני של חוסר הידע וההבנה של הקונים", הבהיר הרב יצחק דבורץ מכשרות הרב רובין. "המדובר בגימיק שיווקי שאין לו שום אחיזה לא בהלכה ולא במציאות. אי אפשר לצפות שמפעל ייפטר מכל הסחורה שלו, ומי שלא קונה היום אטריות שנאפו לפני הפסח יקבל אותם לאחר שבועיים".

בחוגי הכשרות האשימו את הכשרות של בעלזא שהנהיגה את ההקפדה הזו מסיבות בלתי ענייניות והכניסה את המערכת לסחרור. "זו חומרה שלא נהגו בה מעולם ואף החזו"א הסתפק במכירת חמץ", אמר הרה"ג אברהם צבי הכהן מרבנות ירושלים.

בכשרות בעלזא דוחים את הטענות, אם כי הודו שאכן לעיתים ישנן תקלות. נוסף לכך לא הכחישו שקיים הנוהג של השיווק המאוחר יותר של המוצרים שעבר עליהם הפסח אך "לפי הקבלה יש לבדוק לגבי חמץ שנמכר רק עד שבועות. לאחר מכן אין בעיה".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד