י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

עו"ד חרדי עלול להביא להדחת נשיא רומניה

עו"ד מרדכי ציבין זומן להעיד על-ידי הפרלמנט הרומני על התנהלותו של הנשיא בשחיתויות ופרשת בריחת האזרח הסורי שנעצר ברומניה על עבירות טרור בינלאומי. לציבין הובטח כי תוענק לו שמירה

עו"ד ציבין עם אחיו של עומר הייסאם
עו"ד ציבין עם אחיו של עומר הייסאם

עו"ד חסיד חב"ד, מרדכי ציבין, זומן להעיד בפרלמנט ברומניה על התנהלותו של נשיא המדינה, טריאן בססקו, ובכך עלול לגרום לפיטוריו. ציבין זומן להעיד, בין היתר, בנושא מעורבתו של הנשיא בבריחתו של אסיר בטחוני ברומניה, עומר הייסאם, ששוחרר בערבות שלא על-פי חוק וברח מרומניה.

גורמים פוליטיים, בהם מפלגתו של ראש הממשלה, המעוניינים בעדותו של ציבין כדי להדיח את הנשיא, התחייבו בפניו כי יעניקו לו שמירה וידאגו כי לא יגרם לו כל פגע.

רומניה שרויה במשבר פוליטי קשה, כאשר האופוזיציה מנסה להדיח את הנשיא בססקו. לטענת האופוזיציה, הנשיא התערב בעניינים משפטיים שבהם היו מעורבים מקורביו, ריגל אחרי פוליטיקאים ועורר חוסר-יציבות פוליטית במדינה.

אחת מפרשיות השחיתות המרכזיות בהן נחשד בססקו, היא שחררו של אזרח סורי - רומני הנחשד בסיוע לטרור, עומר הייסאם, המיוצג על ידי עורך הדין החרדי מרדכי ציבין.

הייסאם נעצר באפריל 2005 בחשד לסיוע בפעילות טרור ובביום חטיפת עיתונאים רומניים בעירק. ציבין החל לטפל בו בתמורה לכך שיעביר מידע בטחוני לגורמים הרלוונטיים בישראל, אך לטענת ציבין, עו"ד מרדכי קינן היועץ המשפטי של משרד החוץ, התרשל ולא עשה שימוש במידע הרב שבידי האזרח הסורי.

בעזרתו של ציבין הצליח הייסאם להשתחרר בערבות לצורך קבלת טיפול רפואי, וכעבור זמן קצר הוא ברח מרומניה ונמלט לסוריה. פרשת הייסאם אינה יורדת מסדר היום הציבורי ברומניה מזה שנתיים.

כעת טוענת האופוזיציה כי לנשיא בססקו היה חלק בבריחתו של הייסאם. ציבין זומן להעיד בפני הוועדה הפרלמנטרית לביקורת שירותי הביטחון וכן בועדה לטוהר המידות של הפרלמנט. החשד הוא כי שיתופי פעולה כלכליים בין הייסאם לנשיא, הם אלו שהביאו לשחרורו שלא על פי חוק.

נודע כי גורמים פוליטיים רבים ברומניה, המעוניינים בהדחתו של בססקו, עושים מאמצים לשכנע את ציבין לבוא ולהעיד. הם אף התחייבו בפניו כי תוענק לו שמירה קפדנית בכדי שלא יפגעו בו לרעה בשהותו ברומניה.

ההשפעה של ההתנהלות הפוליטית והשחיתות ברומניה רבה מאד על החלטת האיחוד האירופי האם לצרף את רומניה כחברה בשורותיה בצורה מלאה. בינואר 2007 צורפה רומניה לאיחוד האירופאי, אך בתנאים מגבילים ותחת ועדת מעקב של האיחוד האירופאי.

כלי התקשורת ברומניה מרבים לעסוק בסוגיה זו ובעדותו של העו"ד הישראלי. ציבין צוטט בעיתונות שם ואמר: "רומניה מרכזת אליה בשנים האחרונות אינטרסים מסחריים, פרטיים, ציבוריים ומדיניים ראשונים במעלה. צירופה של רומניה לאיחוד האירופי יוצרת רושם לכאורה שהוודאות והביטחון הכלכלי במדינה גבוה והוא ברמת וודאות כמקובל במדינות האיחוד. המידע שנמצא בידי מעלה חשש חמור שקיים סיכון ממשי לאינטרסים הכלכליים של גורמים פרטיים וציבוריים רבי השפעה בעולם. ההתנהלות הפוליטית ומעורבותם של גורמים אינטרסנטיים בהטיית משפט מסכנת את האינטרסים הללו בכלל ואת האינטרסים הגלובאליים שקיימים ברומניה ובהם האינטרסים של נאט"ו".

בהתייחסו לסוגיית הייסאם אמר ציבין בכלי התקשורת ברומניה כי "המקרה הפרטי של איסאם הופך למשני לאור הגילויים שנאספו על ידי וע"י אחרים. צריך לזכור, שפגיעה בזכויות של יזמים ומשקיעים תוך משוא פנים חמור, חורג הרבה מעבר לעניין הפוליטי הפנימי ברומניה. לאיחוד האירופי אינטרס מיוחד בבירור המידע המצוי בידי ומיצוי חקירה בלתי תלויה בנושא. לכן, קיימת אצלי התלבטות אמיתית לגבי השאלה היכן צריכה להימסר עדותי. נראה כי אצטרך להופיע בפני הגורמים המתאימים באיחוד האירופאי ואף בפני הפרלמנט ברומניה, הואיל ואיני יכול להתעלם מפניות של גורמים מדיניים החברים באיחוד האירופאי ואשר מגלים ענין רב בסוגיה זו. אין לי כל כוונה להתערב בפוליטיקה הפנימית ברומניה. זה אינו מענייני. אני חושב שחשיפת האמת תטיב עם כל מי שיש לו אינטרסים כלכליים ברומניה ומבקש לנהל את ענייניו המסחריים ביושר ללא התערבות של גורמים בעלי עניין במערב".

קישורים:
עו
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד