י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

ננעל כינוס הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה'

'ועידת רבני אירופה' והקהילה היהודית ישקמו את בית העלמין ליד גטו בליון שבאודסה, בו נתגלו עצמות הקדושים שנרצחו. גדולי הדור שליט"א שלחו את ברכתם

חברי המשלחת הועידה המתמדת. צילום: ישראל ברדוגו
חברי המשלחת הועידה המתמדת. צילום: ישראל ברדוגו

באודסה שבאוקראינה ננעל אמש כינוס הוועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה'. הרבנים המתכנסים במסגרת הוועדה המתמדת מידי כחצי שנה באחת ממדינות אירופה בחרו להתכנס באודסה כדי להביע את הערכתם לקהילה היהודית המיוחדת במדינה זו ולמוסדותיה המפוארים 'תקוה' ולעומד בראשם, רבה של אודסה, הרה"ג רבי שלמה בקשט.

הרבנים עסקו במגוון נושאים העומדים על סדר יומה של יהדות אירופה ויצאו לסיורים ולמפגשי חיזוק של הקהילה היהודית ומוסדותיה. הרבנים ביקרו במוסדות הקהילה היהודית המתפתחת ובהם בתי הכנסת המפוארים, בתי היתומים, בתי האבות, כוללי האברכים, מוסדות החינוך התורניים ובתי הספר היסודי והתיכוני המתנהלים ביד רמה על טהרת הקודש על ידי רבה של אודסה, הגר"ש בקשט. בכינוס באודסה השתתפה משלחת נכבדה מישראל בראשות ח"כ הרב אברהם רביץ, השר הרב משולם נהרי והרב ישראל איכלר.

בדיונים נטלו חלק; הרב הראשי לצרפת הרה"ג רבי יוסף חיים שתרוק, נשיא הועידה. רב ואב"ד מוסקבה, הרה"ג ר' פינחס גולדשמידט, יו"ר הועדה המתמדת. הרה"ג רבי חנוך ארנטרוי, אב"ד אירופה. הרה"ג רבי יחי' טובול, אב"ד ליאון. הרב שמואל דיסיי ני, רבה של רומא. הרה"ג ר' יעקב בלייך, רבה של אוקראינה. הרה"ג רבי יונתן איברהם, ביה"ד לונדון. הרב הראשי לבריסל ונציג הועידה באיחוד האירופי, הרב אברהם גיגי. הרב שמעון לאנגנאס, מינכן. הרה"ג רבי נחום גוטנטאג, מנצ'סטר אנגליה. רבה של אודסה, המארח, הרה"ג רבי שלמה בקשט. הרה"ג רבי שמעון שרביט, פאריס. הרה"ג רבי משה לבל, ראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה והמנהל הרבני של 'ועידת רבני אירופה' ורבנים נוספים.

הוועדה המתמדת החליטה על הרחבת פעילות בית הדין המיוחד דאירופה בראשות הגאב"ד הגר"ח ארנטרוי (שהוקם בכינוס הוועדה המתמדת לפני כחצי שנה בג'יברלטר) למדינות נוספות והרחבת פעילות ועד הלכה המיוחד הנותן מענה הלכתי לכל רבני אירופה בנושאים הלכתיים בחיי היומיום ובנושאים עקרוניים בהתייעצות עם גדולי ופוסקי הדור שליט"א.

כך גם החליטו הרבנים על הרחבת תוכנית ביקורי הרבנים, הדיינים וראשי הישיבות בקרב הקהילות השונות באירופה בעקבות בקשות ראשי הקהילות, המשך והרחבת התוכנית להקמת כוללי אברכים בערים נוספות באירופה. לדעת ראשי הועידה, האברכים וב"ב מקיימים בפועל את הקהילה ומאפשרים את קיומה והתפתחותה ועוסקים בפעילות תורנית עניפה. הרבנים דנו ביחסים עם הרבנות הראשית לישראל, היחסים עם הדתות, ובמיוחד היחסים עם הוותיקן ונושאים נוספים. חברי הוועדה המתמדת נדהמו לשמוע את עדותיהם של רבה של אודסה, הגר"ש בקשט ואנשי הקהילה על חילול בית עלמין הסמוך לגטו היהודי 'בליון' שבאיזור זטוקה שבחוז אודסה. בפני הרבנים הוצגו תמונות קשות של עצמות וגולגלות הקורבנות המפוזרים בשטח בית העלמין והגטו שנרחב כליל. חברי הועדה החליטו כי ועידת רבני אירופה והקהילה היהודית באודסה ישקמו את כל איזור בית העלמין והגטו.

הרבנים קיבלו סקירה מקפת על פעילות הועידה מפי הממונה על קשרי החוץ של הועידה, הר"ר פיליפ כרמל ובהם הקמת עשרים המקוואות ברחבי מזרח אירופה. כך גם קיבלו הרבנים סקירה על עשרות כינוסי הירחי כלה שנערכו ברחבי אירופה לפני חג הפסח ואחריו ודנו בצירופם של רבנים נוספים לוועדה המתמדת. הרבנים התארחו במלון 'לונדון' והדיונים נערכו באולם מסעדת 'חברון' בעיר. מ"מ ראש העירייה, מר אנטולי ורוחייוב, מסר כי השלטונות המקומיים התייחסו לוועידה ברצינות רבה והמתחם כולו אובטח על ידי שירותי הביטחון המקומיים והשירותים החשאיים.

במהלך הועידה נועדו הרבנים עם אישי השלטון באודסה ובאוקראינה והשתתפו בדינר מיוחד שערך אמש רבה של אודסה, הרה"ג רבי שלמה בקשט, למשתתפי הועדה המתמדת בהשתתפות ראשי הקהילה והמוסדות, שגרירים ממדינות שונות, ראשי העיריה, מושל המחוז ואישי שלטון. במהלך הדינר הובאו ברכותיהם של מרנן ורבנן הגרי"ש אלישיב הגראי"ל שטיינמן הגר"ע יוסף והאדמו"ר מבעלזא שליט"א.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד