י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הילד החרדי של אורי אורבך

העיתונאי והסופר אורי אורבך מוציא-לאור ספר ילדים חדש מזווית ראייתו של ילד חרדי. "זה חשוב שילדים חרדים ילמדו להתייחס לעולם שלהם במידה מסוימת של הומור"

סטיריקה רק למבוגרים. אורי אורבך
סטיריקה רק למבוגרים. אורי אורבך

פעם אבדנו מזלג,
פעם הטבענו צלחת,
למקוה כלים,
אותנו,
אמא כבר לא שולחת.

ספר ילדים חדש עומד לצאת לאור, והפעם מזווית קצת אחרת. הספר החמישי בסדרת ספרי הילדים של העיתונאי והסופר אורי אורבך, חובש כיפה סרוגה, יהיה הפעם דווקא מזווית ראייתו של ילד חרדי.

בספר, 'מבטיח, בלי נדר', מתוארים חוויות ועולם המושגים של הילד החרדי בצורה הומוריסטית ונעימה. "אני רואה את זה כחלק מהסדרה שסוקרת את כל הילדים היהודיים לסוגיהם. חשבתי שזו הזדמנות לכתוב ספר ילדים בסגנון כזה שעוד לא נכתב", אומר אורבך ל'בחדרי חרדים'.

בסדרת הספרים של אורבך הופיעו עד עתה ארבעה ספרים, כאשר שניים מהם על ילד דתי – לאומי, אחד מזווית ראייתה של ילדה וספר נוסף על חניך בני עקיבא.

* כאדם דתי-לאומי, איך הצלחת להתחבר לעולם של הילד החרדי?

"אני גם הייתי ילד חרדי. אנחנו משפחה של פא"י וחצי מהמשפחה שלי חרדית, כך שאני מכיר היטב את העולם הזה. חוץ מזה, סופר הוא סופר והוא אמור להיכנס לכל דמות. כתבתי ספר על ילדה ונכנסתי היטב לדמות".

תחת כובע העיתונאי והפובליציסט, אורבך מביע את עמדתו הנחרצת בבמות הרבות שעומדות לרשותו, ולא תמיד הן מיישרות קו עם הזרם החרדי. זה לא מנע ממנו לכתוב את סיפורו של הילד החרדי מנקודת מבט אוהדת ומחמיאה. "סופר צריך למצוא את שביל הזהב בין הדברים שמתאימים לו לבין האמינות של הדמויות שהוא כותב עליהן", אומר אורבך, " צריך לבחון את הספר האם ילד חרדי, אם היה מוכשר כמוני (...), היה כותב כך או לא. האם זה אותנטי. זה המבחן הגדול".

אורבך מדגיש כי הוא ניסה לתאר את חייו של ילד חרדי ממוצע, ולא כזה המשתייך לקבוצה כזו או אחרת. "הילד בספר לא בא מתוך מאה שערים. לא הלכתי להקצנה כזו או אחרת, אלא הילד הנפוץ. אני רוצה שהקוראים יחושו יותר את הדמות", אומר אורבך.

* האם החיבור לילד החרדי גרם לשינוי בעמדותיך?

"אני דתי לאומי, לא כתבתי בשם בדוי. אני מחבב את החרדים ובוודאי ילדים חרדים. הייתי יכול לעשות ספר ילדים סאטירי ולכתוב ש'תורתנו הקדושה היא אוצר בלום, אבל במתמטיקה אני לא יודע כלום', וזה סתם משפט שיצא לי בשליפה. אבל כמובן שאין לי ענין למתוח ביקורת. בחרתי את המבט האוהב ולא הסאטירי. מצד שני, כל שיר נבחר באמת מידה האם יכול להיות שילד חרדי יגיד כזה דבר? הדוגמה שהבאתי הרגע לא סבירה. זהו המבחן, למרות שיש אפשרות להשתעשע. את זה אני שומר לאנשים מבוגרים".

אורבך מצפה שהספר יתפוס את מקומו על מדפי הספרים בבתים חרדיים. "זה נראה לי דבר חשוב ונכון שילדים חרדים יקבלו ספר ילדים שמתייחס לעולם שלהם גם במידה מסוימת של הומור", אומר אורבך. "אני חושב שזה חידוש בספרות הילדים החרדית, שמאד מפותחת, אבל המרכיב של ההומור עדיין לוקה בחסר. אולי בגלל שאני מבחוץ אני יכול להרשות לעצמי לכתוב כך".

לפני שהספר ראה אור, הוא נוסה על ילדים חרדים ותגובותיהם נבחנו על כל שיר. "נתתי לחמישה ילדים חרדים לקרוא את הספר והיו דברים שהיו לי לגביהם ספק", מגלה אורבך. "היו דברים שחשבתי שזה מיותר, פוגעני או לא יובן - אז וויתרתי. מצד שני, אני משתדל לא להתחנף".

קהל היעד של הספר הוא המגזר החרדי, אך אורבך מצפה שגם ילדים מהמגזר הדתי-לאומי ירצו לקרוא בו. "זה ספר חינוכי, אני רוצה שילדים שמכירים את הספרים הקודמים שלי יחשפו להיכרות עם העולם של הילד החרדי".

הספר יושק לקראת שבוע הספר הכללי והתורני בהוצאת ספריית בית-אל. המחיר בשבוע הספר: 36 שקל. מחיר רגיל: 45 שקל.

והנה מקבץ נוסף של שירים מהספר:

שימי ומוישי, יוסי וחיים
יחיאל, ישראל, נחומי, אפרים
שלמה, ידידיה, מאיר, אליהו
שעיה, ישעיה, שיקה, ישעיהו
יצחק, אלחנן, ואני בצד
חוזרים מהחיידר
בסובארו אחת.


האיש הכי צדיק בעיר
בכלל לא רואים עליו,
אבל רק אני יודע
שהוא אחד מלמד-וו.


איש אחד נכנס לשכונה
עם האוטו שלו,
בשבת,
מישהו צעק לו: "שאבעס!"
והוא הסתובב
ונמלט.
אולי בכונה,
אולי הוא טעה,
הקדוש-ברוך-הוא
בטח ראה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד