י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

יוקפאו העבודות בבית העלמין בוילנא

לאחר הסערה הבינלאומית עקב חילול בית העלמין העתיק בוילנא, החליטה וועדת מומחים להפסיק את העבודות ובמקביל לאפשר את בדיקת העפר שנחפר עד כה

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

וועדת מומחים שהקימה ממשלת ליטא בעניין בית העלמין היהודי העתיק בוילנא קובעת כי כל העבודות בשטח בית העלמין יופסקו לאלתר עד לבדיקת השטח לקביעת גבולות בית העלמין על ידי שני מומחים: המהנדס הישראלי מר אריה קליין והארכיאולוג גינטאלטאס זביאלה מליטא בפיקוח 'ועידת רבני אירופה' והוועדה לשימור בתי העלמין באירופה.

הבדיקה תיעשה באמצעות גלי רדאר. במקביל דורשים המומחים מממשלת ליטא לאתר את השטח לשם הושלך העפר שנחפר עד כה בשטח ולאפשר את בדיקתו. בשבוע הקרוב תערוך הוועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' את הכינוס הדו שנתי באודסה שבאוקראינה במהלכה ידווח חבר הוועדה המתמדת, הגרנ"נ גוטנטאג שהיה נציג 'ועידת רבני אירופה' בוועדת המומחים, על הממצאים וההמלצות.

כזכור, בעקבות הסערה הבינלאומית שהתעוררה עקב חילול בית העלמין הקימה ממשלת ליטא ועדת עבודה שהמליצה על הקמת וועדת מומחים שתקבע כיצד לנהוג. בוועדת המומחים שהוקמה ומומנה על-ידי הממשלה חברים: הרה"ג רבי אלייקים שלזינגר והרה"ג אהרן דוד דונר, נציגי הוועד להצלת בתי העלמין באירופה. נציג 'ועידת רבני אירופה', הרה"ג רבי יונתן נחום (יונתן) גוטנטאג, חבר הוועדה המתמדת ורבה של קהילת וויטפילד במנצ'סטר. ההיסטוריון, הפרופ' בוריס חיימוביץ מהאוניברסיטה העברית. היסטוריונים יהודים מארה"ב ומהנדסים וארכיאולוגים מישראל ומליטא. וועדה זו הגישה השבוע את מסקנותיה לממשלת ליטא.

הגרנ"נ גוטנטאג אמר אמש כי הסיבה שיש לערוך בדיקה זו היא משום שבמהלך ישיבותיה של הוועדה והיציאה לשטח נתגלעו חילוקי דעות על גבולות בית העלמין הנקבעות כעת רק ע"י מפות שכן השטח כולו כוסה בעפר, בדשא. בריצוף ובמבנים ובפני הוועדה הוצגו מפות שונות.

ובתוך כך, כאמור, בשבוע הבא תתכנס הוועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' בעיר אודסה שבאוקראינה. הרבנים המתכנסים במסגרת הוועדה המתמדת מידיי כחצי שנה באחת ממדינות אירופה בחרו להתכנס באודסה כדי להביע את הערכתם לקהילה היהודית המיוחדת במדינה זו ולמוסדותיה המפוארים 'תקוה' ולעומד בראשם, רבה של אודסה, הרה"ג רבי שלמה בקשט יעסקו במגוון נושאים העומדים על סדר יומה של יהדות אירופה וייצאו לסיורים ולמפגשי חיזוק של הקהילה היהודית ומוסדותיה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד